2022. december 09. 13:56
KezdőlapF1Binotto még soha nem látott olyat, mint aminek a Ferrari most megfizeti...

Binotto még soha nem látott olyat, mint aminek a Ferrari most megfizeti az árát

-

- Hirdetés -

Hatalmas előrelépést tett a Ferrari az erőforrásával az idei szezonra, de mivel el kellett döntenie, hogy a teljesítményre, vagy a megbízhatóságra koncentrál, utóbbi még nem az igazi.

A stratégiai ballépések mellett – noha a csapatfőnök szerint nincs gond ezen a téren – a Ferrari idei bajnok álmainak halványodásáért egyértelműen a modern F1-es mércével mérve pocsék megbízhatóság tehető felelőssé. A maranellóiak egy győzelmet (Baku), illetve egy második helyet (Ausztria) dobtak már el azért, mert műszaki probléma miatt nem tudták befejezni az adott versenyt (Leclerc barcelonai kiesését nem megbízhatósági problémakánt aposztrofálták, így ott vélhetően ők ronthattak el valamit), de ezeken az eseteken kívül is került pontokba az, hogy nem mindig álltak a helyzet magaslatán. Ráadásul a Haas és az Alfa Romeo is több problémával szembesült.

- Hirdetés -

Mindez azonban nem jelenti a világvégét Mattia Binotto, a Scuderia csapatfőnöke szerint, a maranellóiak ugyanis az erőforrás fejlesztésének idei szezontól életbe lépő befagyasztása miatt eleve úgy voltak vele, hogy a lehető legjobb teljesítményt kell kisajtolniuk a motorból, még akkor is, ha ez a megbízhatóság rovására megy. Azaz, azt az elvet követték, hogy inkább csinálnak egy gyors motorból megbízhatót, mintsem fordítva, arra ugyanis nem lenne lehetőségük.

- Hirdetés -
- Hirdetés -

Leclerc bakui motorhibája

„Ennek egyértelműen megfizetjük az árát. Világos volt, hogy a határokat kell feszegetnünk, mert nem vihettük át a lemaradásunkat egy olyan időszakba, amelyben nem lehet fejleszteni az erőforrásokat – utalt Binotto az Auto Motor und Sportnak adott exkluzív interjúban arra, hogy még tavaly is csak bottal ütötték a Mercedes és a Honda nyomát ezen a téren (is). – Nagyon ambiciózus célokat tűztünk ki magunk elé, a Ferrarinál töltött 27 évem során még soha nem láttam ekkora ugrást. Elképesztő eredményt értünk el, különösen egy olyan időszakban, amelyben korlátozva van a próbapadon töltött órák száma. Ezt fizetjük meg most a megbízhatósággal.”

„Normál esetben növeltük volna a próbapadon töltött órák számát, és párhuzamos programokat futtattunk volna a teljesítmény és a megbízhatóság javítására. Ezúttal viszont döntenünk kellett. Ha megszámolom, hogy mennyi próbapadon töltött órát öltünk az új motorba, és mennyit ölt bele a Honda, akkor egyértelműen lemaradásban vagyunk. A Hondának megvolt a tapasztalata, mert egy már meglévő erőforrásra építettek. Nálunk ez most zajlik, a pályán és a tesztpadon. A cél, hogy a lehető leghamarabb megszabaduljunk a problémáktól.”

Az erőforrások fejlesztésének befagyasztása ugyanakkor csak a teljesítményt érintő változtatásokra vonatkozik, az FIA-nak benyújtott kérelem elfogadása esetén a megbízhatóságot, biztonságot, költségcsökkentést és egyéb, minimális beavatkozást igénylő változtatásokat az idei motorformula 2025 végéig tartó időszaka alatt is el lehet majd végezni. 

Carlos Sainz, Ferrari, Magyar Nagydíj
Spában új motorral támadnak a maranellóiak Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A Ferrari tehát ebben, illetve az új MGU-K-ban, akkumulátorban és vezérlőelektronikában bízhat, ezekből ugyanis szeptember 1-ig engedélyezett új specifikáció bevetése, amennyiben nem történt korábban ilyen az év során. A maranellóiak a Belga Nagydíjra pedig új erőforrással készülnek, amelynek a teljesítménye mellett vélhetően a megbízhatóságán is javítottak. 

Binotto az interjúban elismerte, hogy „szükségünk van még néhány fejlesztésre”, majd arról beszélt, a Mercedes tavalyi példája mutatja meg, hogy olykor a jobb motor fontosabb, mint egy megbízható erőforrás. Feltéve persze, ha végigbírja a versenyt.

„Nem csak Lewis nyerte meg majdnem a világbajnoki címet, hiszen a Mercedes annak ellenére konstruktőri világbajnok lett, hogy mennyi motort használt fel (Hamilton 5, Bottas 6 V6-ossal teljesítette az idényt, ami kettővel, illetve hárommal több a büntetlenül felhasználható mennyiségnél – a szerk.). Ez megmutatja, hogy a megbízhatóság ugyan fontos, de nem minden. Persze, lehet döntő, amikor olyan szoros a csata, mint a Red Bull és köztünk. A Mercedes példája pedig azt is megmutatja, hogy lehet sikereket elérni több hátrasorolásos büntetéssel, viszont biztosra kell menned, hogy a motor végigbírja a versenyt. Ezen a téren még vannak gyengeségeink.”

Friss