Újabb két dominó került a helyére a 2023-as Forma-1-es rajtrácson, a Japán Nagydíj szombati napjának reggelén (helyi idő szerint) ugyanis az Alpine és az Alpha Tauri is bejelentette jövő évi pilótapárosát.
Az elmúlt hetek fejleményei után végre pont került az idei F1-es pilótakeringő két legrosszabbul őrzött titkára: az Alpine bejelentette, hogy jövőre Pierre Gasly lesz Esteban Ocon csapattársa, az Alpha Tauri pedig közölte, hogy Nyck de Vries fogja átvenni a Red Bull kötelékéből távozó francia helyét.
„Örömmel csatlakozom az Alpine-családhoz és kezdem meg ezt az új fejezetet az F1-es karrieremben. Nagyon különleges lesz francia gyökerekkel rendelkező csapatnak vezetni. Mivel versenyeztem ellenük az utóbbi néhány évben, ismerem az Alpine erősségeit, a fejlődésük és ambícióik nagyon lenyűgözők” – nyilatkozta Gasly, akinek érkezésével 1982 óta először lesz francia pilótapárosa egy Renault-által tulajdonolt csapatnak. Akkor a gyári Renault-istállóban Alain Prost és René Arnoux kettőse versenyzett.
Az Alpine a közleményben nem árulta el, hogy pontosan hány évre írt alá Gasly-val, ehelyett csak annyit közöltek, hogy több éves szerződésről van szó.
A 26 esztendős versenyző maradása sokáig biztosnak tűnt az Alpha Taurinál, hiszen az idén hosszabbított szerződést a Red Bull testvércsapatával, ám miután Oscar Piastri kikosarazta az Alpine-t, és a McLarenhez szerződött, elkezdtek erősödni a pletykák Gasly érkezéséről.
Ám a Red Bull csak úgy engedte el a franciát, ha megfelelő utódot talál a helyére, ezért, amikor kudarcba fulladt Colton Herta szerződtetése, úgy tűnt, Gasly marad a helyén. Ám Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója kivetette a hálóját a Williamsszel Monzában szenzációs bemutatkozást produkáló Nyck de Vries-re, így Gasly végül mégis zöld utat kapott.
A 2020-as Olasz Nagydíj győztesének szerződtetésének lehetőségét eleinte azonban sokan igencsak szkeptikusan fogadták, mivel köztudott, hogy a gyerekkori barátság után Gasly és Ocon között személyes ellentét alakult ki. Kérdés, hogy ezt félre tudják-e tenni a jövőben.
We were just two little kids from Normandy with an impossible dream. Welcome to the Alpine family Pierrot, let’s make our team and our country proud 🇫🇷
On était juste deux gosses en Normandie avec un rêve qui semblait impossible.🇫🇷 Bienvenue dans l’équipe Pierrot. @AlpineF1Team pic.twitter.com/3hGFDDNjKY
— Esteban Ocon (@OconEsteban) October 8, 2022
„Csak két kisgyerek voltunk Normandiából, egy lehetetlen álommal. Isten hozott az Alpine-családban Pierrot, tegyük büszkévé az országunkat és a csapatunkat!” – posztolta Ocon a közösségi médiában, és még egy szelfit is lőtt Gasly-val.
Az átigazolás egyben azt is jelenti, hogy Gasly szakít a Red Bull-családdal, amely lehetővé tette számára, hogy a 2017-es Malajziai Nagydíjon bemutatkozzon az F1-ben, és amelynek anyacsapatával 2019-ben fél szezonon át versenyzett, mielőtt a gyenge teljesítménye okán leváltották Alex Albonra, és visszaültették a Toro Rossóba, amellyel 2020-ban, Monzában (már Alpha Tauri néven) megszerezte pályafutása eddigi egyetlen Forma-1-es futamgyőzelmét
„Szeretnék köszönetet mondani a Red Bullnak, mivel ez az átigazolás a kilenc évre visszanyúló közös utazásunk végét jelenti. Köszönöm a bizalmukat és a támogatásukat, hogy Forma-1-es pilótává válhattam. Nagyon különleges, amit a Scuderia Alpha Taurival az utóbbi években elértünk. Előre tekintve a maximumot akarom nyújtani, hogy minden tapasztalatomat bevetve a dobogós helyezésekért harcoljak, végül pedig a jövőben hozzájáruljak ahhoz, hogy az Alpine világbajnoki címekért küzdhessen” – mondta Gasly.
Gasly átigazolásában kulcsszerepet játszott Luca de Meo, a Renault Group vezérigazgatója, aki elmondta, nem szándékosan akartak francia pilótapárost (ráadásul mindketten Normandiában születtek, ahonnan az Alpine gyökerei is származnak), de ha már így alakult, reméli, hogy az Alpine a „francia büszkeség szimbólumává válhat.”
„Ő már bizonyította a tehetségét az F1-ben, mi pedig várjuk, hogy profitálhassunk ebből. A csapatunknak számos célja van az elkövetkező évekre, és szilárdan hiszem, hogy a pilótapárosunk nagyszerűen tükrözi a csapat magas céljait” – nyilatkozta Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke, aki páholyból volt kénytelen végignézni, ahogy csapata elveszíti a kétszeres világbajnok Fernando Alonsót, majd a jelen egyik legnagyobb tehetségének tartott Oscar Piastrit is.
„Bízom benne, hogy Pierre és Esteban együtt képesek lesznek motiválni a csapatot, hogy folytassa a fejlődést a céljai felé. Ezúton szeretnénk megköszönni a Red Bullnak, hogy beleegyezett, és lehetővé tette Pierre-nek megtenni ezt a lépést” – tette hozzá Szafnauer.
„Ő egy tehetséges és motivált versenyző, aki pozitívan fog hozzájárulni a Forma-1-es céljainkhoz. Pierre teljes mértékben igazodik ahhoz az ambícióhoz és fejlődéshez, amely a mai napig fémjelzi az Alpine-projektet. Fiatal, de nagyon tapasztalt és sikeres versenyzőként a pályaíve a miénkkel párhuzamosan halad, és alig várjuk, hogy együtt növekedjünk” – köszöntötte Gasly-t Laurent Rossi, az Alpine vezérigazgatója.
De Vries 28 évesen lesz főállású Forma-1-es pilóta
Pierre Gasly esetleges Alpine-hoz szerződésénél jóval később merült fel először annak az esélye, hogy a 2019-es Forma-2-es bajnok és 2021-es Formula E-világbajnok jövőre az Alpha Taurinál versenyezhet. A 27 esztendős holland ugyanis a Mercedes, az Aston Martin és a Williams tartalékpilótájaként az idén mindhárom csapattal részt vett pénteki szabadedzésen, majd Monzában Alex Albon vakbélgyulladása miatt a grove-i istálló színeiben mutatkozhatott be a Forma-1-ben.
Mivel a jóval kisebb tapasztalata ellenére azonnal legyőzte a Williamsnél 2020 óta versenyző Nicholas Latifit az időmérőn és a futamon egyaránt, utóbbin pedig pontot szerzett, egy csapásra a kanadai pilóta utódjának kiáltották ki. Csakhogy Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója – miután le kellett mondania az IndyCarban versenyző Colton Herta megszerzéséről – megkereste De Vries-t, és leszerződtette Cunoda Juki mellé.
„Elképesztően izgatott vagyok, hogy 2023-tól csatlakozhatok a Scuderia Alpha Taurihoz. Meg szeretném köszönni a csapatnak és a Red Bullnak, hogy lehetőséget adnak a Forma-1-ben versenyzésre. A Forma-2 után egy kissé más utat jártam be a motorsportban, de mindig is az F1 volt az álmom, és hálás vagyok, hogy most beteljesíthetem. Számos esélyem volt megtapasztalni az idén, hogy milyenek a 2022-es autók, ami szerintem remek helyzetbe hozott a következő idényre. Remélem, hogy ez segített felkészülni arra, ami következik” – nyilatkozta De Vries.
„Mivel a tinédzserkorom nagy részét azzal töltöttem, hogy Olaszországban gokartoztam, mindig is otthon éreztem magam ott, ezért már az nagyon családias érzést kelt, hogy egy olasz csapathoz csatlakozom. Várom, hogy mindenkit megismerjek, és elkezdjem építeni a kapcsolatokat a következő idény előtt.”
Az, hogy De Vries eljutott a Forma-1-be, a nyilvánvaló tehetsége ellenére mesébe illő fordulat. Még gokartos korában szerződtette őt a McLaren a junior programjába, ám a 2018-as F2-es szezon után – negyedik lett az összetettben George Russell, Lando Norris és Alex Albon mögött – megvált tőle. A holland versenyző 2019-ben már bajnok lett, de mivel nem jutott F1-es üléshez, a Formula E-ben folytatta, ahol a 2020/2021-es idényben a Mercedes gyári csapatával vb-címet nyert. Eközben a sportautózásba is belekóstolt az LMP2-es kategóriában és a Toyota tartalékjaként.
„A Scuderia Alpha Tauri nagyon sikeres időszakot tudhat maga mögött Pierre-el. Soha nem felejtjük el a fantasztikus monzai győzelmét és a dobogós helyezéseit Brazíliában és Azerbajdzsánban. Meg szeretném köszönni Pierre-nek az összes erőfeszítését, amit a csapatba fektetett az elmúlt években, és minden jót kívánok neki a jővőre” – búcsúzott Gasly-tól Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke.
„Most pedig örömmel kezdünk új fejezetet Nyck-el, akit nagy szeretettel köszöntünk a Scuderia Alpha Taurinál. Ő egy magasan képzett pilóta, aki megnyerte az összes bajnokságot, amiben versenyzett, és számos futamgyőzelmet és bajnoki címet tudhat magáénak. A legutóbbi nagy sikere a Formula E világbajnokság megnyerése volt, ami egyértelmű bizonyítéka, hogy nagyon versenyképes pilóta, aki megérdemel egy ülést az F1-ben. Várom, hogy láthassam őt az autónkban, és biztos vagyok benne, hogy Juki és Nyck nagyon erős párost fognak alkotni 2023-ban” – méltatta a holland pilótát Tost.
Hogy De Vries szerződtetése mit jelenthet a jövőre nézve, az egyelőre kérdéses, de mivel az Alpha Taurinak papíron az a feladata, hogy versenyzőket neveljen ki az anyacsapatnak, az sem zárható ki, hogy De Vries előbb-utóbb leválthatja majd Sergio Pérezt, és annak a Max Verstappennek a csapattársa lehet, akivel nem mellesleg jó barátok.
A 27 esztendős holland leigazolása mindeközben pedig a Red Bull juniorprogramjával kapcsolatban is felvet kérdéseket, hiszen az energiaitalosok nem a Forma-2-ből léptettek elő valakit, hanem a Mercedes tartalékját szerződtették le.
Gasly és De Vries bejelentése egyúttal azt is jelenti, hogy már csak a Williams és a Haas nem erősítette meg 2023-as felállását. Előbbinél Nicholas Latifi biztosan távozik, míg utóbbinál még kérdéses, hogy Mick Schumacher maradhat-e, vagy mennie kell.