A héten Mohammed bin Szulajm bejelentette, hogy az FIA meg szeretné nyitni a Forma-1 felé vezető utat az új csapatok számára, ami jól érzékelhető irányváltás a szervezet részéről. Bár ez még csak a folyamat eleje, adott esetben nagy gyártók érkezését is hozhatja, és jelentősen megnövelheti a mezőny létszámát.
Mohammed bin Szulajm a hét elején közzétett egy Twitter-bejegyzést, miszerint arra kérte az FIA csapatát, hogy vizsgálják meg egy szándéknyilatkozati eljárás elindítását az esetlegesen érkező új F1-es alakulatok számára. Bár ez formálisan még semmit nem jelent, könnyen lehet, hogy ezzel egy olyan folyamatot indított el, amelynek végén akár újabb nagy gyártók is megérkezhetnek a mezőnybe.
Ami biztos, hogy ez egy jól érzékelhető irányváltás a szervezet részéről. A tavaly évben felmerült az Amerikában nagy hagyományokkal bíró Andretti Autosport érkezése, ám mindez több fronton is ellenállásba ütközött. Többek között az FIA részéről is, amely az év elején kijelentette, hogy a helyzet nem nagyon teszi lehetővé a 2024-es csatlakozást.
Emellett a jelenlegi csapatok is tartanak attól, hogy egy új istálló érkezésével felborulna az üzleti modell. Ekkor ugyanis többfelé oszlik az a bizonyos torta, amely a bevételeket jelenti, vagyis egy alakulat átlagosan kevesebb pénzt termelne, mint jelenleg. Éppen ezért a legutóbbi, 2020-ban aláírt Concorde-szerződés értelmében az újonnan érkezőnek 200 millió dollárt kell fizetnie, amit aztán egyenlő mértékben elosztanak a jelenlegi tíz istálló között. Erről csak az összes csapat egyhangú beleegyezésével lehet lemondani.
Ami magát az F1-et illeti, Stefano Domenicali, a sorozat elnök-vezérigazgatója novemberben még úgy nyilatkozott, hogy nincsenek abban a helyzetben, hogy új csapattal bővüljön a mezőny. Nemrég viszont az ő álláspontja is megváltozott, hiszen úgy fogalmazott, hogy amennyiben az érkező magas minőséget képvisel, és hozzáadott értékkel bír a Forma-1 számára, akkor szívesen látják. Emellett a részvényesek is örülnének, ha a mostani tíznél több alakulat lenne ott a rajtrácson.
Miből állhat a folyamat?
Erre az új motorszabályok 2026-os bemutatkozásakor nyílhat legközelebb esély, és úgy tűnik, hogy az FIA szeretné segíteni ezt a folyamatot. Ugyanakkor fontos leszögezni, hogy egyelőre mindez csak egy Twitter-bejegyzésből áll, így a pontos részletek nem ismertek. Ennek következtében leginkább az utolsó ilyen esetre lehet hagyatkozni, amikor 2013-ban jóváhagyták a Haas három évvel későbbi érkezését.
Az szinte biztos, hogy az új projekteket szigorúan fogják ellenőrizni, hogy megfelelnek-e az FIA követelményeinek. Hogy mik ezek a követelmények? Nos mindenekelőtt kellően előrehaladott állapotban kell hogy legyen. A szervezetnek meg kell győződnie arról, hogy a vállalatot bejegyezték, a részvényesek személyazonosságának kivétel nélkül ismertnek kell lennie. Továbbá nem mindegy, hogy a cég milyen létesítményekkel és eszközökkel rendelkezik, mekkora a mérnöki erőforrása, és milyen tapasztalattal bír műszaki, illetve versenyzési fronton.
Erre leginkább azért van szükség, mert senki nem akarja, hogy a jelentkező arra a sorsra jusson, mint a Haas előtti három új istálló. A Lotus Racing (későbbi Caterham), a Virgin (későbbi Marussia, illetve Manor) és a HRT egyaránt 2010-ben mutatkozott be, de minden évben ők foglalták el a bajnokság utolsó pozícióit, és hét évvel később már egyik sem létezett.
A jelölteknek először vélhetően néhány ezer adminisztrációs díjat kell kifizetniük, hogy aztán pontos feltételeket kapjanak a kiválasztás folyamatára vonatkozóan. Akik aztán teljes pályázatot nyújtanak be, azoknak ennél sokkal nagyobb összeget kell letenniük az asztalra. Hogy ez mennyi, azt egyelőre persze nem lehet tudni, mindenesetre legutóbb 130 ezer dollár volt. Ez kiváló eszköz arra, hogy az FIA már a folyamat elején kiszűrje a kevésbé komoly jelentkezőket.
Ezután minden bizonnyal alapos átvilágíts jön, amelynek során az FIA megbizonyosodik a leendő csapat technikai és erőforrásbeli fejlettségéről, illetve arról, hogy képesek lesznek-e finanszírozni a versenyképes részvételt. Ezenkívül a tapasztalat, illetve az emberei erőforrás mennyisége, valamint minősége is lényeges szempont. Végső soron az FIA-nak azt kell kiderítenie, hogy a projekt stabilnak tűnik-e hosszú távon, és van-e hozzáadott értéke a bajnoksághoz, hogy növelje az összbevételt.
Lehetséges, hogy ez első látásra hosszú folyamatnak tűnik, de valójában nem az, vagy legalábbis legutóbb nem volt az. Akkor a határidő után három héttel már megszületett a döntés, sőt, a felhívás és a döntés között kevesebb mint három hónap telt el. Ebből kiindulva, ha létrejön a hivatalos dokumentum, akkor nem kizárt, hogy pár hónap múlva új istálló érkezését jelentik be. Ha pedig esetleg három is csatlakozik, az azt jelentené, hogy 1995, vagyis több mint 30 év után ismét 13 csapatos lesz a mezőny.
Nagy gyártók is érkezhetnek
Persze joggal merülhet fel a kérdés, hogy melyek lehetnek ezek az új csapatok? Nos, az egyikről már esett szó, hiszen az Andretti továbbra sem tett le az F1-es csatlakozásról. Rajtuk kívül pár éve már a Panthera nevű ázsiai konzorcium neve is felmerült a sajtóban. A cég állítólag már 2019-ben megkezdte a tárgyalásokat a lehetséges motorszállítókkal, ám azóta nem lehetett sokat olvasni felőlük, mindenesetre ez jó lehetőséget jelenthet számukra.
Ahogyan a hongkongi Calvin Lo számára is, aki szintén erősen gondolkozik azon, hogy 2026-ban csapatot indítson a Forma-1-ben. A Forbes szerint 1,7 milliárd dollárnyi vagyonnal rendelkező üzletember ezt a BBC-nek mondta el, bár hozzátette, hogy vannak nehezítő körülmények. Mindenesetre ha „a csillagok megfelelően állnak”, akkor összejöhet.
Ami a nagy gyártókat illeti, az elmúlt hetekben a Hyundai és a Cadillac érkezéséről is lehetett olvasni. Ugyanakkor az sem kizárt, hogy ezek a cégek már meglévő formációkhoz csatlakoznak valamilyen módon, ahogyan például az Audi is a Sauber felvásárlásával. A Porsche esetében ez is benne van a pakliban, ahogyan az is, hogy csupán motorszállítóként lesznek jelen. A hírek szerint a Fordnak és a visszatérni készülő Hondának szintén ez a szándéka.