Nem a Red Bull valós formáját tükrözi Max Verstappen és Sergio Pérez Holland Nagydíj pénteki napján mutatott tempója, hanem inkább azt, hogy mennyire rossz irányba indult el a beállításokkal az energiaitalos csapat. Eközben az élen záró Charles Leclerc szerint előrelépés kell mára, míg a Mercedes versenyzői is bizakodnak.
Noha természetesen két teljesen eltérő karakterű pályáról beszélünk, mégis üdítő látni, hogy milyen óriási különbséget jelenthet öt nap a Forma-1-ben. Míg a Belga Nagydíj után mindenki Max Verstappen és a Red Bull földöntúli teljesítményéről beszélt, addig a Holland Nagydíj első edzésnapja után már a bukdácsoló energiaitalos istálló uralta a szalagcímeket. Ám, mint ahogyan Spában, úgy az igazság Zandvoortban is valahol félúton van, hiszen míg az előző versenyen a pálya sajátosságai felnagyították a Red Bull fölényét, addig tegnap Verstappen váltóhibája rosszabbnak láttatta a bikások teljesítményét.
Az első szabadedzésen Verstappen csak a 19. helyen zárt, miután a 7. körében megadta magát a váltó az autójában, de a második edzésen is csak 8. lett, holott ekkor már végig a pályán volt, és a lágy gumikat is próbára tette. Hátránya ráadásul 7 tizedmásodperc volt az első és második helyet megkaparintó Ferrarik, és közel ugyanennyi a harmadik helyen záró Lewis Hamilton mögött, de Lando Norris McLarenjétől is közel 6 tizeddel elmaradt, miközben Lance Stroll és Fernando Alonso is megelőzte. Nem túl rózsás kilátások, egy ennyire rövid kör esetében a 7 tized pedig még nagyobb lemaradás, mint elsőre látszik.
„Az első edzésen nem mentünk lágy gumin, a keményeken pedig nem igazán lehetett felmérni az autó egyensúlyát, mert nagyon alacsony volt a tapadás. És így máris egy szabadedzésnyi lemaradásba kerültünk – nyilatkozta Verstappen a pénteki nap végén a Sky Sportsnak. – Egy darab egyórás edzés során nem sok mindent tudunk változtatni az autón. Próbáltunk megbirkózni azzal, amink volt, de a mai nap nem volt nagyszerű. Sokat fejlődhetünk, még ott az egész este és a harmadik szabadedzés. Megpróbálunk versenyképesebbé válni.”
Erre pedig minden esélyük meg is van, mert mint kiderült, Verstappen váltóhibája után totálisan a rossz irányba indultak el a beállításokkal, azaz a 7 tizedes hátrány nem az autójuk valós erősségét tükrözi. Ennek oka, hogy a holland pilóta az első edzésen csak a kemény gumikon körözött, a csapat pedig ezeket, illetve Sergio Pérez kemény gumis köreit vette alapul a második edzés előtt végrehajtott változtatásokhoz, miközben teljesen rosszul lőtte be a kemény keveréket.
„Drasztikus mértékben túlbecsültük a kemény gumik értékét. Jól éreztük magunkat ezen a keveréken, miközben azelőtt úgy véltük, hogy egyáltalán nem lesz jó rajtuk a tapadás” – nyilatkozta Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója, majd megjegyezte, Sergio Pérez sem volt éppen a segítségükre abban, hogy jó döntéseket hozzanak. – Jelenleg nem jó az autó egyensúlya, nincs tapadása, a gumik pedig nagyon gyorsan túlmelegszenek. Péreznek sok problémája volt az első edzésen, de azt gondoltuk, hogy csak a pénteki formája az oka, ami gyakran nem valami meggyőző. A kemény gumi valószínűleg nem is kerül majd elő a versenyen. Ezért tettük fel az első edzés elején, mert meg akartunk szabadulni tőle. Elöl voltunk rajtuk, így azt hittük, hogy jó helyzetben vagyunk.”
A második szabadedzésen aztán kiderült, hogy nem, a tréning alatt pedig már nem tehettek semmit. Szombatra viszont tehetnek, így alighanem ma már nem a kanyarkijáratokon a tapadással küzdő, folyamatosan hibázgató Red Bull-pilótákat láthatunk majd, és ha nem is feltétlenül veszi át Verstappen a vezetést, ott lehet majd az élmezőnyben.
