Kétségtelen, hogy az idei szezonban Mattia Binotto irányítása alatt a Ferrari ismét győztes csapat lett, de több, hosszú évek óta tartó problémát nem sikerült kijavítani.
A Ferrari napra pontosan két héttel azután jelentette be, hogy elfogadta Mattia Binotto lemondását, hogy közleményben cáfolta a csapatfőnök távozását, de az elmúlt napok történései után már lehetett sejteni, hogy ez következik. Nem mellesleg a maranellóiak közleménye azokat a híreszteléseket nevezte alaptalannak, amelyek szerint menesztik a svájci olaszt, úgyhogy végső soron nem is hazudtak…
Na de miért adhatta be a lemondását Binotto? Az abu-dzabi szezonzárón még úgy tűnt, hogy a csapatot 2019 óta irányító szakember biztos a maradásban. Akkor elmondta, hogy beszélt John Elkann elnökkel, és „nyíltan” megvitatták, hogy mi a legjobb a jövőre nézve, ezután pedig „úgy döntöttünk, hogy talán a közlemény kiadása a legjobb megoldás arra, hogy véget vessünk a spekulációknak.”
Ezek a spekulációk azonban nem csendesedtek el, Binotto pedig végül mégis távozik. Noha az ennek bejelentéséről szóló közleményben saját döntéseként hivatkozik a Ferrari 28 év után történő elhagyására, az embernek óhatatlanul az az érzése, hogy ezzel Binotto csak a kirúgását előzte meg. Noha korábban is voltak arra utaló jelek, hogy Elkann és Benedetto Vigna vezérigazgató leváltanák őt, az idei Olasz Nagydíjig ezek tényleg csak pletykaként merültek fel.
Ekkor azonban Elkann a Gazzetta dello Sportnak adott nyilatkozatában kijelentette, hogy az egész csapatnak fejlődnie kell, „a csapatfőnököt is beleértve”, és bár újra versenyképesek és futamokat tudnak nyerni, nem elégedett, mert mindig lehet jobban teljesíteni. Persze ez már utólagos belemagyarázás is lehet, de ilyesmit azért ritkán jegyez meg véletlenül valaki.
Az olasz sajtó rendre rávilágított, hogy bár Binotto számtalanszor megvédte a csapatot és igyekezett egységessé kovácsolni az általa irányított embereket, Elkannal látszólag soha nem volt kimondottan szoros a kapcsolata, ami annak tükrében nem is feltétlenül meglepő, hogy a technikai igazgatóból lett csapatfőnök felemelkedését még a 2018-ban tragikus hirtelenséggel elhunyt korábbi elnök, Sergio Marchionne segítette elő, illetve a Marchionne alatt vezérigazgatóként tevékenykedő, 2020 végén váratlanul távozó Louis Camilleri is támogatta Binottót.
Binotto tehát „nem Elkann embere”, azaz lehet, hogy sosem élvezte igazán az új elnök bizalmát, vagy menet közben veszítette el azt. Végül pedig vagy Elkann vezette félre Binottót azzal, hogy belement, hivatalosan tagadják a kirúgásáról szóló pletykákat, miközben ez előbb-utóbb elkerülhetetlenül bekövetkezett volna, vagy az Abu-Dzabi után változott meg valami, ami lemondásra késztette Binottót.
Mit csinált rosszul Binotto, és mit jól?
Mindenek előtt le kell szögezni, hogy Mattia Binotto a Forma-1 egyik legjobb mérnöke, akinek bármelyik csapatban lenne helye, és valószínűleg lesz is. Emellett olyan változást hozott a Ferrari életébe, ami elődje, Maurizio Arrivabene vezetési stílusa után úgy kellett a csapatnak, mint egy falat kenyér.
Binotto elkezdte alkalmazni és meghonosítani a Ferrarinál előtte ismeretlen fogalomnak számító „no blame culture-t”, azaz azt a fajta szemléletmódot, amelynek lényege, hogy olyan környezetet hozzanak létre, amelyben az alkalmazottak a kirúgás és a felelősségre vonás félelme nélkül dolgozhatnak, és ezáltal jóval kreatívabb megoldásokkal állnak elő, miközben a kölcsönös bizalom lehetővé teszi a problémák hatékony feltérképezését és megoldását. De miközben fejek valóban nem hullottak, a problémák kijavítása ugyanúgy elmaradt, és számos területen nem történt kézzel fogható előrelépést.
Persze, mondhatjuk, hogy a Ferrari ismét ütőlépes autóval állt elő, amit nem is kell elvitatni tőle, de ebben az is közrejátszott, hogy jóval nagyobb hangsúlyt fektettek a 2022-es előkészületekre a 2021-es vb-címért az utolsó verseny utolsó köréig csatázó Red Bullnál és Mercedesnél. És miután jól kezdték az idei évet, ez a két csapat egyaránt lehagyta őket a fejlesztési versenyben.
