Soha nem volt és nem is lesz rajtuk jelen televíziós stáb vagy újságíró, éppen ezért pontosan nem is tudjuk meg, hogy mik hangzanak el egy-egy ilyen megbeszélésen, de Alex Wurz, a Grand Prix-versenyzők érdekvédelmi szervezetének elnöke most nyújtott némi betekintést.
Fontos, általában a biztonságot érintő kérdésekben rendre felszólal, így aztán az F1-rajongók is sűrűn olvasnak arról, hogy a GPDA ezt vagy azt szorgalmazza, nehezményezi, támogatja, stb. Ám sokan ennél többet nem tudnak a Grand Prix-versenyzők érdekvédelmi szervezetéről, ami nem véletlen, hiszen annak ülései a nyilvánosság teljes kizárásával zajlanak. Ám Alex Wurz, a szervezet elnöke, egyben korábbi F1-es pilóta most elárult néhány részletet a PlanetF1-nek.
A GPDA 1961-ben kezdte meg a működését, ám később hosszú időre feloszlott, és csak 1994-ben kelt újra életre, azóta pedig úgy vált közismertté, mint az egyetlen szervezet, amely kizárólag a versenyzők érdekeit képviseli, az ő hangjukat hallatja a különböző kérdésekben.
A GPDA – amelynek a mezőny mind a 20 pilótája a tagja – legutóbb a tavalyi Szaúd-arábiai Nagydíjon került a figyelem középpontjába, amikor hosszas tanácskozás után úgy döntött, hogy bojkottálja a versenyt, mivel nem érzi biztosítottnak a pilóták biztonságát. Ennek oka az volt, hogy az első szabadedzés során a pályától mindössze 30 km-re rakétatalálat ért egy olajüzemet. Végül azonban nem került sor a bojkottra, mivel a csapatfőnökök meggyőzték a versenyzőket arról, hogy mégis álljanak rajthoz.
A GPDA általában a nagydíjhétvégék pénteki napjának végén, a versenyzői eligazítás után zajló üléséről azonban ekkor sem nagyon szivárgott ki semmi, így azt sem tudtuk, hogy melyik pilóta volt a bojkott mellett, és melyik ellene. A korábban 1997 és 2007 között néhány év kihagyással az F1-ben versenyző, 2014 óta a GPDA elnökeként tevékenykedő Alex Wurz elmondása szerint ez pedig nem véletlen, ugyanis szándékosan törekednek erre.
„Amikor ezek az ultratehetséges, ádáz vetélytársak csak egymás között vannak és beszélgetnek, meghallgatják egymást, olykor viccelődnek és együtt nevetnek, azok olyan pillanatok, amelyeknél értékelem, hogy a szemtanúja lehetek most elnökként és lehettem akkor, amikor versenyeztem” – nyilatkozta Wurz, aki nagyon szívesen megmutatná a külvilágnak azt, hogy milyen egy-egy ilyen megbeszélés, de ettől még nem teheti meg.
„Megállapodtunk egymás között, hogy távol tartjuk a kamerákat ezektől a megbeszélésektől, mert meg akarjuk őrizni azt az egyedülálló és nagyszerű kultúrát, ami már évek óta jellemző a GPDA megbeszéléseire – mondta a 48 esztendős osztrák, akinek sok munkája van ebben. – Nem mindig volt ilyen. Emlékszem, hogy a GPDA megbeszélései régen a harcok és viták helyszínévé váltak. Nagy erőfeszítéseket tettem azért, hogy az ilyesmi soha ne történhessen a megbeszéléseinken.”
Wurz azért olykor ad egy rövidke kis bepillantást, alább például a 2022-es Magyar Nagydíjon mutatta meg, hogyan zajlik egy szavazás:
voting pic.twitter.com/DDBCAqt4Tq
— alex wurz (@alex_wurz) July 30, 2022
Wurz szerint a találkozókon nem olyan a légkör, mint egy „tárgyalóteremben”, mert ez egy olyan hely, ahol a versenyzők megoszthatják egymással a gondolataikat. Az expilóta azt is elmondta, hogy emlékeztetni szokta a versenyzőket arra, hogy míg a pályán ellenfelek, azon kívül egy hajóban eveznek.