A Mercedes és a Ferrari tényleg jó
Ami a másik két élcsapat tempóját illeti, a jelek szerint mindkettőnek fekszik a zandvoorti pálya. A maranellóiak egy nap alatt bizonyítani látszottak, hogy Spában a körülmények (hűvös idő, szükségszerűen megemelt hasmagasság és a Red Bull rendkívül jó hatékonysága) miatt voltak annyira lemaradva, míg a hatékonyságra kisebb hangsúlyt fektető, magas leszorítóerős beállításokat követelő helyszínen ismét versenyképesek.
„Remek érzés újra versenyképesnek lenni és az eredménytáblázat elején állni. Az autó nagy magabiztosságot adott, optimista vagyok a hétvége folytatását illetően, de közben óvatos is, mert tudom, hogy bárki találhat hirtelen két tizedet és megverhet” – nyilatkozta a második edzést Charles Leclerc mögött mindössze 4 ezredes lemaradásban a második helyen záró Carlos Sainz, aki amellett, hogy örül, meglepett is volt amiatt, hogy mennyire versenyképes a többi csapat, és milyen szoros a mezőny.
Az autóval kicsit többet küzdő Leclerc hasonlóan látta. „Ez egy kicsit jobb volt, de végső soron mindannyian elképesztően közel vagyunk egymáshoz, amit azért meglepő látni. Szombaton nehéz nap lesz, de szeretnénk még egy lépést tenni előre. Nem voltam teljesen kibékülve az autó egyensúlyával, ezért remélhetőleg a jó irányba mehetünk, és újabb lépést tehetünk. Összességében elég trükkös volt a balansz. Amikor próbáltam rotálni az autót, alulkormányzottá vált, majd a kanyarkijáratokon könnyen kitört a hátulja, mert a kanyar közepén nem volt elég a rotáció. Úgyhogy ezen dolgoznunk kell, de magabiztos vagyok azt illetően, hogy előreléphetünk” – nyilatkozta a monacói.
Ami a szintén erős tempót mutató, Lewis Hamilton révén Leclerc-től mindössze 72 ezredet kapó Mercedeseket illeti, a nagy kérdés az lesz, hogy idei legerősebb pénteki szereplésüket képesek lesznek-e továbbvinni szombatra, vagy – akárcsak tavasszal Miami-ban – most is csalódniuk kell. Az alacsonyabb hasmagasság Zandvoortban életre keltette a W13-ast, George Russell azonban ettől még nem érzi úgy, hogy a pole pozícióért fognak harcolni.
„Az autó jobban működik itt, [mint Spában]. Az egykörös tempó terén a McLaren és az Aston is erősnek tűnik, de nekünk nem ez az erősségünk, a versenytempó pedig felénk billenti majd a mérleg nyelvét. De biztosra kell mennünk, hogy előttük legyünk a rajtrácson, mert nem akarunk időt veszíteni mögöttük a versenyen” – utalta a negyedik helyen záró Norrisra, és a hatodik időt elérő, az Aston Martin korábbi pénteki szerepléseiből kiindulva a megtankolt autós etapokon valószínűleg kevesebb üzemanyaggal köröző Lance Strollra.
„Szerintem Magyarországon a riválisaink nem hozták ki magukból a legtöbbet, ezért nem vagyok biztos benne, hogy megismételhetjük [azt a teljesítményt], de a valós teljesítményt tekintve szerintem régóta most vagyunk a legközelebb” – bizakodott a konstruktőri címvédő fiatalabbik britje.
A Russellnél a két edzés között több beállítás-változtatást végrehajtó, a második tréning alatt is többet módosító Lewis Hamilton szintén pozitívan értékelt, viszont megjegyezte: nem biztos, hogy maradt bennük annyi tartalék, mint a riválisaikban.
„Jól kezdtük a hétvégét, és már csak amiatt sokkal jobb helyzetben vagyunk az autóval, hogy ez egy teljesen más pálya. Nem vagyunk annyira lemaradva, amit nagyszerű látni, és autó sem érződik olyan rossznak. Csak folytatnunk kell az apránkénti felzárkózást. Valószínűleg a teljesítményt illetően nincsenek óriási tartalékaink, de tovább nyomjuk a gázt” – nyilatkozta a hétszeres világbajnok.
Miként azt Helmut Marko is említette, a versenyen valószínűleg megpróbálják majd elkerülni a csapatok a kemény gumi használatát, ami két kiállásos futamot vetít előre. Viszont azok, akik megpróbálkoznak az egy cserével, a fehér oldalfalú Pirelliket is csatasorba állíthatják.