2024. április 26. 18:34

KezdőlapF1F1-es csapat tesztel szeptemberben a Hungaroringen, nem is akárkivel

F1-es csapat tesztel szeptemberben a Hungaroringen, nem is akárkivel

-

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója az Olasz Nagydíjon elárulta, hogy szeptemberben Budapestre érkezik az Alpine tesztcsapata, hogy lehetőséget adjon Colton Hertának. Az IndyCarban versenyző amerikaira az Alpha Tauri vetett szemet, minden bizonnyal a teszt is a Red Bull és az Alpine közötti megállapodás része.

Az utóbbi hetekben folyamatos beszédtémát szolgáltat az IndyCarban versenyző Colton Herta esetleges Forma-1-be szerződése. A 22 esztendős amerikaira Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója csapna le, és minden követ megmozgat, hogy jövőre beültesse őt az egyik Alpha Tauriba. Csakhogy Hertának nincs meg az F1-es superlicenc-hez szükséges 40 pontja.

Ezzel akkor el is van döntve minden – gondolhatnánk, csakhogy Marko nem hagyja annyiban a dolgot, és arra hivatkozik, hogy Hertának a jelenlegi 32-nél több pontja kellene legyen az utóbbi három szezonja alapján. „Egy olyan futamról van szó, amelyen nem indult el elég pilóta, ezért csak a pontok harmadát kapta. Viszont nem a versenyző tehet arról, ha nincs elég pilóta a rajtrácson. A superlicence megadása a szabályok kijátszása vagy figyelmen kívül hagyása nélkül is lehetséges lenne” – idézi Markót a Laola1.at.

Többen amellett érvelnek, hogy amennyiben az F1 szempontjából irreleváns oválversenyeket – amelyeken Herta egyébként rendre alulteljesít, míg a nem oválpályákon jól megy – nem vennénk figyelembe, az Andretti versenyzőjének bőven elegendő pontja lenne. Csakhogy a jelek szerint az FIA nem akar visszamenőleg változtatni a pontrendszeren, ami sokak szerint bántóan alulértékeli az IndyCart.

Colton Herta, Andretti Autosport
Herta jövője az IndyCarban biztosítva van, de a Red Bull szívesen látná az F1-ben Fotó: Penske Entertainment/Joe Skibinski

„Az FIA-t egyetlen csapat sem fogja nyomás alá helyezni az olyan döntésekkel kapcsolatban, mint a superlicence-pontok. Az FIA elnöke szilárd kormányzást hozott létre, mi pedig ehhez tartjuk magunkat” – nyilatkozta a szövetség egyik szóvivője az Autosportnak, ami nem túl jó jel Herta jövő évi bemutatkozási esélyeire nézve. Eközben Monzában több csapatfőnök, köztük Toto Wolff és Mattia Binotto is hangsúlyozta, nem szeretnék, ha Hertával kivételt tennének, és az Autosport értesülései szerint hasonló véleményen van Mohammed bin Szulajm FIA-elnök és Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója is.

Marko azonban a jelek szerint nem adja fel, amit az is mutat, hogy állítása szerint Herta szeptemberben a Hungaroringen fog tesztelni. „A szándék az, hogy Herta Forma-1-es autót teszteljen az Alpine-nal Budapesten. Ennek a tesztnek még azelőtt meg kell történnie, hogy elutazunk Szingapúrba” – nyilatkozta az osztrák, majd hozzátette, hogy „Az FIA azt mondta, hogy ezen a hétvégén hozhat döntést [a superlicence-el kapcsolatban], de még semmiről sem értesítettek.”

Természetesen mindez nem azt jelenti, hogy az Alpine is lecsapna Hertára. Sokkal inkább arról lehet szó, hogy a Fernando Alonsót és Oscar Piastrit is elveszítő franciáknak nagy szüksége lenne a jelenleg az Alpha Tauriban versenyző Pierre Gasly-ra – akit Marko csak akkor engedne kiszállni az érvényes szerződéséből, ha Herta ülhetne a helyére –, így megegyeztek a Red Bull-lal, hogy lehetőséget biztosítanak az idén már a tavalyi McLarent is vezető Hertának egy tesztre.

A tesztet pedig vélhetően az Alpine már korábban leszervezte az időközben a McLarenhez igazoló Oscar Paistrinak, aki a szezon korábbi részében más pályákon is gyakorolt a csapat 2021-es autójával.

Az Alpine egyébként jövő héten, Monzában is tesztel, méghozzá az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve-vel, aki természetesen csak szórakozásból ül be, hogy képet kapjon róla, milyen egy modern Forma-1-es autót vezetni.

Friss