„A megbeszélések témák és mindannyiunk aggályai köré összpontosulnak, és soha nem az egyének nemtetszését vagy egyet nem értését taglaló tárgyalóteremhez hasonlítanak. Folyamatosan emlékeztetem a tagokat, hogy miközben természetesen a munkájuk, hogy keményen küzdjenek egymással a pályán, azon kívül példát kell mutatnunk a világnak. Meg kell mutatnunk, hogy keményen versenyzünk, de egymás iránti tisztelettel tesszük, miközben szeretjük és méltatjuk azt a kiváltságot, amelyben mindannyiunknak része van.”
„Végső soron mind csakis a legjobbat akarjuk a sportunknak és a szélesebb világnak. Úgyhogy a kemény versenyzés és az, hogy más véleményen vagyunk, mind klassz és rendben van, erre is számítunk, és még az ellentmondással sincs gond, hiszen ez része egy ennyire megterhelő és érzelmes tevékenységnek, de mindennek az egymás iránti tisztelet, valamint a sportágnak és az általa nyújtott lehetőségnek a tisztelete és elismerése kell legyen az alapja.”
Wurz elárulta, hogy bár a szavazásaik során elég, ha a pilóták több mint fele egyetért, legtöbbször teljes egyetértésben állnak ki valami mellett vagy ellen, és adott esetben egyedül is dönthet, noha ezt igyekeznek elkerülni.
„Nagy erőfeszítést teszek azért, hogy a GPDA minden tettével, megnyilvánulásával és döntésével egyetértsenek a pilóták. 50%-os többséggel dolgozunk, de azt kell mondanom, hogy többnyire teljes az egyetértés. Én csak olyan ügyekben cselekszem a GPDA nevében, amelyekben nagyon biztos vagyok a versenyzők véleményében, és nincs időnk egyeztetni velük.”
„Vannak pillanatok, amelyek során gyorsan kell reagálnunk, és az ilyen esetekben Anastasia [Fowle, a GPDA ügyvédje], George [Russell] és Sebastian [Vettel] (a GPDA két igazgatója – a szerk.) ott van egymás gyorshívóján, és akkor mi egyeztetünk. Amennyiben ez sem lehetséges, természetesen nem ódzkodom attól, hogy a legjobb tudásom szerint képviseljem őket és az érdekeiket.”
A GPDA tavalyi utolsó ülése. Középen Anastasia Fowle, Wurz, és a GPDA-tól búcsúajándékot kapó Vettel, akinek a pilóták az idei szezon kezdetéig adtak időt arra, hogy eldöntse, marad-e igazgató. Amennyiben nem, az első európai versenyhétvégén új igazgatót választanak a helyére.
Can’t get enough of each other 😂… another evening all together for the GPDA end of season meeting, also to say "see you later" to Mick, Nicolas and Daniel, and of course to make a special presentation for Sebastian #Vettel☝️ #RacingUnited #GPDA pic.twitter.com/kvP6YVeGAs
— alex wurz (@alex_wurz) November 18, 2022
Wurz arról is beszélt, hogy a GPDA sokkal nagyobb szervezet is lehetne annál, mint amekkora, viszont annak is megvannak az előnyei, hogy ilyen kicsi.
„Nem lenne nehéz sokkal nagyobb szervezetté növelni a GPDA-t, és több alkalommal is átbeszéltük ennek a lehetőségét. Vannak ellene és mellette szóló érvek. És bár egy nap lehet, hogy ez meg is fog történni, az is nagy érdem, ha olyan kicsik maradunk, mint most.”
„Az éves költségvetésünk 20 ezer euró. Igen, 20 ezer euró, amit a tagok a fejenkénti 1000 eurós tagsági díjukkal állnak. És olykor jobb lenne, ha nagyobb lenne a költségvetés, de így teljességgel függetlenek vagyunk egy harmadik fél általi mindenféle kötelezettség és befolyás alól, ez pedig olyasmi, amit nem lehet megfizetni.”
„A versenyzők szervezetének befolyása hatalmas, ezt mindenki tudja, de mindig csakis arra kell használni, hogy biztonságban tartsa a sportunkat. Minden pilóta szívéhez közel áll, hogy segítsünk a sportágnak olyan irányba menni és a döntéshozatali folyamatokban úgy, hogy az olyan legyen a jelenlegi és sok jövőbeni versenyzőgeneráció számára, amilyennek a pilóták szeretnék.”
De az biztos, hogy mindezt továbbra is zárt ajtók mögött fogják tenni.