2023. január 29. 03:16
KezdőlapF1A Mercedes már-már Hamilton és Russell testi épségét veszélyeztette

A Mercedes már-már Hamilton és Russell testi épségét veszélyeztette

-

Voltak olyan versenyek a 2022-es szezonban, amelyeken a Mercedes nagyon a határon táncolt azzal, hogy két pilótája testi épségét kockáztassa.

Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója részletes betekintést nyújtott abba, hogy milyen változásokon ment át Lewis Hamilton azóta, hogy 2013-ban csatlakozott a Mercedeshez. Shovlin korábban többek között Jenson Buttonnal és Michael Schumacherrel is dolgozott együtt, és már akkor a brackely-i istálló tagja volt, amikor az még Honda néven versenyzett.

Ennélfogva a szakember végigkövette Hamilton eddigi teljes mercedeses pályafutását. „Régóta dolgozom együtt Lewis-al. Ő egy olyan pilóta, aki lenyűgözően érzi, hogy mit csinál az autó. Ha olyan autót tudunk neki adni, amilyenre szüksége van, nagyon jól tudjuk, hogy mire képes. És igen, elég hosszú ideig dolgoztunk hatékonyan együtt ahhoz, hogy meg tudjuk beszélni, bármiről is van szó. Mindannyian szeretnénk azt gondolni, hogy fejlődünk a karrierünk előrehaladtával, és ha tíz évvel ezelőtt tudtuk volna azt, amit ma tudunk, mindannnyian sikeresebbek lettünk volna” – nyilatkozta az Autosportnak.

Íme az első képek, amelyeken feltűnik Hamilton idei autója

„Lewis versenyzőként elképesztően nagy erőfeszítéseket tesz azért, hogy megtalálja, honnan fakadhat ez az előny. Ez a folyamatos keresése annak, hogy miként vághat neki még jobb pilótaként egy új szezonnak, egyszerűen a győzelem iránti imádatából ered. Nem akarja, hogy megverjék, és mostanra nagyon bevonta magát a mérnöki folyamatokba, beszél minden részleggel, az aerodinamikusokkal, a járműdinamikusokkal. Nagyon jól ismer mindenkit a csapatban, és tudja, hogy kihez forduljon a kérdéseivel, és kinek adjon visszajelzéseket. Végső soron ezt a problémát közösen oldjuk meg.”

Shovlin szerint Hamilton a legtöbbet abban fejlődött az évek során, hogy most már pontosan tudja, mely területekre kell koncentrálnia ahhoz, hogy a legtöbbet hozza ki az autóból és a körülötte dolgozókból.

„A mechanizmus, amellyel keresi a fejlődési lehetőségeket, mindig ott volt, a különbség az, hogy rájött, menyivel többet tud kihozni a csapatból és a körülötte állókból, hogy segítse ezt a tanulási és fejlődési folyamatot. Egyre kényelmesebben és még inkább a csapat részének érezte magát, és magabiztosan és boldogan ment és beszélt különböző emberekkel a különböző területeken. Egyre hatékonyabban kezdte kiaknázni az erőforrásokat. Ha talál egy olyan területet, amiről azt gondolja, hogy nem elég jó benne, kemény munkával válik jobbá.”

Így reagált Hamilton a Mercedes kulcsemberének távozására

„A munkamennyiség, amit egy pilótának manapság az autón kívül kell elvégeznie – a házi feladat, hogy megértse, mit fognak csinálni a gumik, mit kell tennie ahhoz, hogy jól kezelje azokat, miként fogja a megfelelő tartományba hozni őket az időmérőn –, sokkal több, mint valaha. És nagyon gyakran látni, hogy Lewis az egyik, ha nem az utolsó pilóta, aki elhagyja a paddockot. Csak megy körbe és körbe, és biztosítja, hogy tudja, mit kell tennie.”

A tavalyi év próbára tette a Mercedes és Hamilton kapcsolatát

Teljes pályafutása során, így Mercedesnél töltött évei alatt is a tavalyi volt az első olyan idény, amelyben Hamiltonnak nem sikerült a futamgyőzelem, mivel a csapat nagyon elszúrta a 2022-es autót. Mindez különösen fájdalmas volt azok után, hogy a 2021-es szezont követően mennyire fűtötte őket a vágy, hogy visszavágjanak a Red Bullnak.

„Az év korai szakaszában, kétségtelen, hogy amikor Toto és a mérnökök, illetve a mérnökök és Lewis kapcsolatáról beszélünk, elég nagy volt a stressz, a nyomás és az aggodalom, és lezajlottak nehéz párbeszédek, mert egyszerűen közel sem végeztünk elég jó munkát” – ismerte be Shovlin.

„Lewisnak ez szerintem különösen nagy kihívást jelentett a 2021-es szezon után. Tudta, hogy miként akar reagálni 2022-ben, mi azonban képtelenek voltunk olyan autót adni neki, amivel ezt megtehette volna. A folyamat viszont szerintem jót tett a csapatnak.”

„Az egyik legnagyobb kihívás az volt, hogy összetartsunk és együtt dolgozzunk, amit jól megoldottunk, és ez a tapasztalat a hasznunkra lesz a jövőben. A nehezen kezelhető autókkal egy ilyen sikeres időszak után nagyon nehéz megbirkózni a csapatoknak. Fel kell tenni az olyan kérdéseket, hogy »Mi az, amit szervezetként jól csinálsz, és amit meg kell tartani, és mi az, amit nem csinálsz elég jól, és amin változtatni kell?« Az év nagy részében ezen a folyamaton mentünk keresztül.”

Hamilton és a Mercedes addig panaszkodott, amíg beugratták az FIA-t?

A mérnök elárulta, hogy akadtak nagyon extrém pillanatok is. Olyanok, amelyek során annyira rosszul viselkedett a W22-es a pattogás miatt, hogy azt már-már veszélyes volt vezetni.

„Voltak nehéz pillanatok, amikor tudtuk, hogy az autó, amit adtunk nekik Bakuban, Montrealban és Imolában, már a veszélyesség határán mozgott. Ez pedig egyértelműen arra irányítja a figyelmed, hogy kimássz ebből a helyzetből, és elkezdj olyan autót adni nekik, amivel újra versenybe szállhatnak.”

„Az egész csapat rengeteg mindenen ment keresztül Lewis-al, és nagyszerű, hogy volt egy ennyire tapasztalt pilótánk egy ekkora kihívást jelentő évben. Remélhetőleg a nehezén már túl vagyunk, és most belevághatunk a következő kihívásba, ami remélhetőleg az lesz, hogy visszaküzdjük magunkat az élre, és ismét bajnoki címekért harcolunk.”

Friss