2024. március 28. 21:02

KezdőlapF1Felháborító, elfogadhatatlan, vicc - Baumgartner Zsolt egykori főnöke ízekre szedte az FIA-t

Felháborító, elfogadhatatlan, vicc – Baumgartner Zsolt egykori főnöke ízekre szedte az FIA-t

-

Felháborítónak és elfogadhatatlannak tartja Paul Stoddart, az egykori Minardi-istálló volt csapatfőnöke azt, amit a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) felügyelői a Szaúd-arábiai Nagydíjon műveltek. A 67 esztendős üzletember szerint ezért valakinek felelnie kell.

A Szaúd-arábiai Nagydíj egy újabb olyan verseny volt a Forma-1-ben, amelyre azért is emlékezni fogunk, mert a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) sportfelügyelői ismét nem álltak a helyzet magaslatán, és csak 5 órával a leintés után vált hivatalossá a végeredmény, amit a pódiumceremónia után megváltoztattak (megbüntették a harmadik helyen végző Fernando Alonsót), majd végül visszaállították az eredeti sorrendet.

A felügyelők azért kerültek a kritikák kereszttüzébe, mert az incidens (Alonso az első döntés szerint nem megfelelő módon töltötte le a rajtkockájának helytelen elfoglalása miatt rá kirótt büntetést), amiért másodszor megbüntették a spanyolt, nem sokkal a versenytáv harmada után történt, de ők így is csak azután osztották ki a 10 másodperces időbüntetést, hogy lezajlott a díjátadó, és az egész világ elkönyvelte, hogy az Aston Martin veteránja megszerezte 100. dobogós helyezését a Forma-1-ben.

Tragikomédia Szaúd-Arábiában – az FIA elvette, majd visszaadta Alonso dobogóját

Többek között ezen, a sportágat a szurkolók szemében finoman fogalmazva sem a legjobb színben feltüntető döntés miatt esett neki az FIA-nak Paul Stoddart, a 2005 végén a Red Bull által megvásárolt egykori Minardi-istálló csapatfőnöke. A 2004-es szezonban Baumgartner Zsoltot az egyik autójában tudó, az eddigi egyetlen magyar F1-es pilótával azóta is baráti kapcsolatot ápoló ausztrál üzletember mindig is a szabadszájúságáról volt híres, ezt a tulajdonságát pedig megtartotta azóta is. Az idei évtől a RacingNews365.com hasábjain minden verseny után saját jegyzettel jelentkezik, a dzsiddai futamot követően pedig igencsak kemény sorokkak bírálta az FIA-t.

Embed from Getty Images

Stoddart és Baumgartner 2009-ben 

„Az FIA felügyelőinek komolyan magukba kell néznie – kezdte Stoddart. – 100 millió ember nézi a futamokat világszerte, és le sem szarják az FIA extrém módon alkalmazott hülye szabályait.”

„Kezdjük a rajtnál. Hol volt az Aston Martin (Alonsót megbüntették, amiért a gumijának futófelülete kilógott a rajtkockából – a szerk.), néhány centivel a vonalon kívül? Ne vicceljetek, srácok! Versenyelőnyt szerez az, aki ezt csinálja? Nem. Nyert ezzel valamit Fernando? Nem. De menjünk tovább a büntetés letöltésére. A szabály nem változott azóta, hogy még én is ott voltam. A szabályok kimondják, hogy nem lehet dolgozni az autón, ami nem azt jelenti, hogy ott sem lehet lenni. Ott lehet lenni. Mit csinálunk? Versenyzünk, vagy szórakozunk? Ez teljességgel felháborító!”

