2024. április 20. 01:19

KezdőlapF1Dühös a Red Bull technikai igazgatója a riválisokra - Newey szerint nincs...

Dühös a Red Bull technikai igazgatója a riválisokra – Newey szerint nincs minden veszve

-

A Red Bull technikai igazgatójának nem tetszik, amikor a többiek azt hangoztatják, hogy nem kaptak valódi büntetést a költségplafon-túllépésért, és úgy véli, igenis nehéz dolguk lesz. Adrian Newey ugyanakkor úgy van vele, meg is könnyíthetik a helyzetet.

A Red Bull a 2021-es költségvetési plafon túllépése miatt kapott büntetésnek köszönhetően jövőre messze a legkevesebb időt fordíthatja majd a mezőnyből aerodinamikai tesztelésre. Mivel ők végeztek a konstruktőri tabella élén, eleve ők tölthették volna a legkevesebb időt szélcsatornás és CFD-tesztekkel 2023-ban, de a túlköltekezés miatt további levonást kaptak, így a 7. helyezett csapat idejének csak 63%-a jut majd nekik. Eredetileg ez az érték 70% lett volna, ami 5%-al kevesebb, mint a konstruktőri második Ferrarié, és 10%-al, mint a harmadik helyezett Mercedesé. A differencia így azonban 12, illetve 17%.

A riválisok ugyanakkor előszeretettel hangoztatták, hogy a Red Bull olcsón megúszta a szabályszegést, és a valóságban nem lesz valódi hatása a büntetésnek. Pierre Wache, az energiaitalosok technikai igazgatója azonban nem ért egyet ezzel.

Nagy dobásra készül Red Bull? – ezzel az autógyártóval szövetkezhet az energiaitalos csapat

„Ez a fő eszközünk az autó fejlesztésére a szezon során. Feldühít, amikor azt hallom, hogy emberek azt mondják, talán nem volt elég súlyos a büntetés. Ha megnézzük, hogy miként épülnek fel a szabályok, látszik, hogy már eleve hátrányból indulunk a teljesítmény-kiegyenlítés miatt. Ez már alapból fájó, hát még akkor, ha rájön egy újabb büntetés” – nyilatkozta a szakember a RacingNews365.com-nak.

„Az FIA a csapatok hozzájárulásával vezette be ezt a rendszert. Ha ezeknek az intézkedéseknek nem lenne hatása, a szövetség természetesen soha nem vezette volna be. Öt százalékos eltérés van konstruktőri helyezésenként a szélcsatornás tesztekre és szimulációkra fordítható időben. Az öt százalék eleve súlyos büntetés, de mi ennek tetejébe újabb öt százalékot kapunk, így szinte két pozíciónyi fejlesztési időtől esünk el, szóval hatalmas a különbség a többiekhez képest” – magyarázta Wache, majd előállt egy focis példával, mondván, hiába van ott a csapatban Lionel Messi, ha ez a csapat csak 10 emberrel játszhat.

Newey optimistább

Eközben Adrian Newey, a Red Bull sztártervezője nem ennyire borúlátó, és úgy van vele, hogy csak rajtuk múlik, hogy hátrányt szenvednek-e. „A szélcsatornás tesztelésre fordítható idő csökkentése azt jelenti, hogy kevesebb alkatrészt és ötletet értékelhetünk ki. Ha igazán okosak vagyunk, és mindig a megfelelő elemeket helyezzük fel a modellre, akkor természetesen nem jelent majd nagy különbséget [a büntetés]” – mondta a csapat által közzétett videóban.

Mostantól (a büntetés már életbe lépett) a Red Bullnál tehát még inkább fontos lesz, hogy milyen gyorsan lesznek képesek a CFD-szimulációk során tesztel elemeket a szélcsatornába, majd onnan az autóra vinni, és mennyire pontosak a számításaik. Lévén a riválisok szerint eddig is a gyorsaság volt a fejlesztések terén a Red Bull egyik erőssége, bizakodhatnak, hogy ki tudják használni ezt a képességüket.

Újabb házon belüli konfliktus a Red Bullnál? – bármikor távozhat a kulcsember

Abban viszont a Ferrari és a Mercedes is reménykedhet, hogy még ha nem is köti meg teljesen a Red Bull kezét a büntetés, szorosabbá teheti a versenyt.

„A Ferrari nem fog pihenni, ki fogják küszöbölni a gyengeségeiket – mondta Newey. – Volt néhány megbízhatósági gondjuk, és elkövettek hibákat a bokszfalon is. Úgyhogy vissza fognak vágni. Emellett láttuk, hogy a Mercedes olyan autóval kezdett, amelynek a tempója messze volt az élmezőnyétől, majd addig fejlesztették, hogy megnyerték vele az utolsó előtti versenyt. Tudjuk, hogy ők is ott lesznek, szóval biztosan kemény év lesz.”


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss