back to top
2024. november 22. 14:11

KezdőlapF1Verstappen vb-címeivel játszik a Red Bull, ha szembeszáll az FIA-val

Verstappen vb-címeivel játszik a Red Bull, ha szembeszáll az FIA-val

-

Még csak most jön az igazán érdekes része a költségplafon-botránynak, a Red Bull a jelek szerint ugyanis nem fogadja el a szabályszegés tényét, és megpróbálja bebizonyítani az FIA-nak, hogy nem vétett a 2021-es költségplafon ellen.

Noha október 10-én végre megtörtént a várva várt bejelentés, és megerősítést nyert, amiről eddig csak pletykáltak, azaz a Red Bull valóban vétett a 2021-es költségplafon ellen, és többet költött a megengedettnél, a folyamat legérdekesebb és vélhetően legnagyobb vitákat kiváltó része csak most következik. Az FIA ugyanis egyelőre csak azt közölte, hogy a Red Bull – az Aston Martinnal és a Williamsszel egyetemben – szabályt szegett, de a két másik istállóval ellentétben a tavaly valamivel több mint 145 millió dollárban meghatározott költségplafont is átlépte.

Annak ellenére, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség közleménye a szabályokban foglaltak alapján kis mértékű túllépést erősített meg, hiba lenne egy kézlegyintéssel elintézni a dolgot, a valóságban ez az összeg ugyanis akár a 7 millió dollárt is meghaladhatja, ami olyan sok pénz, amiből egyes csapatok nemhogy számos fejlesztést, de akár egy B-autót is pályára küldhetnek, mint ahogy tette azt az Aston Martin az idén az AMR22-es modelljével.

Egyelőre persze nem tudjuk, hogy a Red Bull pontosan mennyivel költekezett túl, hiszen akár néhány százezer dolláros túllépésről is szó lehet. Erik van Haren, a holland De Telegraaf újságírója 1 és 2 millió dollár közötti összeget emlegetett, ami már jelentősen befolyásolhatja a csapat teljesítményét, noha hozzátette, hogy a Red Bull ezt a pénzt nem fejlesztésekre költötte.

Christian Horner, Gianpiero Lambiase, Red Bull, Japán Nagydíj
A Red Bull továbbra is úgy véli, hogy nem költöttek többet Fotó: Mark Thompson/Getty Images/ Red Bull Content Pool

Mi jöhet most?

Az már a Red Bull közleményéből kiderült, hogy az energiaitalos csapat nem ért egyet az FIA vizsgálati eredményével, azaz nem fogadja el, hogy túllépte a költségplafont. Ezt egyszerűen a saját beadványukra alapozzák, amelyben a tavaly a költségplafon hatálya alá tartozó tételekre elköltött összeg a határérték alatt maradt. Eközben az FIA úgy véli, hogy a Red Bull többet költött.

Nagy valószínűséggel ugyanakkor nem arról van szó, hogy a csapat trükközni akart, és át akarta verni az FIA-t, hanem a két fél szabályértelmezésében lehet eltérés. Ezt erősíti meg az FIA közleményének azon része, hogy „minden csapat mindenkor jóhiszeműen járt el, és együttműködött a folyamat során.”

A Red Bull előtt a szabályok szerint jelenleg két út áll. Az egyik, hogy elfogadják az FIA álláspontját, és szerződésszegési megállapodást kötnek vele. Ezzel elismerik, hogy megszegték a szabályokat, és beleegyeznek, hogy elfogadják és betartják az FIA által ezért kirótt büntetést, amely ellen nem fellebbezhetnek. Nem hangzik túl jól, nem igaz?

Mégis van egy nem elhanyagolható előnye annak, ha a Red Bull erre az útra lép, és az FIA-ra bízza a sorsát. Mégpedig az, hogy ezzel megússzák a legkomolyabb szankciókat, ennek az eljárásnak a keretein belül az FIA ugyanis – mivel az istálló 5%-nál kisebb mértékben költekezett túl – nem vonhat le konstruktőri pontokat sem a csapattól, sem annak versenyzőitől, illetve nem csökkentheti a csapatra vonatkozó költségplafon összegét.

Amit tehet, hogy fokozott ellenőrzést ír elő az adott csapatra nézve, valamint pénzbüntetést, megrovást, az aerodinamikai vagy egyéb tesztek korlátozását, illetve kisebb sportbüntetéseket alkalmaz. Utóbbi esetén egy versenyhétvége egy vagy több szakaszától is eltilthatja az istállót, de magától a futamtól nem, így a Red Bullnak attól sem kellene tartania, hogy nem indulhat el valamelyik nagydíjon.

Amennyiben viszont a szabályokat megszegő istálló nem fogadja el a szabályszegés tényét, az FIA költségplafonnal foglalkozó bizottsága meghallgatást tart, amelynek végén a 6-12 fős bírói testület eldönti, hogy bűnös-e az adott csapat vagy nem. Amennyiben szerintük az, az istálló még mindig fellebbezhet az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bíróságán, ám, ha ezt a fellebbezést is elbukja, már biztosan szankciókkal néz szembe, amelyek közül már nem lesz kizárva a konstruktőri vagy egyéni pontok levonása.

Azaz, ha a Red Bull ezt az utat választja, akár pontokat is veszíthet, ami levonás mértékétől függően akár a tavalyi és/vagy az idei világbajnoki címébe is kerülhet.

Max Verstappen, Red Bull, Japán Nagydíj
Verstappen pontokat is veszíthet, ha a Red Bull elbukja az ügyet Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

Nem csak a Red Bullnak óriási a tét

A Red Bull az FIA vizsgálatára reagálva közölte, hogy követni fogják az FIA folyamatait, miközben megfontolják a lehetőségeiket. Utóbbi kijelentés azzal párosulva, hogy továbbra is úgy gondolják, hogy a költségplafon alatt maradtak az, ami azt valószínűsít, hogy a Red Bull meghallgatást kér, és megpróbálja bebizonyítani a saját igazát, tehát úgy véli, hogy teljes mértékben betartotta a szabály szövegét.

Amennyiben ez bebizonyosodik, az precedenst teremt abból a szempontból, hogy miként értelmezték a költségplafonra vonatkozó előírások vitatott részét, és miként költhettek ezáltal többet a rivális istállóknál. Ebben az esetben a többi csapat szinte biztosan elkezdi majd követni a Red Bull értelmezését, amennyiben az előnyösebb az eddig járt útnál, az FIA-nak pedig tisztáznia kell, hogy miként kell értelmezni és alkalmazni a szabályokat.

Ez a folyamat még jó ideig elhúzódhat, hiszen vélhetően hosszas vita kezdődik a szabályértelmezéssel kapcsolatban. Viszont akár az FIA, akár a Red Bull jön ki győztesen belőle, nem feltétlenül lesz negatív hatása a Forma-1 új szabályozására nézve, hiszen vagy az derül ki, hogy a költségplafon szilárd lábakon áll, és a másik kilenc csapat értelmezése a helyes, vagy az, hogy nem mindenhol teljesen világos a szövegezés, ami a Red Bull ügyének kapcsán most kiderült, és a jövőben be lehet foltozni a lukakat.

Ami viszont nagy csapást mérhet az FIA-ra, az az, ha a Red Bull bizonyíthatóan túlköltekezett, ám a szövetség nem fog tudni a szabályszegés súlyának megfelelő büntetést kiosztani. Ezt a rivális istállók, a szurkolók és a teljes F1-es közvélemény nehezen nyelné le, és alapjaiban rendítené meg a költségplafon rendszerét.

Binotto szerint komolyan meg kell büntetni a szabályt szegő Red Bullt

Friss