2024. április 19. 06:35

KezdőlapF1Belső feszültség a Red Bullnál - így dühöngött Verstappen a hétvégén

Belső feszültség a Red Bullnál – így dühöngött Verstappen a hétvégén

-

Korántsem volt minden rendben a Red Bull háza táján a Szaúd-arábiai Nagydíjon, még akkor sem, ha ismét kettős győzelmet ünnepelhetett a csapat.

Első ránézésre úgy tűnhet, hogy minden szép és kerek a Red Bullnál, hiszen a szezon második futamán idei második kettős győzelmét aratta az istálló, amelyet az sem tudott megakadályozni ebben, hogy a Szaúd-arábiai Nagydíj időmérő edzésén elszenvedett technikai hiba miatt Max Verstappen csak a 15. helyről kezdhette a dzsiddai versenyt.

A holland pilóta reakciója az időmérős bakira, majd a nyilatkozatai a második helyezése után azonban igencsak árulkodóak, mint ahogyan az is, hogy Sergio Pérez tisztázni szeretné, hogy a Red Bull miért adott nekik eltérő információkat a futam közben, ami végül oda vezetett, hogy Verstappen elcsente tőle a leggyorsabb körért járó extra pontot.

Noha a kétszeres világbajnok igyekezett diplomatikus lenni, és többször is elmondta, hogy a csapat szempontjából jó eredmény született, az FIA sajtótájékoztatóján azért kibukott belőle, hogy korántsem felhőtlen az öröme.

Max Verstappen, Red Bull, Szaúd-arábiai Nagydíj
Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Nos, remélem, hogy sokáig – felelte arra a kérdésre, hogy mennyi ideig tarthat ki a Red Bull előnye, majd rátért arra, hogy mivel nem elégedett. – De nemcsak az autó tempójával kell foglalkoznunk, hanem biztosra kell mennünk, hogy megbízhatóak legyünk és ne legyenek problémáink. Az első hétvégém nem volt valami sima, mert hatalmasat változott az egyensúly a tesztről a versenyre, és más dolgok is zajlottak a háttérben, most pedig három pozitív edzés után természetesen probléma lépett fel az időmérőn.”

„Persze feljöttem a második helyre, ami jó, és a csapatban általánosságban jó a hangulat, mindenki boldog, de én személy szerint nem vagyok az, mert nem azért vagyok itt, hogy második legyek” – jelentette ki.

„Különösen úgy, hogy nagyon keményen dolgozol a gyárban, hogy biztosítsd, hogy jó helyzetben érkezz meg ide, minden tökéletes legyen, majd felzárkózós versenyt kell futnod. Nincs bajom azzal, ha ezt kell tennem, de amikor a bajnoki címért küzdesz, és úgy tűnik, hogy két autó között fog eldőlni, biztosítanunk kell, hogy mindkét autó megbízható legyen.”

Különösen Verstappen utóbbi mondata árul el sok mindent arról, hogy miként tekint a holland a Pérez elleni küzdelemre, miközben a verseny után a mexikói pilóta is leszögezte, hogy készen áll a világbajnoki címért zajló csatára, és csak ezért van itt.

Verstappen már Pérezt fenyegeti? – az idei év csalása állhat a háttérben

Verstappen dühös volt

Látva Verstappen frusztrációját és azt, hogy a dzsiddai versenyt is a helyszínről követő apja, Jos Verstappen faarccal nézte a tőle egy centire ünneplő Sergio Pérezt, az embernek óhatatlanul eszébe jut a tavalyi brazíliai botrány, amely után kiderült, hogy Verstappen neheztel Pérezre a monacói időmérő feltételezett elcsalásáért. Ez alapján pedig könnyű arra a következtetésre jutni, hogy bármilyen, Pérez elleni vereség fokozottan rosszul érinti a hollandot, aki már a szombati időmérő után dühösebb volt annál, mint ahogyan azt a médiaszerepléseiből le lehetett szűrni.

„Nem jó ezt látni. Azt mondták nekünk, hogy szombaton nem vett részt a csapatmegbeszélésen. Nem hinném, hogy ez a helyes hozzáállás vagy mentalitás a szezon ennyire korai szakaszában, miután a csapat ennyire remek munkát végzett és ilyen keményen dolgozott. Szerintem lehetett volna elnézőbb” – nyújtott betekintést az időmérő után történtekbe a Sky Sports szakértőjeként Nico Rosberg.

Amennyiben pedig a Red Bullt továbbra sem tudja senki megközelíteni, jó eséllyel Pérez lesz az, aki begyűjti a lepattanókat, ha Verstappennek nincs tökéletes hétvégéje, miközben a csapatnak is lehet szerepe abban, ha kettejük között borulni fog a bili.

Nem kezelték egyenlően őket

Erre az első intő jelet már Szaúd-Arábiában megkaptuk, amikor a Red Bull kezdetben finoman jelezte Verstappennek, hogy nem kellene ráhajtania a leggyorsabb körre, majd mégis elárulták neki, hogy 1:32,1-nél gyorsabb kört kell mennie, ha meg akarja szerezni az extra pontot, miközben Péreznek erről semmit sem szóltak.

