Öröm volt vele a közös munka, de azért Alain Prost a visszavonulása után azt is megtapasztalta, milyen az, amikor az F1 egyik legnagyobb zsenije nem elégedett.
Alain Prost különböző szerepkörökben is megtapasztalta, hogy milyen a Forma-1 történetének egyik legnagyobb zsenijével dolgozni. 30 évvel ezelőtt a Professzor az Adrian Newey-féle Williams FW15C-vel lett világbajnok, miután az istálló az előző szezonban Nigel Mansell-lel ért fel a csúcsra, majd évekkel később a Renault tanácsadójaként került kapcsolatba a szakemberrel.
Szürreális történet: 17 éve japán turistacsoport buktatta le a Red Bull csodafegyverét
A Beyond the Grid podcastban a négyszeres világbajnok felidézte, milyen volt az azóta már 23 világbajnoki címnél járó (egyéni és konstruktőri elsőségeket is beleértve) zsenivel a közös munka.
„Imádtam Adrianhoz beszélni. Adrian hallgat rád és folyamatosan kérdez. Soha nem volt vitánk. Te beszélsz hozzá, ő hallgat, majd azt teszi, ami szerinte a legjobb, de soha nem mondja meg, hogy mit fog tenni, vagy hogy szerinte igazad van-e vagy nem. Semmit. Csak hallgat.”
„És én imádom ezt, ezért ő a legjobb. Emlékszem, hogy amikor régen besétáltam az irodájába, még mindig kézzel rajzolta az autó egyes részeit, ami hihetetlen. De a mód, ahogy dolgozik és hallgat, a mérnököknek fantasztikus vele dolgozni. Energiát és szinergiákat képez, az agyi kapacitása pedig fantasztikus.”
Newey maga is szokott versenyezni, és olykor korábbi F1-es autókat is kipróbál, amiről Prost 30 éve nem is tudott, mivel a tervező nem lépett át egy bizonyos határt, és hitte azt, hogy mindenhez ért.
Így üvöltött Räikkönen 2004-es McLarenje Adrian Newey alatt (videó)
„Amikor vele dolgoztam 93-ban, nem tudtam, hogy ő is versenyez, miközben persze nyilvánvaló volt a szenvedélye. Szóval nem tudtam, Adrian pedig soha nem mondta azt, hogy »Oké, vezettem ezt a kocsit, közben ezt éreztem, te is ugyanezt érezted?«, vagy bármi ilyesmi. Soha nem hasonlítgatott, mert tudja, hogy a Forma-1 nagyon más.”
„Tulajdonképpen mi ketten nagyon hasonlítunk. Az ember mindig hallgat, és versenyzőként mindig a legjobbat akarod, Adrian pedig ugyanilyen” – fejtegette a 68 esztendős pilóta.
Miután Prost saját csapata 2001-ben csődbe ment, a francia idővel a Renault-nál vállalt tanácsadói munkát. Azokban az években is ezt a szerepet töltötte be, amikor a hibrid-korszak kezdete után a Red Bull versenyképessége drasztikusan visszaesett, ami elsősorban a gyenge motornak volt köszönhető. A Professzor ebben az időszakban ismerte meg a dühös Newey-t.
„Megtapasztaltam ezt vele, amikor a Renault-nál voltam, és volt néhány megbízhatósági gondunk. A Renault engem bízott meg azzal, hogy menjek és beszéljek Max [Verstappen] családjával, Adriannal, vagy Helmut [Markóval] és Christian [Hornerrel]. Emlékszem, Spában elmentem az irodájukba, és már szinte meg voltam ijedve. Nem volt jó élmény. Olykor láttam nagyon-nagyon dühösnek Adriant, mert versengő alkat, aki azt gondolja, hogy a legjobb autót építi, amivel eredményeket akar elérni. És ha ez a motor vagy a megbízhatóság miatt nem sikerül, azt nem tudja elfogadni.”
Newey, Patrick Head és Prost 1993-ban
„Láttam benne az igazi versenyzőt, aki olykor mérges tudott lenni. Soha nem láttam azelőtt ilyennek. És nem fiatal, óriási a tapasztalata, fantasztikus eredményeket ért el, de továbbra is ott van, motivált és tud mérges lenni. Ezt nagyon nagyra értékelem.”
Newey saját elmondása szerint is kiszeretett kissé az F1-ből azokban az években, amikor az erőforrás meggátolta őket abban, hogy vb-címekért harcoljanak, de a 2017-es szabályváltozásoktól újult erővel vetette bele magát a munkába, és azóta zsinórban két egyéni és egy konstruktőri vb-címet nyert a Red Bull-lal, az idén pedig jó úton jár az újabb duplázáshoz.