Szerdáig döntés születhet Oscar Piastri sorsáról és arról, hogy a McLaren vagy az Alpine rendelkezhet a sorsáról. Az viszont utóbbi győzelme esetén sem garantált, hogy a fiatal ausztrál jövőre az ő versenyzőjük lesz.
A napokban, legkésőbb szerdáig eldől, hogy a McLaren vagy az Alpine tarthat-e igényt Oscar Piastri szolgálataira a következő szezonban. A franciák még a Magyar Nagydíj után jelentették be, hogy juniorjukat léptetik elő a váratlanul az Aston Martinhoz szerződő Fernando Alonso helyére, ám az ausztrál pilóta rövidesen kijelentette: ő ebbe nem egyezett bele, és esze ágában sincs az Alpine-nal versenyezni jövőre.
Az ok: Piastri a McLarennel is aláírt egy szerződést – hogy pontosan mi van ebben, azt természetesen nem tudjuk, mint ahogyan az Alpine-nal kötött kontraktusának részletei is titkosak –, ami miatt a Forma-1-es szerződéseket vizsgáló szervezet, a Contract Recognition Board (CRB) elé került az ügy. A CRB virtuális tanácskozása a Belga Nagydíj utáni hétfőn zajlott, de döntésről egyelőre nem érkezett hír.
A CRB pontos működése az F1 kereskedelmi viszonyait szabályozó Concorde-egyezményben van leírva, az FIA-tól független testület feladata pedig az, hogy értesítse a szövetséget arról, hogy melyik csapatnak van érvényes szerződése melyik pilótával, és kinek állíthat ki a szövetség szuperlicencet.
Amikor vitás eset merül fel, három ügyvéd tanácskozik, és az üléstől számított három napon belül döntést kell hozzon. Tehát legkésőbb augusztus 31-én nyilvánosságra kerülhet, hogy az Alpine vagy a McLaren tarthat igényt Piastri szolgálataira.
Szafnauer tisztázta a történteket
Természetesen a Belga Nagydíj hétvégéjén is rengeteg témát szolgáltatott a Piastri körül kialakult helyzet. Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke elárulta, hogy közte és az ausztrál között nem romlott meg a viszony, sőt, az F2-es bajnok a spái hétvége során Enstone-ban végzett szimulátoros munkát.
A román származású szakember ugyanakkor egyértelművé tette, hogy megvan a véleménye Piastri viselkedéséről. „Azt kívánom neki, hogy legyen benne egy kicsit több tisztesség – nyilatkozta a Sky Sportsnak. – Novemberben aláírt egy papírt, mi pedig az alku ránk eső részében mindent megtettünk, hogy felkészítsük őt az F1-re. A rá eső rész az volt, hogy vagy nekünk vezet, vagy elfoglal egy olyan ülést, ahová mi helyezzük őt a következő három évre. Azt kívánom, bárcsak emlékezne rá, hogy mit írt alá novemberben, és mit vállalt.”
Szafnauer később elismerte, hogy nekik is van mit tanulni a történtekből, egyúttal felidézte, hogy Alonso Aston Martinhoz szerződésének bejelentése után miként zajlott Piastri előléptetése. Ebből kiderült, hogy az ausztrál versenyző egyáltalán nem tiltakozott, amikor a csapat közölte vele, hogy élnek az opciós jogukkal.
„Szóltam Oscarnak a bejelentés előtt. Éppen a szimulátorban volt, ezért elmentem hozzá, ő pedig mosolygott és hálás volt. Ezután nagyon gyorsan kijöttünk a közleménnyel” – ecsetelte a csapatfőnök, majd azzal indokolta ezt a lépést, hogy gyorsan akartak reagálni és nem akarták Piastri menedzsmentjével húzni az időt.
A többi csapatfőnöknek is megvan a véleménye
Szafnauer szavaival szembesítették Zak Brownt, a McLaren Racing ügyvezető igazgatóját, aki szintén érintett az ügyben. Az amerikai üzletember pedig nem mulasztott el odaszúrni Szafnauernek. „Semennyire nem ismerem a kapcsolatuk részleteit, ezért nem lenne igazságos, ha bármelyik fél mellett kiállnék, mert egyszerűen nem vagyok tisztában ezzel. De az utóbbi idők alapján ítélve, ahogyan Fernando kiszállt és ez meglepetésként érte Otmart, vagy hogy nemrég 400 ezer euróra büntették a csapatát és 15 pontot levontak tőle, nem vagyok benne biztos, hogy ő a leghitelesebb személy ahhoz, hogy az etikával kapcsolatos vádakat fogalmazzon meg.”
Brown természetesen Fernando Alonso igencsak furcsa körülmények között lezajlott átigazolására utalt, illetve arra, amikor 2020-ban, még a Racing Point csapatfőnökeként Szafnauert és csapatát a szabálytalan eszközökkel lemásolt fékhűtők miatt büntették.
Nem a McLaren vezére volt persze az egyetlen, aki megszólalt. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke például Piastrit fedte meg.
„Nagyobb gondjaim is vannak annál, minthogy a teraszon élvezkedjek, mint A Muppet Show-ban, és nézzem, ahogy az orrom előtt bontakozik ki a történet. Ugyanakkor fontos, hogy tiszteljék a junior programokat, és szerintem néhány kölyöknek óvatosnak kell lennie a Twitteren azzal, hogy mit mond multinacionális szervezetekről. Viszont nincs rálátásom a szerződésekre. Hiszek a karmában és a becsületességben, de nem tisztem megítélni a helyzetet, mert nem ismerem a jogi hátteret.”
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke pedig a következőket nyilatkozta a Sky Sportsnak:
„Nem teljesen értem az ügyet, mert szerződési szempontból ennek soha nem lett volna szabad megtörténnie – nyilatkozta a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak. – Ha a Renault és az Alpine befektetett a karrierjébe, és invesztál a fiatalokba, az azért van, hogy a jövőre nézve tegye ezt, és ebben a lojalitásnak is szerepe kell legyen. Úgyhogy szerződési szempontból nem értem, hogy mi folyik itt, az pedig, hogy [Piastri] még olyan helyzetben is van, amelyben azt gondolja, hogy nem kell az Alpine-nak vezetnie jövőre, nyilván megmutatja, hogy valami nincs rendben.”
„Remélhetőleg rendeződik az ügy, mert ő egy újabb nagyszerű tehetség. A Forma-4-ben és a Formula-Renault-ban az Ardennél versenyzett, úgyhogy elég jól ismerem. Nagy tehetség, akinek a rajtrácson a helye. Alighanem kicsit nagyobb a zűrzavar a bemutatkozása körül, mint lennie kellene.”
Érdekes lesz látni, hogy amennyiben esetleg az Alpine javára dönt a CRB, a franciák beültetik-e Piastrit az autójukba jövőre, vagy az utóbbi hetek fényében inkább eladják őt a McLarennek, vagy esetleg felhasználják egy másik csapattal valamilyen csereüzlethez.