2024. április 25. 19:35

KezdőlapF1Ismét létrejön az F1 történetének egyik legnagyobb égését hozó házassága?

Ismét létrejön az F1 történetének egyik legnagyobb égését hozó házassága?

-

A Honda versenyrészlegének első embere elárulta, 2026-ot illetően több F1-es csapat is felvette már velük a kapcsolatot, de még az sem biztos, hogy egyáltalán ott lesznek a rajtrácson. Amennyiben igen, úgy az egyik reális lehetőség egy szép és borzalmas emlékekkel egyaránt teli házasság. A japán gyártó egyébként idén ismét ott van hivatalosan is a rajtrácson.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a 2026-os, új motorszabályokkal induló F1-es szezonra hat motorgyártó regisztrált hivatalosan. Ezek közül négy nem jelentett meglepetést, de a Ford is csak azért, mert nem sokkal korábban jelentették be az amerikai márka érkezését. Az igazán érdekes a Honda neve volt a listán, hiszen a japánok nem olyan régen szálltak ki a sportágból, legalábbis hivatalosan.

Még ki sem szállt rendesen, máris hivatalossá vált az F1-es gyártó visszatérése

A Honda 2020 végén jelentette be, hogy a következő év végén elhagyja a Forma-1-et, mindezt arra hivatkozva, hogy a cég más irányba szeretne menni. Azóta egyrészt ténylegesen nem is távoztak a sorozatból, másrészt a mostani lépésre már az a magyarázat, hogy a vezetőségnek tetszik az F1 iránya, és ez megegyezik a vállalat elképzeléseivel. Ugyanakkor ez még nem jelenti azt, hogy 2026-ban biztosan ott lesznek a rajtrácson.

„A Forma-1 nagymértékben az elektromosság irányába mozdul el, és a karbonsemlegesség a Honda teljes vállalatának célkitűzése – nyilatkozta Vatanabe Kodzsi, a Honda Racing Corporation, vagyis a versenyrészleg elnöke. – Úgy gondoljuk, hogy az F1 jövőbeli iránya összhangban van a mi célunkkal, azért döntöttünk úgy, hogy regisztrálunk erőforrásgyártóként. Kíváncsiak vagyunk, merre tart az F1 mint a legmagasabb kategória, és hogyan fog ez kinézni az egyre nagyobb elektromossággal. Ezt nagyon szorosan figyelemmel szeretnénk követni. Miután megtörtént a regisztráció, több F1-es csapat is felvette velünk a kapcsolatot. Egyelőre szeretnénk szemmel tartani, merre megy az F1, és megnézni, hogyan alakulnak a dolgok. Még nincs konkrét döntésünk arról, hogy visszatérünk-e vagy sem.”

Hogy mely csapatok vehették fel a kapcsolatot a Hondával? Nos, a McLaren és a Williams tűnnek a legvalószínűbbnek, mivel erről a két istállóról mondható el, hogy nincs gyári kötődésük, és nem fűzték annyira szorosra a kapcsolatot egy gyári istállóval, mint például a Haas a Ferrarival. A Hondának mindkét alakulattal volt szép időszaka a 80-as évek végén, illetve a 90-es évek elején, de sokkal frissebb emlék a wokingiakkal való 2015 és 2017 közötti együttműködés, amelyből a sportág történetének egyik legnagyobb kudarca lett. Zak Brown egyelőre semmilyen konkrétummal nem szolgált a 2026-os terveket illetően.

Forma-1, Fernando Alonso, McLaren 2015
A McLaren és a Honda második házassága borzalmasan sült el (Wikimedia Commons)

„Van némi időnk eldönteni, hogy mit akarunk tenni 2026-ban és azt követően – válaszolta az ezzel kapcsolatos kérdésre a McLaren Racing vezérigazgatója. – Szerintem az F1 számára izgalmas, hogy ennyi gyártó érkezik a sportágba, úgy vélem, ez a sportág növekedését mutatja. Ezt Andrea [Stella csapatfőnök] és én lassan meg fogjuk vizsgálni. Nem sietünk annyira, nagyon elégedettek vagyunk a Mercedesszel. Szóval meglátjuk, hogyan alakulnak a dolgok a következő évben, mielőtt döntést kell hoznunk.”

A két nagy múltú alakulat mellett esetleg az Aston Martin jöhet szóba, még úgy is, hogy a silverstone-iaknak van gyári kötődésük. Ami biztos, hogy a vélhetően elsődleges terv nem jött össze, hiszen hiába volt szó arról, hogy a Honda mégis folytatja az együttműködést a Red Bull-lal, ez végül kútba esett, hiszen 2026-tól a Ford lesz a bikások partnere.

„Nem volt kudarc, soha semmilyen mértékben nem tekintettünk erre kudarcként – szögezte le Vatanabe ezzel kapcsolatban. – Technikai partnerként mindig kapcsolatban állunk a Red Bull-lal, úgyhogy számos témáról beszélünk, és sok mindent megbeszéltünk. Ebben a párbeszédben azonban az a döntés született, hogy 2025 után nem folytatjuk ezt a partnerséget. Tehát 2026-től kezdve semmi sem fix, ez ilyen egyszerű.”

A Honda azonban hivatalosan lényegében már idén visszatér a mezőnybe. Azok után, hogy a tavalyi Japán Nagydíj óta ismét ott volt a Red Bull és az AlphaTauri autóján a Honda felirat és a Honda Racing Corporation logója. Az idei évben pedig a japán gyártó ismét ott lesz a nevezési listán, hiszen az erőforrás hivatalosan Honda RBPT (Red Bull Powertrains) lesz.

Red Bull Racing, Honda, Japán Nagydíj
A Honda ismét ott van a nevezési listán (Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool)

„Annak jelképeként, hogy a Red Bull csoporttal folytatódott a partnerség, továbbra is mindkét csapat versenygépein ott lesz a Honda és a HRC logója, és úgy döntöttünk, hogy a a motorgyártó és az erőforrás neve kiegészül a Hondával – fogalmazott Vatanabe. – A gyártó neve Honda RBPT lesz, az erőforrásé pedig Honda RBPT H001-gyé fog alakulni a 2023-as idényre.”

Friss