2024. április 20. 15:04

KezdőlapF1A Red Bull kergette hibába a Ferrarit, de a szűk bokszutca is...

A Red Bull kergette hibába a Ferrarit, de a szűk bokszutca is „ludas”

-

Inaki Rueda, a Ferrari vezető stratégája a csapat szokásos futam utáni elemzős videójában elmagyarázta, mi állt a Holland Nagydíjon elkövetett újabb orbitális hiba mögött. Ebből kiderült, hogy Carlos Sainz elrontott kerékcseréjéhez a kapkodás mellett a zandvoorti pályán különösen szűk bokszutca is hozzájárult.

Carlos Sainz a Holland Nagydíj 14. körének végén abban a tudatban állt ki a bokszutcába, hogy a megszokott 2,5-3 másodperc körüli állásidő letelte után már repeszthet is vissza a pályára. Ezzel szemben a spanyol pilóta 12,7 másodpercen át vesztegelt a szerelői körében, mert a bal hátsó kerekét csak ekkorra sikerült feltenni.

Mattia Binotto csapatfőnök már a verseny alatt elismerte, hogy egyszerűen hibáztak, és túl későn hívták ki Sainzot, ami miatt a szerelők nem tudtak felkészülni a fogadására. Inaki Rueda a csapat Linkedinen közzétett videójában pedig most elmondta, hogy egészen pontosan 6 másodperccel volt a megszokottnál kevesebb ideje a reagálásra a szerelőknek, ez azonban pont elég volt ahhoz, hogy az egyikük ne érjen oda.

Scuderia Ferrari, Carlos Sainz, Holland Nagydíj
Az ominózus kerékcsere Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

„Az első kerékcserék relatíve korán elkezdődtek, a versenyzők a tizedik körtől kezdve kezdtek el kiállni a bokszba. Ez megadta nekünk az esélyt, hogy kereket cseréljünk, és szabad pályára jöjjünk vissza. Carlosszal nyomás alatt voltunk, mert a két Mercedes-pilóta és Sergio Pérez elénk tudott vágni, a versenynek azon a pontján ez pedig jelentette volna, hogy pozíciót veszítünk” – ecsetelte Rueda.

Sainz a 14. körben a harmadik helyen haladt, de a lágy gumijai kezdtek elfogyni, Lewis Hamilton pedig ott lihegett a nyakán. De mivel a Mercedes pilótája közepes gumikon kezdte a futamot, és mindenképpen tovább maradt volna kint Sainznál, a Ferrarinak nem rá, hanem a spanyoltól 3 másodperc körüli távolságban autózó Pérezre kellett figyelnie. Végül pedig ez vezetett a hibához, mert értelemszerűen csak akkor tudtak reagálni a Red Bullra, amikor látták, hogy a rivális szerelői elkezdenek kirohanni a bokszból. Ha pedig nem teszik, és Sainz csak a következő körben jön ki, a mexikói nagy valószínűséggel megelőzi.

„A szerelőknek általában 23-24 másodperccel a kiállás előtt szólunk, de mivel most Pérezre reagáltunk, később szóltunk. Mindössze 17 másodpercet adtunk a szerelőinknek a reagálásra” – mondta Rueda, majd rátért arra, hogy még ez sem feltétlenül lett volna gond, de a szűk bokszutca kitolt velük.

„Az autó bal oldalán kereket cserélőknek keresztül kell sétálniuk [azon a területen, ahová az autó beáll] a túloldalra. A kerékkulcsot működtető, a kereket levevő és feltevő szerelők is időben elfoglalták a helyüket, de mivel Carlos a szokottnál kicsit korábban jött be, akárkinek is volt a feladata feltenni a bal hátsó kereket, nem ért oda időben.”

A kerékcseréről készült felvételen jól látszik, hogy amikor Sainz már konkrétan beért a szerelők közé, még akkor sincs a helyén egyetlen gumi sem, de mire felemelték az autóját és levették a kereket, a két első, illetve a jobb hátsó kereket cipelő szerelő már odaért, és azonnal fel tudta tenni a közepes keverékű Pirellit a felnire.

Carlos Sainz, Ferrari, Belga Nagydíj
Spában és a legtöbb pályán szélesebb a bokszutca. Ezen, a Belga Nagydíjon készült képen a jobb szélen álló szerelő mögött látszik, hogy még bőven van hely a gyorssáv mellett Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A bal hátsó kereket cipelő szerelő viszont akadályoztatva volt. Ez úgy történhetett meg, hogy a bal első kerékkel siető kollégáját követve az első emelőt kezelő szerelő előtt próbált elmenni (mivel Sainz ekkor már állt be a helyére, nem tudta levágni az utat, hiszen akkor a spanyol elüti), de míg előbbi pont átért az előtt, hogy Sainz Ferrarijának orra megérkezett az emelőre, neki ez már nem sikerült. Ezután pedig kénytelen volt visszafordulni, és az autó jobb oldalán álló személyzetet kikerülve átmenni a másik oldalra, mert a bokszutca olyan szűk, hogy ha körbemegy, ki kellett volna lépjen az úgynevezett fast lane-re, ahol az autók a bokszutcában haladnak, és azt kockáztatja, hogy a kerékcseréjét közvetlenül a Ferrari garázsa előtt letudó Pérez elüti.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Forrás:Linkedin

Friss