Megalázó szavak – kőkeményen beleszállt a Ferrariba a Mercedes világbajnoka
Úgyhogy Binotto azt a célt mindenképpen elérte, hogy visszavezette a Ferrarit a futamgyőztesek közé, amit ki is emelt a búcsúnyilatkozatában, és azt talán még meg is lehetett volna bocsátani neki, ha a Ferrari nem lesz világbajnok az idén, vagy nem harcol az utolsó futamig a vb-címért. A sorozatos hibák azonban visszatérő és igen aggasztó képet mutattak.
Charles Leclerc 46 pontos előnnyel hagyta el az Ausztrál Nagydíjat a későbbi világbajnok Max Verstappennel szemben (a holland ekkor tulajdonképpen lemondott az év végi elsőségről, mondván túl nagy a hátránya ahhoz, hogy addig behozza), de három futammal később már Verstappen állt az élen, többé pedig vissza sem nézett. Nem mellesleg ez minden idők legnagyobb fordítása az F1 történetében.
A Ferrari motorhiba miatt az élről esett ki Spanyolországban és Azerbajdzsánban, a csapat pedig további három győzelmet vett el tőle stratégiai baklövések miatt Monacóban, Silverstone-ban és a Hungaroringen, míg a Francia Nagydíjon a monacói hibázott az első helyen haladva. A szezon második felére aztán már a Red Bull technikai téren is fölénybe került, miközben a hibák száma nem csökkent a vörösöknél, akiknek így végül a szezon első felében csak szenvedő Mercedes elől kellett menekülniük, hogy legalább a konstruktőri második helyet megtartsák.
Sikernek tehát legfeljebb jóindulattal nevezhető a Ferrari idei szezonja, mert bár valóban előreléptek, sikerült a mezőny leggyorsabb autójából az egyértelműen második, de olykor inkább harmadik leggyorsabbat „faragniuk”, miközben egyéb területeken is elmaradtak a Red Bull és a Mercedes szintjétől. Ezek mind olyan problémák, amelyek több mint egy évtizede jellemzik a maranellói csapatot, és amelyek Binotto alatt sem tűntek el, sőt.
Verstappenék is a Ferrarin nevettek, Binotto magyarázkodott a Magyar Nagydíj után
Leclerc megtartása is szerepet játszhatott
A megbízhatósági problémák, stratégiai bakik és egyéb melléfogások mellett Charles Leclerc is azon okok közé tartozhatott, amelyek előbb-utóbb Binotto menesztéséhez vezethettek volna. Az utóbbi időben egyre több olyan sajtóhír látott napvilágot, hogy a monacói pilóta és környezete is változást sürget, mert ha ez így megy tovább, szerződésének 2025 végi lejárta után Leclerc más csapat után nézhet (akár Lewis Hamilton utódja is lehet a Mercedesnél).
Az idén akadtak feszült pillanatok Leclerc és Binotto között, amelyek közül a legemlékezetesebb a Brit Nagydíj utáni volt. A csapatfőnök ekkor tévénézők millióinak szeme láttára tette helyre a győzelmének elherdálása miatt füstölgő monacóit, az eset pedig később ahhoz vezetett, hogy Binotto elutazott Monacóba, hogy közös vacsorán rendezze a viszonyát pilótájával. A törés azonban jó eséllyel soha nem forrt össze kettejük kapcsolatában, Leclerc pedig a folytatásban sem rejtette véka alá az érzelmeit, amikor a csapat eltolt valamit.
Az idei pontverseny második helyét az utolsó futamon bebiztosító pilótának alighanem Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnökének érkezése lenne a legjobb, hiszen a gokartban és a Forma-3-ban is az ő csapatában versenyzett, 2018-ban pedig Vasseur volt a csapatfőnöke az F1-es bemutatkozó évében.
A francia szakember és Leclerc kapcsolatával tehát aligha lehet probléma, ennél azonban mindenképpen több kell ahhoz, hogy Vasseur sikerre vezesse a Ferrarit úgy, hogy korábban nem dolgozott még topcsapatnál, az ezzel járó nyomás és felelősség tehát új lesz neki. Már amennyiben egyáltalán ő lesz Binotto utódja.
A Ferrari közleménye szerint ez legkorábban januárban derülhet ki, december 31-ig ugyanis még Binotto a csapatfőnök, noha az ezzel kapcsolatos teendőit valószínűleg Benedetto Vigna veszi át. Hogy akkor miért nem távozik azonnal? Ennek feltehetően inkább a 2023-as autóhoz lehet köze, hiszen bár hivatalosan már csak csapatfőnök volt, Binotto a technikai kérdésekkel kapcsolatos döntésekben is részt vett, így a Ferrarinak a lehető legrosszabb forgatókönyv lenne, ha a jövő évi modell több fontos területének véglegesítése szempontjából kulcsfontosságú időszakban az egyik legjobb szakembere egyik napról a másikra kisétálna a gyár kapuján.