back to top
2024. november 22. 10:08

KezdőlapF1Hamiltonnak és Leclerc-nek lehetett, Alonsónak nem? - súlyos büntetést kapott a spanyol

Hamiltonnak és Leclerc-nek lehetett, Alonsónak nem? – súlyos büntetést kapott a spanyol

-

Hiába ért célba balesete ellenére a hetedik helyen, Fernando Alonsót a Haas óvásának következtében megbüntették az USA Nagydíj után. Az Alpine azonban nem hagyja annyiban a dolgot.

Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke, illetve Kevin Magnussen már korábban hangot adott abbéli nemtetszésének, hogy az idei szezonban több alkalommal is előfordult, hogy a versenyigazgató bokszkiállásra kötelezte őket a sérült autó miatt. A dán pilótának már-már szokása, hogy a versenyek első körében összeakaszkodik valakivel, és megrongálja az autója első szárnyát, ami után az FIA rendre (idén már háromszor volt ilyen) kiinti őt szárnycserére, mondván a veszélyesen fityegő szárnyvéglap veszélyes, mert eltalálhat valakit, ha leszakad.

Az USA Nagydíjon azonban nem voltak ennyire szigorúak más istállókkal, ami a Haasnak is feltűnt, és utólag megóvta Sergio Pérez és Fernando Alonso futamát is. A mexikói a hetedik, a spanyol a Lance Stroll-lal történt ütközése ellenére pedig a hetedik helyen ért célba.

Kevin Magnussen, Mark Slade, Haas, USA Nagydíj
Magnussen egyszer sem úszta meg, hogy ne kelljen kiállnia sérült szárnnyal extra bokszkiállásra Fotó: Andy Hone / LAT Images

A Haas azt kifogásolta, hogy a rajt után Valtteri Bottasszal koccanó Sergio Pérez az első szárnyvéglapjának sérülése ellenére a pályán maradhatott, illetve Alonso a Stroll-lal történt ütközése után meglazult tükörrel versenyzett (ami később le is esett az autójáról), de a versenyigazgató őt sem intette ki a bokszba, hogy a szerelők eltávolítsák a tükrét.

A felügyelők a Pérez elleni óvást elutasították, Alonsót viszont utólag 10 másodperces stop and go büntetésnek megfelelő 30 másodperces időbüntetéssel sújtották. A spanyol emiatt visszaesett a 15. helyre, Sebastian Vettel pedig előrejött a 7., Kevin Magnussen a 8., Cunoda Juki a 9., Esteban Ocon pedig a 10. helyre.

A felügyelők Pérezt azért nem büntették, mert mint kiderült, a csapat a verseny közben a mexikói pilóta autójának első szárnyáról készült fényképpel megkereste Jo Bauert, az FIA technikai delegáltját, aki ez alapján biztonságosnak minősítette a sérült szárnyat. Kevin Magnussen szerint azonban ez „baromság”, és Pérezt ki kellett volna hívni szárnycserére. Itt fontos megjegyezni azt is, hogy Pérez öt és fél körön át lefittyent szárnyvéglappal versenyzett, ez idő alatt tehát kiinthették volna, a Red Bull pedig csak a véglap nélküli szárnyát minősíttette biztonságosnak.

Sergio Pérez, Red Bull, USA Nagydíj
Pérez sérült első szárnya Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Ami Alonso tükrét illeti, a Haas kiemelte, hogy miután a spanyolt sérült jobb oldali tükörrel engedték vissza a szárnycseréje után, 38 percet töltött a pályán sérült autóval, mielőtt a tükör leesett. Ez idő alatt Peter Crolla, a Haas csapatmenedzsere kétszer értesítette a versenyirányítást, és azt a választ kapta, hogy megvizsgálják a dolgot.

A felügyelők a versenyigazgatót kritizálták

Az Alpine azonban ezek ellenére nem kapott semmilyen figyelmeztetést, sem utasítást arra, hogy álljon ki a bokszba, amit a felügyelők utólag meg is jegyeztek. „A felügyelők mély aggodalmukat fejezik ki amiatt, a Haas-csapat versenyirányításhoz intézett két megkeresése ellenéra a 14-es rajtszámú autó nem kapott fekete-narancs zászlót, vagy legalább egy rádióüzenetet, hogy helyreigazítást adjon.”

Ami a büntetést illeti, Jo Bauer szerint a meglazult tükör „veszélyes volt, és a leválásakor eltalálhatott volna egy másik versenyzőt, sérülést okozva ezzel”, illetve „az autót nem volt biztonságos hiányzó tükörrel vezetni.” A felügyelők ezért úgy határoztak, hogy az autó nem volt biztonságos állapotában a verseny alatt, amit az Alpine felelőssége lett volna biztosítani.

Fernando Alonso, Alpine, USA Nagydíj
Alonso sérült szárnnyal a bokszba menet (itt még mindkét tükör az autón volt) Fotó: Alpine

Alan Permane, az Alpine sportigazgatója szerint azonban egyrészt nem a csapat hibájából esett le a tükör, másrészt a 2019-es Japán Nagydíjon Lewis Hamilton és Charles Leclerc is úgy versenyzett, hogy hiányzott az egyik tükör az autójukról (Hamilton tükrét a Ferrariról leszakadó első szárny vitte le), sőt, Leclerc körökön át erősen mozgó jobb tükörrel versenyzett, mégsem hívták ki a bokszba, illetve egyik autót sem minősítették utólag nem biztonságosnak.

A felügyelőket ez az érvelés azonban nem hatotta meg, és nem értettek egyet azzal, hogy a három évvel ezelőtti szuzukai esetek precedenst teremtettek.

Leclerc többször is úgy ment át a 130R-kanyaron, hogy egy kézzel kormányzott, mert a másik kezével a tükröt fogta, mégsem kellett kiállnia:

Hamilton Mercedeséről is hiányzott a tükör a 2019-es Japán Nagydíj nagy részében, de akkor az FIA felügyelői nem tartották ezt veszélyesnek:

Az Alpine is óvott

Noha időbüntetések ellen nem lehet fellebbezni, az Alpine mégis megpróbálja semmissé tenni Alonso büntetését, a Haas ugyanis a szabályokban foglalt határidőn túl nyújtotta be az óvását. Azt ugyanis az FIA által közzétett előzetes végeredmény kiadásától számítva fél órán belül be kell nyújtani, a Haas viszont 24 perccel túllépte a határidőt.

„Az FIA-nak joga van fekete-narancs zászlót bemutatni egy autónak a verseny során, ha azt nem biztonságosnak ítéli meg, de ebben az esetben úgy döntöttek, hogy nem alkalmaznak ilyen zászlót. Mi több, a verseny után az FIA technikai küldötte szabályosnak minősítette az autót. A csapat emellett úgy hiszi, hogy mivel az óvást a megjelölt határidő letelte után 24 perccel nyújtották be, nem lett volna szabad azt elfogadni, ennélfogva a büntetést érvénytelennek kell tekinteni” – közölte az Alpine.

Csakhogy a felügyelők pontosan tisztában voltak vele, hogy a Haas túllépte a határidőt, mégis úgy döntöttek, hogy befogadják az óvást. Mindezt pedig azzal indokolták, hogy „ebben az esetben nem volt lehetséges megfelelni a határidőnek.”

Kérdés, hogy ezek után semmisé teheti-e a döntést az Alpine óvása.

Forrás:FIA

Friss