Eltérően látja Toto Wolff és Lewis Hamilton, hogy milyen eredményt érhettek volna el a Holland Nagydíj időmérő edzésén Sergio Pérez megpördülése nélkül. George Russell eközben túlzott óvatossága miatt bosszús.
A 4. és a 6. rajtkockából kezdheti a Holland Nagydíjat a két Mercedes, de ennél előrébbről is rajtolhatnának, ha Sergio Pérez nem áll keresztbe az időmérő edzés végén. George Russell és Lewis Hamilton ugyanis – Cunoda Jukival egyetemben – egyaránt a mexikói pilóta mögött érkezett az utolsó gyorskörén, és végül mindketten elvették a gázt (Russellnek pedig nem kellett volna), így nem tudtak javítani az idejükön. Pedig főnöke szerint Hamiltonnak a pole pozíció megszerzésére is volt esélye.
„Ez nagyon frusztráló. Egy tizeddel gyorsabbak voltunk Verstappennél és Leclerc-nél, úgyhogy Lewis a pole pozícióért csatázott, és előttük volt, a végén viszont már nyilván nem. Pérez nagyon nyomta neki, és elveszítette az uralmat az autó fölött, nem az ő hibája” – nyilatkozta Toto Wolff a Sky Sportsnak, majd hozzátette, utólag nyilván okosabb az ember, és nem kellett volna utolsóként kijönniük a bokszból az utolsó mért körre, de Zandvoortban minden másodperccel egyre jobb lesz a pálya állapota, és ha korábban jönnek, akkor lehet, hogy pont amiatt nem lesz az övék a legjobb idő.
Hogy Hamiltonnak valóban összejöhetett-e volna a pole, azt nehéz megmondani. A második szektor végén 134 ezredmásodperces hátrányban volt Max Verstappenhez képest, ám a harmadik szektor elején még autózott egy lila miniszektort, mielőtt a 13-as kanyarban belefutott a sárga zászlókba. Verstappen 21,557-es utolsó szektort ment a legjobb körében, ezt kellett volna Hamiltonnak legalább 135 ezreddel megdöntenie. A holland első Q3-as körében elért utolsó szektoridejénél Hamilton első próbálkozásra több mint 1 tizeddel elmaradt, tehát nagyot kellett volna javítania a saját legjobb harmadik szektorán, de Wolff később, a Mercedes sajtóbeszélgetésén is ragaszkodott hozzá, hogy ez sikerülhetett volna neki.
„Az autónk GPS-adatai alapján, amit igen sokat néztünk, egy tizeddel gyorsabbak voltunk a baleset előtt. Persze, nem tudjuk, hogy miként alakult volna a vége, de egyértelműen harcban voltunk a pole-ért, ez pedig jó érzés. Többet akarunk, és szerintem ott lehettünk volna” – nyilatkozta a csapatfőnök.
Hamilton ugyanakkor némileg ellentmondott a főnökének. „Ez azért szerintem nagyon optimista kijelentés. Szerintem [Verstappen és Leclerc] egy kicsit továbbra is túl gyorsak lettek volna, az első sor viszont szerintem elérhető volt” – nyilatkozta a hétszeres világbajnok, aki arra már nem tért ki, hogy ha Leclerc-t elkaphatta volna, akkor miért ne verhette volna meg a monacóit mindössze 21 ezreddel megelőző Verstappent.
A Mercedes Red Bull-lal szembeni egyenesbeli tempóhátránya azonban igen valószínűtlenné teszi, hogy Hamilton elegendő előnyt tudott volna kiautózni az utolsó szektorban, hiszen Leclerc úgy is több mint 6 századot veszített a 13-as kanyartól a célvonalig tartó padlógázas szakaszon, hogy a Ferrarinak jobb az egyenesbeli sebessége, mint a Mercedesnek. Hamiltonnak tehát több mint 2 tizedet kellett volna hoznia a 3. szektorban Verstappenen ahhoz, hogy legyen esélye az első helyre.
Hamilton ugyanakkor a negyedik hely ellenére elégedett volt. „Az időmérő során csak egy tizedre voltam a Red Bulltól, ami nagy hitet adott arra, hogy talán eltüntethetjük ezt a különbséget, de ma nem ez volt megírva. Nagyon boldog vagyok az autó beállításával és egyensúlyával. Remélem, hogy vasárnap a gumikopás szerepet fog játszani, és mi lehetünk előnyben. Az autó aerodinamikai karakterisztikája sokkal jobban működik itt. A múlt héten nagyobb hadmagassággal kellett mennünk, itt viszont sokkal könnyebb beletalálni abba a szül tartományba, amelyben az autó jól érzi magát.”
Russell eközben egy kicsit kevésbé volt derűs, mert mint utólag kiderült, Pérez megforgásával együtt is jobb eredményt érhetett volna el, mint amit elért. A Mercedes fiatalabbik britje ugyanis közvetlenül a mexikói mögött haladt, és amikor a forgalommal szemben álló Red Bullhoz ért, még nem voltak érvényben a sárga zászlók. „Nem vettem el a gázt, mert nem volt sárga zászló, úgyhogy egy kicsit frusztrált vagyok, mert még a lekapcsolt DRS ellenére is kényelmesen előtte végeztem volna, az ötödik hely a hatodikhoz képest pedig nagy különbséget jelentene.”
Hogy miért nem tudott mégsem javítani? Azért, mert a célvonal előtt végül elvette a gázt, hogy biztosra menjen. De csak utólag tudta meg, hogy – mivel még nem sárgáztak – erre nem volt szükség. „Szerencsére van idő a célvonalig végiggondolni a dolgokat, és az volt a fejemben, hogy »Ha nem lassítok, akkor megbüntethetnek.« Utólag mindig okosabb az ember. A jó dolog, hogy egyértelműen gyors autónk van, de egy kicsit frusztrál, hogy a hatodik helyről, a pálya piszkosabb oldaláról kell rajtolnom.”