„Néhány körrel a vége előtt megkérdeztem, hogy mi a leggyorsabb kör. Úgy vélem, mindenek előtt szabadon versenyezhettünk, és természetesen volt egy cél köridő a verseny végéig. De egy extra pontról van szó, Bahreinben ugyanígy megkérdeztem. Különösen, amikor csak a csapat két autója versenyez érte, normális, hogy az ember megkérdezi, hogy mi a leggyorsabb kör” – vélekedett Verstappen a verseny után.

Hiába mondta a csapata, hogy ne tegye, Verstappen kegyetlenül kitolt Pérezzel a dzsiddai futam végén

Pérez azonban nem igazán értette a helyzetet. „Két körrel a vége előtt megkérdeztem, hogy mit mondanak nekünk. Azt mondták nekem, hogy tartsak egy bizonyos tempót, és hogy enyém a leggyorsabb kör, és tartsam magam egy bizonyos tempóhoz. Ezért azt gondoltam, hogy Max felé ugyanez a kommunikáció. Ezt meg kell vizsgálnunk, mert én egyértelműen más információt kaptam, és ezért a végén nem tudtam nyomni neki” – árulta el, majd kitért arra, hogy azért javasolta a csapatnak, hogy mindketten vegyenek vissza, mert Verstappen nem tudott közeledni rá, ezért nem látta értelmét, hogy kockáztassanak.

Péreznek először a 39. körben szóltak, hogy 1:33.0-s köridőket fusson, és ugyanekkor Verstappen számára is ezt a célt irányozták elő. A holland azonban nem törődött a mérnökével, aki a 39. körben még egyszer szólt neki, hogy milyen időket menjen, majd ezt megismételte kétszer a 40., egyszer a 41., majd még egyszer a 43. körben is.

Eközben miután Pérez először megkapta a jelzést a 39. körben, a 41. körben mérnöke ismét jelentkezett, hogy már nem 1:33.0, hanem 1:32.6 a cél (ilyen köröket ment Verstappen), mire Pérez visszakérdezett, hogy akkor korábban miért 1:33.0-t mondtak neki (mert Verstappennek is ezt mondták, csak akkor a csapat még nem tudta, hogy a holland nem fog lassítani). Ezt követően jöttek azok az üzenetek a mexikóitól, amelyekben nemtetszését fejezte ki a szerinte értelmetlen tempóhajszolás miatt, és javasolta, hogy álljanak vissza mindketten 1:33.0-s időkre. Majd miután nem jött válasz, rákérdezett, hogy akkor most szabadon nyomhatja-e neki, a mérnöke pedig közölte, hogy igen.

Verstappen azonban eközben végül úgy döntött (a csapat kérésétől függetlenül), hogy öt körrel a vége előtt már tényleg nincs értelme üldöznie Pérezt, mire a mérnöke a holland köridejeinek közlése mellett a 45. körben szólt a mexikóinak, hogy ismét 1:33.0 a cél, majd közölte, hogy Verstappen a legutóbbi körben ilyen időt ment, amire már Pérez is visszavett.

Pérez már most keménykedni kezdett Verstappennel?

Ezt követte a 48. körben Pérez kérdése a leggyorsabb körrel kapcsolatban, majd a mérnöke megnyugtatása, hogy 1:32.1-gyel jelenleg az övé a leggyorsabb kör. Ez az információ, valamint a korábbi megerősítés az 1:33.0-s cél köridőről és Verstappen visszalassításáról pont elég volt Péreznek ahhoz, hogy úgy vélje, nincs veszélyben az extra pontja. Csakhogy Verstappen a 46. körben csak kiszedte a saját mérnökéből – aki elsőre azt mondta neki, hogy „jelenleg nem aggódunk a leggyorsabb kör miatt”, mire Verstappen rávágta, hogy „de én igen!” –, hogy 1:32.1-nél kell gyorsabbat mennie, majd az utolsó körben nekiveselkedett, és 1:31.9-cel elcsente a leggyorsabb kört.

Mindez teljesen világosan megmutatja, hogy a Red Bull valóban nem kezelte egyenlően a két pilótát, hiszen Verstappennek megengedték (nem mintha a hollandnak szüksége lett volna engedélyre), hogy rámenjen a leggyorsabb körre, miközben Péreznek nem szóltak arról, hogy veszélyben van a pontja.

Ez alapján pedig kissé sántít Christian Horner csapatfőnök azon helyzetértékelése, hogy „a leggyorsabb kör sokat jelentett Maxnak, és nem volt okunk nem engedni, hogy ő vagy Checo rámenjen.”

Verstappennek valóban megengedték ezt, és Péreznek sem tiltották meg, csupán azt sugallták neki, hogy Verstappen is az 1:33.0-s köridőket tartva fog célba érni, miközben már négy körrel a leintés előtt tudtak róla, hogy rá fog menni a leggyorsabb körre.

Hogy mindennek a későbbiekben lesz-e jelentősége, az nagyban múlik azon, hogy továbbra is dominálni tudja-e a Red Bull az évet, és zsinórban gyűjtik-e a kettős győzelmeket. Amennyiben igen, és Pérez szorosan ott tud lenni Verstappen mögött, esetenként pedig le is tudja győzni őt, a Red Bullnak mindenképpen jobban kell menedzselnie a kettejük közötti párharcot, különben félő, hogy hasonló helyzet alakulhat ki, mint a Mercedesnél Nico Rosberg és Lewis Hamilton párharca során.

Na nem mintha a show-nak ne tenne jót egy kis belháború.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss