2024. április 27. 06:03

KezdőlapF1Még ki sem szállt rendesen, máris hivatalossá vált az F1-es gyártó visszatérése

Még ki sem szállt rendesen, máris hivatalossá vált az F1-es gyártó visszatérése

-

Az FIA nyilvánosságra hozta, hogy a 2026-os szezontól hat motorgyártó lesz a rajtrácson. Ezek közül négyről már korábban lehetett tudni, hogy az új korszakban is a mezőny tagjai lesznek, egyről a közelmúltban derült ki, a Hondával kapcsolatban viszont csak így vált hivatalossá, hogy visszatérnek a Forma-1-be.

Az FIA bejelentette, hogy melyik hat motorgyártó lesz ott a Forma-1 2026-os szezonjától kezdve. Az évszám nem véletlen, hiszen a következő három idényben csak megbízhatósági téren lehet fejleszteni az erőforrásokon, majd abban az esztendőben érkeznek az új generációs motorok. Mint kiderült, a mostani négy helyett hat gyártó lesz ott a rajtrácson.

Red Bull Racing, Honda, Japán Nagydíj
A Honda 2026-ban visszatér az F1-be Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

A Ferrarit, a Mercedest és az Alpine-t illetően semmilyen meglepetés nincs, csupán annyit kell hozzátenni, hogy utóbbi valójában a Renault erőforrását jelenti. A franciák 2001, míg a csillagosok 1994 óta vannak ott a mezőnyben megszakítás nélkül, míg a maranellóiak soha nem is távoztak. Bármelyikük esetében hatalmas meglepetés lett volna, ha bejelentik, hogy 2025 után búcsút intenek a sportágnak.

Az Audi ellenben még semmilyen formában nem versenyzett a Forma-1-ben, így számukra 2026 a bemutatkozás éve lesz. Ugyanakkor a Volkswagen csoporthoz tartozó márkáról már tavaly hivatalossá vált, hogy fokozatosan felvásárolja a jelenleg még Alfa Romeo néven működő Saubert, és 2026-tól gyári istállóval vág neki a kalandnak.

Ennél sokkal frissebb hír, hogy a Ford összeáll a Red Bull-lal, így az erőforrás 2026-tól kezdve a Red Bull Ford nevet fogja viselni. Igaz, az amerikai cégnek messze nem kell annyi pénzt befektetnie a projektbe, hiszen csupán anyagi és technikai támogatást nyújtanak partnerüknek, de magát az erőforrást a Red Bull motorrészlegén fogják gyártani.

Hivatalos: a Ford visszatér a Forma-1-be

Erre az öt indulóra tehát senki nem kapta fel a fejét, de van egy hatodik is: a Honda. A japán gyártó hivatalosan 2021 végén szállt ki az F1-ből, de valójában ezt még mindig nem tette meg, hiszen a Red Bull, illetve az AlphaTauri erőforrásait továbbra is Szakurában gyártják. A Japán Nagydíjtól kezdve ráadásul a Honda Racing Corporation logója is visszatért az autóra.

A Honda nem először játssza el, hogy kiszállása és visszatérése között kevesebb mint 10 év telik el. 1968-ban, 1992-ben és 2008-ban is kivonultak az F1-ből, de utóbbi két alkalommal mindössze hat idény kihagyás után már vissza is tértek a rajtrácsra. Most pedig még ennyi idő sem telik el, igaz, az jó kérdés, hogy melyik alakulattal fognak összeállni. A Ford bejelentéséig szó volt arról, hogy mégis a Red Bull-lal folytatják, de ez már nyilvánvalóan nem fog összejönni.

„Az, hogy 2026-tól hat motorgyártó fog versenyezni az F1-ben, a bajnokság erejét és az FIA által, az F1-gyel és a motorgyártókkal szorosan együttműködve, szorgalmas munkával kidolgozott, szilárd alapokon álló technikai szabályok erejét bizonyítja – nyilatkozta Mohammed bin Szulajm, az FIA elnöke. – Az [F1-es] erőforrások a technológiai fejlődés élvonalába tartoznak. Fenntarthatóbbá teszik az F1 jövőjét, miközben a látványos versenyzés is megmarad. Hálás vagyok a világ vezető autógyártóinak bizalmáért, amelyet az F1 iránti elkötelezettségükkel igazolnak.”

Friss