back to top
2024. május 06. 09:59

KezdőlapF1Nincs nagy baj az idei Ferrarival, egyszerűen csak mindenhol lassú

Nincs nagy baj az idei Ferrarival, egyszerűen csak mindenhol lassú

-

A Ferrari az idei szezon második futamán még gyengébben szerepelt, mint az első, ami megválaszolt néhány kérdést.

Azok után, hogy abban reménykedett, Dzsiddában második erő lehet a Red Bull mögött, a Ferrarit az Aston Martin és a Mercedes is felülmúlta a Szaúd-arábiai Nagydíjon, így a két vörös autó csak a hatodik és a hetedik helyen ért célba. Ami pedig ennél is nagyobb gond, hogy a gyors, a bahreininél sokkal simább felületű, és az abroncsokat sokkal kisebb próbatétel elé állító pálya megmutatta, hogy nemcsak azokon a helyszíneken nincs meg az SF-23-as tempója, amelyeken nagyon kell óvni a gumikat.

„Az utolsó etap a kemény gumikon bizonyítja, hogy nem tartunk ott, ahol akarunk, hogy továbbra is jobban koptatjuk az abroncsokat a Mercedesnél és az Aston Martinnál, és hiányzik egy kis versenytempó” – összegzett Carlos Sainz a futam után.

Miután az SF-23-as elődjénél hatékonyabb aerodinamikája és Bahreinben mutatott remek csúcssebessége arra engedett következtetni, hogy a gyors dzsiddai pályán a Ferrari második erő lehet a Red Bull mögött, Sainz meglepődött, hogy nem ez volt a helyzet, egyúttal világossá vált számára, hogy pusztán a kocsi kiismerésével nem fogják megoldani a gondjaikat.

Carlos Sainz, Charles Leclerc, Ferrari, Szaúd-arábiai Nagydíj
A hatodik és hetedik hely nem az, amiről a Ferrarinál álmodnak  Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

„Kissé meg vagyok lepve, mert a hétvége előtt és a pénteki nap után azt gondoltam, van esélyünk második erőnek lenni. De a kemény gumis etapunk bizonyítja, hogy továbbra is rengeteg a dolgunk, hogy a verseny a gyengénk, és várnunk kell a fejlesztésekre, hogy meglássuk, javítanak-e a gyengeségeinken.”

A spanyol pilóta arról is beszélt, hogy Dzsiddában bizonyosságot nyert, hogy a bahreini küszködésük nem pályaspecifikus volt. „Ez kulcsfontosságú, és sajnálatos, de fontos tudni ezt. Jelenleg nem tartunk ott a versenytempó, az egyensúly és a többi autó követése terén, ahol akarunk. Küszködtünk, és ha már szabad pálya esetén túlhevítjük a gumikat, elképzelhetik, hogy mi történik egy másik autó mögött. Akkor felzabáljuk őket.”

„Tiszta pályára van szükségünk ahhoz, hogy valamiféle rendes köröket fussunk. Pontosan tisztában vagyunk a gyengeségeinkkel, ami pozitív, most azonban nyilván nem tudjuk varázsütésre előrehozni a fejlesztéseket. De tudom, hogy a csapat mindent megtesz, hogy elkészüljenek, és biztos, hogy javítani fognak a versenytempónkon.”

Frédéric Vasseur, a Scuderia csapatfőnöke eközben azt hangsúlyozta, hogy cselekedniük kell, és jelenleg nem szabad a pozitívumokba kapaszkodni.

„A legfontosabb egy ilyen helyzetben, hogy tudjuk, mit csinálunk jól, és mit rosszul. De nem verhetjük át magunkat, változtatnunk kell. Meg kell értenünk, hogy miben nem vagyunk jók, és hajtanunk kell. Nem beszélni kell róla, mert úgy nem leszünk gyorsabbak. Számomra a kép eléggé világos. Az autóban megvan a potenciál, de a Red Bullhoz viszonyítva ez nem elég, mert nem tudjuk minden alkalommal kihozni a maximumot a kocsiból.”

Frédéric Vasseur, Ferrari, Szaúd-arábiai Nagydíj
Vasseur változást sürget Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

„Az első etap elég jól ment, Charles remekül felzárkózott, de a lágy gumikat használta, miközben senkinek sem volt tapasztalata a másik keverékkel – utalt arra, hogy Leclerc-nek sikerült előbbre jönnie a 12. rajtkockából. – Carlosnak is jó volt a tempója a közepeseken a többiekhez viszonyítva, de a kemény gumin totálisan visszaestünk. Meg kell értenünk, hogy mi a fő probléma. Ha valamiben fejlődnünk kell, az egyértelműen a különböző keverékek menedzselése.”

„Nem akarok a pozitívumokra koncentrálni, mert nem jól végződött a hétvége, és arra kell koncentrálnunk, hogy mi siklik félre, nem a pozitívumokra. De észben kell tartanom, hogy rendesen ki kell elemezni a helyzetet arról is, hogy mi megy jól, és szerintem az időmérő elég jól sikerült. Persze mindig jobb munkát akarunk végezni, és nehéz volt belőni a Red Bull potenciálját, mert Max nem vett rész a Q3-ban. De az Aston Martinhoz és a Mercedeshez képest legalább úgy éreztem, hogy tettünk egy lépést előre.”

„Egy tizeddel voltunk elmaradva az időmérőn [a Red Bulltól], míg ők hárommal, illetve néggyel, úgyhogy szerintem a fejlesztések terén a megfelelő irányba tartunk. De a potenciál egy dolog, ugyanakkor ebből a szempontból jó lépést tettünk előre. A gondot az jelenti, hogy a maximális potenciálunkat hozzuk a teljes hétvége alatt, vasárnap pedig ezt nem tudtuk megtenni. Esetenként igen, de máskor, a hétvége egyes részeiben nem tudunk a lehetőségeink maximumán teljesíteni.”

Charles Leclerc, Ferrari, Szaúd-arábiai Nagydíj
Leclerc két verseny után mindössze hat ponttal áll Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Sainznál és Leclerc-nél némileg borúsabb hangulatban volt a frusztrációját már a verseny alatt, a csapatrádióban sem leplező Charles Leclerc, aki a Sky Sports-nak így felelt arra a kérdésre, hogy szerinte elérhetetlen volt-e számukra a negyedik és ötödik helyen végző két Mercedes.

„Nem tudom, hogy elérhetetlenek voltak-e. Az a helyzet, hogy mihelyst másfél másodpercen belülre kerültem Carloshoz képest, nagyon nehéz volt közelebb férkőznöm. A tempókülönbség nem volt elég nagy. Elkövettem egy apró hibát, amikor DRS-távolságon belülre értem, és aztán ennyi volt. Csak ott maradtam, de amúgy sem hiszem, hogy több lett volna ma az autóban. Dolgoznunk kell azon, hogy tempót találjunk.”

Leclerc-től erre megkérdezték, hogy szerinte mennyit kell dolgozniuk, mire azt mondta: „Sokat, igazán sokat.” Ezután pedig jött a kérdés, hogy min kell javítaniuk. „Az egyenesekben gyorsabbak, a kanyarokban is gyorsabbak, úgyhogy egy kicsit mindenen.”

Azok után, hogy Carlos Sainz elárulta, az SF-23-as pontosan ugyanazt produkálja a pályán, mint amit a szélcsatornában, joggal merül fel a kérdés, hogy a Ferrari egyszerűen túl lassú autót épített? És, ha igen, mennyit tud rajta javítani a szezon közbeni fejlesztésekkel?

Friss