2022. december 09. 13:29
KezdőlapF1Vége az F1-es szezonnak, de a Ferrari és két másik csapat is...

Vége az F1-es szezonnak, de a Ferrari és két másik csapat is tesztelhet még az idén

-

- Hirdetés -

A Pirelli bejelentette, hogy a következő idény kezdete előtt hat gumitesztet tart, amelyek közül hármat még idén rendeznek meg. A száraz és a nedves pályára alkalmas abroncsokat is fogják tesztelni, de az olasz gumigyártó szerint utóbbi a fontosabb.

A vasárnapi Abu-dzabi Nagydíjjal véget ért a 2022-es Forma-1-es világbajnokság, két nappal később pedig az utolsó kollektív tesztet is megrendezték, ez nem jelenti azt, hogy idén már nem gurul pályára F1-es autó. A Pirelli ugyanis bejelentette a következő gumitesztek időpontját, és a hatból hármat még a 2022-ben rendeznek meg. Igaz, a csapatoknak csupán a fele kap szerepet ezeken az eseményeken.

- Hirdetés -

Elsőként az Alfa Romeo gördülhet ki a garázsból a Paul Ricardon az intermediate, illetve a 2023-as intermediate, illetve esőgumik tesztelésének céljából december 3-án és 4-én. Őket két nap múlva a Ferrari követi Fioranóban, majd 14-én és 15-én az AlphaTauri jön, de a faenzaiak már slickeket fognak használni.

Januárban nem lesz ilyen alkalom, februárban viszont három is. A hónap első két napján a Mercedes a slickeket, rögtön utána az AlphaTauri a vizes aszfaltra való abroncsokat teszteli Le Castellet-ben. Zárásként pedig az Aston Martin csatlakozik a csillagos alakulathoz Jerezben, és a száraz pályás gumikat fogják nyüstölni. A Pirellinek ez lesz az utolsó lehetősége a február 23-a és 25-e között tartandó bahreini kollektív teszt előtt.

Hármas Ferrari-elsőséggel búcsúzott 2022-től az F1 – több mint 13 ezer km-t tett meg ma a mezőny

- Hirdetés -
- Hirdetés -

Ahogyan a felsorolásból is látszott, csupán öt csapat lesz ott ezen alkalmak valamelyikén. Természetesen nem arról van szó, hogy a Pirelli őket választotta, hanem arról, hogy a Red Bull, az Alpine, a McLaren, a Haas, valamint a Williams nem jelezte részvételi szándékát. „Érdeklődtünk, hogy rendelkezésre állnak-e, és néhányan közülük válaszoltak” – árulta el Simone Berra, a Pirelli F1-es részlegének főmérnöke.

Bár ugyanannyi tesztet terveznek a slickekkel, mint a köztes, illetve az extrém esőgumikkal, a Pirellinek az utóbbi alkalmakat tartja fontosabbnak. Ennek több oka is van: egyrészt a Japán Nagydíj sokáig állt, mivel még a kék oldalfalú abroncsok sem voltak alkalmasak a relatíve biztonságos versenyzésre a szakadó esőben, és az FIA a Pirellivel közösen vizsgálatot kezdeményezett ez ügyben; másrészt Mario Isola, az olasz gumigyártó sportigazgatója kiemelte, hogy 2023-ra a gumimelegítő paplanok betiltása a cél ezeknél az abroncsoknál. Ráadásul most lesznek a legjobb körülmények erre.

„Elsősorban az intermediate és az esőgumikkal fogunk dolgozni, mert számunkra ez a legjobb időszak az évben, amikor hidegben, reprezentatív körülmények között tesztelhetünk – magyarázta Berra. – Aztán lesz még néhány tesztünk a slickekkel a 2024-es új specifikációhoz.”

Felmerül a kérdés, hogy mi lesz, ha a száraz pályán tervezett tesztek alatt esni fog az eső. A Pirellinek azonban erre az esetre is van terve, ugyanis elvisznek az adott helyszínre egy hatodik keveréket is. „Portimaóban a slickeken tervezünk [menni], de ez az időjárási viszonyoktól függ – fogalmazott Berra. – Ha esni fog az eső, még mindig ott lesz néhány prototípus.”

Isola elmondta, hogy több forgatókönyvön is gondolkoztak. Felvetődött, hogy a szuzukai, az austini és a mexikóvárosi alkalmakhoz hasonlóan máshol is erre használják a második szabadedzést, de végül ez lehetetlennek bizonyult. A csapatok az idei autójukkal fognak menni, viszont a teszteket nem használhatják a 2023-as versenygép fejlesztésére, amit az FIA megfigyelője fog ellenőrizni. Ezenkívül fontos kiemelni, hogy ezek az alkalmak nem számítanak bele azokba a forgatási napokba, amelyekből minden istállónak évente kettő áll rendelkezésére, és bizonyos feltételek mellett pályára viheti az aktuális kocsit.

Friss