Stoddart ezután kritizálta azt a döntést is, hogy Lance Stroll félreállt autója miatt beküldték a Safety Cart. „Ha az FIA-nak rossz napja van, akkor nagyon rossz napja van. Szerintem 30 év alatt még soha nem láttam ennyire szükségtelen helyzetben beküldött biztonsági autót. Mekkora vicc! Stroll szó szerint odaajándékozta az autót a pályabíróknak – utalt arra, hogy az Aston Martin kigurult a védőfal megnyitásán, azaz nem volt veszélyes helyen. – Meg lehetett volna ezt oldani dupla sárga, vagy virtuális biztonsági autó alatt. Mi a fenéért kellett ezt csinálniuk? Ez befolyásolja a verseny végkimenetelét.”

Az FIA nem csak Alonso büntetésénél művelt érthetetlen dolgot Szaúd-Arábiában

„A versenyirányításban nem csak a fedélzeti kamerás képekre támaszkodnak, olyan felvételek állnak a rendelkezésükre, amelyet egyikünk sem látott még soha, és nem hiszem el, hogy nem tudták, hogy hol van [Stroll] autója. Egyszerűen csak nem hiszem el. Voltam a színfalak mögött, ültem abban a szobában, és láttam, hogy mit látnak. Elnézést, de ezt nem fogadom el. Ha pedig nem volt látható, mi baj történt volna, ha várnak még fél percet, amíg nem látják meg az autót, amikor a közvetítés kamerái is elkezdték azt mutatni?”

Az üzletember ezután rátért arra, hogy ugyanaz játszódik le most is az F1-ben, ami korábban. „A verseny vége felé, amikor arról beszéltek, hogy lehet még egy büntetés, nem jelent meg a képernyőn, hogy »vizsgálat alatt«. A televíziós közvetítésre reagáltak, amiben elmondták, »szerintem a hátsó emelő hozzáért az autó hátuljához.« Nem akarom látni, hogy a szeretett sportágam ismét arra a hülye útra téved, amelyen az FIA politizálása is szerepet játszik. Már átmentünk ezen 10-20 évvel ezelőtt, láttunk elvett bajnoki címeket, személyekre kirótt büntetéseket.”

„Azt gondoltam, hogy amikor [Max] Mosley távozott [az FIA elnöki székéből], ennek mind vége. [Jean] Todt is hajlamos volt politizálni, de egy kicsit jobb volt. Igazán reméltem, őszintén reméltem, hogy mindezt magunk mögött hagytuk, de világos, hogy nem. Amennyiben az FIA [felügyelői] valami értelmeset akarnak tenni, ki kell vizsgálniuk magukat, amiért rontják a sport hírnevét. Sok más ember is így gondolja.”

A Mercedes nyomására csinált ismét bohócot magából az FIA?

Stoddart végül kijelentette, hogy szerinte Alonsót azért nem büntették meg korábban, mert nem akarták élő adásban megfosztani őt a dobogójától, ezért inkább megvárták, hogy vége legyen a közvetítésnek.

„Ami igazán, de igazán fáj, az az, hogy ismét beleszóltak egy dobogóba. A Liberty Mediának és Stefano Domenicalinak [az F1 elnök-vezérigazgatójának] beszélnie kell az FIA [felügyelőivel], és meg kell kérdeznie, hogy »mit műveltek?«. Senki ne mondja nekem, hogy nem tudták a pódiumceremónia előtt, hogy ezt fogják tenni. Persze, hogy tudták. Gyáván lapítottak, amíg nem lett vége a felhajtásnak, aztán elvégezték a piszkos munkát. Ez teljességgel elfogadhatatlan, és rontja a sport hírnevét. Valakit ki kell rúgni emiatt.”

A korábbi csapatfőnök az FIA ostorozása után szót ejtett az ért a versenyről és a jelenlegi erőviszonyokról is, miközben elmondta, szomorú, hogy nem Sergio Pérez és Max Verstappen remek teljesítményéről, hanem Alonso büntetéseiről szólt a verseny. Látva a Red Bull újabb kettős győzelmét, úgy véli, hogy a bikások gyakorlatilag már most világbajnoknak mondhatják magukat, és csak a megbízhatósági problémák akadályozhatják meg őket abban, hogy tükörsimán behúzzák mind az egyéni, mind a konstruktőri címet.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss