2024. április 23. 23:13

KezdőlapF1A Red Bullt és a Ferrarit is másolta 2023-as autójával az Alfa...

A Red Bullt és a Ferrarit is másolta 2023-as autójával az Alfa Romeo

-

A tavalyi autójának evolúciójával rukkolt elő, de így is jelentős változtatásokat mutatott be az Alfa Romeo Forma-1-es istállója, amelynek a Red Bull és a Ferrari 2022-es koncepciója is támpontul szolgált.

Noha valószínűleg nem fedte fel idei autója minden részletét, az Alfa Romeo lett az első olyan csapat az idén, amely nemcsak festést, hanem egy – legalább részben – 2023-as autót mutatott be. Az ezen a néven utoljára az idén rajthoz álló istálló Zürichben leplezte le a C43-as kódjelű versenygépet, amelyet Jan Monchaux technikai igazgató a tavalyi, C42-es modell evolúciójának nevezett. Ám ezzel együtt az idei kocsi több ponton jelentősen eltér az elődjétől.

A változások elsősorban az autó hátuljánál szembetűnők, változott ugyanis a hátsó felfüggesztés és a hűtés kialakítása is, valamint a váltót is áttervezték. A kocsiról közzétett rendereken a tavalyi, vonórudas felfüggesztéssel ellentétben nyomórudas hátsó felfüggesztés látható, valamint a rendkívül agresszív padlólemez is szembetűnő.

Utóbbi terület ugyanakkor több szakértő szerint sem így fog kinézni a valós kocsin, már csak azért sem, mert nincs úgy megemelve, ahogyan azt az idei szabályok előírják. Nehezíti az eligazodást, hogy a C43-ast a maga hús-vér valójában egyelőre nem láthattuk, a Valtteri Bottas és Csou Kuan-jü által a bemutatón leleplezett változat ugyanis egyértelműen egy tavalyi demoautó. A csapat ezen a héten pénteken azonban már bejáratja a kocsit Barcelonában, és az ott készült fotókon már biztosan a valós C43-as lesz látható.

Alfa Romeo C42 vs C43
Forrás: Alfa Romeo

Felül az idei, alul a tavalyi autó látható

A renderekből és a technikai igazgató szavaiból kiindulva azonban az említett változtatások már biztosak.

„Nagyon büszke vagyok arra, amit az elmúlt hónapok alatt elértünk, mert egy új autó megalkotása mindig hatalmas erőfeszítés a csapat részéről. Ez az autó a tavalyi evolúciója, és az új szabályokat tükrözi, komoly változtatásokat felvonultatva azokon a területeken, amelyeken úgy gondoltuk, hogy javulásra van szükség. Remélem, hogy gyorsabb lesz, mint a tavalyi sikeres autónk, mert ez számít a legtöbbet, na és persze azt is remélem, hogy megbízhatóbb is lesz. Rengeteg erőfeszítést öltünk bele” – nyilatkozta a bemutatón a technikai igazgató.

Jan Monchaux elárulta, hogy már a tavalyi szezon során rájöttek, hogy komoly változtatásokat kell végrehajtaniuk, ám ezt 2022-ben már nem tudták megtenni, mert ahhoz olyan átalakításokra is szükség volt, amelyet a költségplafon miatt nem lehetett év közben meglépni.

„Láttuk az autók evolúcióját az új szabályok első éve alatt, és be kellett látnunk, hogy voltak a miénknél jobb megoldások arra, hogy miként alakítsuk ki a padlólemezt a diffúzor irányába. A tavalyi autónál hozott döntéssel tervezési szempontból zsákutcában találtuk magunkat” – ecsetelte a The-Race.com kérdésére a szakember, aki a 2022-es autó extrém hűtési elrendezésére utalt.

„A hátsó tengely megváltoztatása az idén lehetővé tette, hogy másfajta hűtési elrendezést alkalmazzunk, ez pedig megnyitotta az utat a karosszéria kialakítása és a hűtőkből érkező forró levegő kezelése terén. Ezt nem tudtuk volna végrehajtani az autó kialakításának jelentős megváltoztatása nélkül.”

A Red Bull és a Ferrari is inspirálta őket

Első ránézésre is látható, de Monchaux sem titkolta, hogy a tavalyinál alávágottabb oldalszekrényekkel a 2022-es Red Bull RB18-ason látható megoldást választották.

„Ez látható és eléggé nyilvánvaló, de ez a megoldás tavaly számunkra nem lett volna lehetséges. Még ha akartuk volna, akkor sem tudtuk volna megcsinálni, mert annyira extrém volt a hűtés elrendezése, és a hátsó felfüggesztés sem tette volna lehetővé” – mondta a technikai igazgató.

Arról nem beszélt, hogy a Ferraritól is merítettek, de az oldaldobozok és a légbeömlők formája nagyon hasonlít a vörösök 2022-ben használt megoldására, a fürdőkádszerű felső kialakítást azonban nem vette át a továbbra is a maranellóiak erőforrását használó csapat, helyette ott már a Red Bull megoldását másolta.

Alfa Romeo C43 vs Red Bull RB18
Forrás: Alfa Romeo/Red Bull

Felül az idei Alfa Romeo, alul a tavalyi Red Bull

Mint minden csapat esetében, az Alfa Romeónál is a teljesítmény javítása volt a cél. Valtteri Bottas erről egy érdekes részletet is elárult.

„Úgy érzem, hogy ez az autó – legalábbis a szimulátorból kapott számok alapján – univerzálisabb, és nem csak a lassú pályákon gyors. Az egyik nagy limitáló tényező tavaly a nagy sebességű kanyarok voltak mind a terhelés, mint az egyensúly terén. Elméletben ennek az idén sokkal jobbnak kell lennie, de majd meglátjuk” – ecsetelte a finn.

Az Alfa Romeo tavaly nagyon rosszul indított a téli teszteken, az ő autójukat ugyanis extrém módon sújtotta a pattogás, és egyéb technikai problémákkal is szembesültek, ami miatt nagyon keveset tudtak körözni a két három napos teszten.

Mivel az idén csak egyszer három nap áll a csapatok rendelkezésére, minden istállónak még a tavalyinál is fontosabb lesz, hogy megbízható autóval kezdjen.

„Nagyok a várakozásaink. Először is a téli tesztek során egyfolytában a pályán akarunk lenni ahelyett, hogy apró buta hibák miatt a garázsban vesztegelünk. Nem kellemes most az én helyemben lenni, mert minden jónak tűnhet, a következő percben azonban felütheti a fejét egy újabb hiba, amit el kell hárítani. Örülni fogok, ha ott leszünk Barcelonában, és az autó körözni fog, és remélhetőleg minden simán megy, hogy elkezdhessük a komoly munkát” – utalt a jövő heti bahreini tesztelés előtt a katalán pályán tartott bejáratásra Jan Monchaux.

Az Alfánál ráadásul nemcsak a szezon előtt, hanem a szezon közben is komoly problémát jelentett a rossz megbízhatóság, aminek részben a hűtéshez, részben a Ferrari erőforrásához volt köze.

„Négy kiesésünk volt négy különböző, a hűtéssel összefüggő probléma miatt, szóval nem négyszer követtük el ugyanazt a hibát. Meghatároztuk a fő okot, és magabiztosak vagyunk azt illetően, hogy magunk mögött is hagytuk. A célunk, hogy a megbízhatóság terén visszatérjünk oda, ahol a Sauber volt a korábbi években, mert a legjobbak közé tartoztunk. Megtanultuk a leckét” – tekintett előre Monchaux.

„Szóval a megbízhatóság nagyon fontos helyen állt a listánkon, emellett pedig azt is reméljük és bízunk benne, hogy a barátaink Maranellóban szintén nagyot léptek előre, mert az is hátráltatott minket. Nyolc kiesésünk és 4-5 büntetésünk volt erőforrás-elemek miatt. Nyolc verseny, amit eldobtunk, és négy-öt, amelyen többé-kevésbé a mezőny végéről indultunk.”

Alfa Romeo C43
Forrás: Alfa Romeo F1 Team

A technikai igazgató rámutatott arra is, hogy nem csak az autó esetében van szükség előrelépésre.

„A leglágyabb keveréken egyértelműen van hová fejlődnünk, és remélem, hogy ezen a téren magasabbra tehetjük a lécet. Felkészültebbnek kell lennünk és csapatként jobb munkát kell végeznünk. A tavaly előttünk végző csapatok megmutatták, hogy ez lehetséges. Kielemeztük a gyengeségeinket, amelyek nem feltétlenül kapcsolódnak a. tavalyi autó alapjaihoz, hanem ahhoz, hogy miként működtettük a kocsit, és miként működünk csapatként a pályán. A Hinwilben található műveleti szoba által a versenyhétvégék során nyújtott támogatásban és a szimulátorban is van még tér a fejlődésre, amire remélhetőleg lesz időnk 2023-ban.”

Az Alfa Romeo tehát annak ellenére, hogy jelentős változtatásokat hajtott végre az autóján, nem robbantott ki forradalmat, helyette megpróbálta alkalmazni azokat a megoldásokat, amelyeket a mezőny más csapatainál beváltak. Kérdés, hogy ez elég lesz-e ahhoz, hogy előrelépjenek a konstruktőri hatodik helyről, vagy a már tavaly is előttük járó istállók is fejlődnek legalább ennyit, ha nem még többet.

Friss