20 éve rendezték a a 2003-as Brazil Nagydíjat, amely igazi roncsderbit hozott. Végül Fernando Alonso óriási balesete zárta le a futamot, ám a végleges „díjkiosztót” csak két héttel később tartották meg, miután az FIA helytelenül állapította meg a győztes személyét.
2003. április 6-án, azaz éppen 20 évvel ezelőtt rendezték a 2003-as Brazil Nagydíjat, amely túlzás nélkül a Forma-1 történetének egyik legemlékezetesebb futamát hozta. Ez volt a sportág 700. világbajnoki versenye, és a jubileumot sikerült emlékezetessé tenni. Igaz, nem minden szempontból pozitívan, hiszen egy sérülés és egy komoly hiba is beárnyékolta a történteket.
A szezon első két futama után úgy nézett ki, hogy Michael Schumachert ezúttal le lehet győzni, hiszen az akkor ötszörös világbajnok Ausztráliában és Malajziában sem szerepelt jól. Az addigiak alapján Kimi Räikkönent tartották az egyik lehetséges kihívónak, hiszen a finn pilóta Sepangban megszerezte élete első F1-es győzelmét. Interlagosban közel volt a másodikhoz, sőt, a dobogó tetejére is ő állhatott fel, de a 10 helyett végül csak 8 pontot kapott.
A futam előtt azonban leszakadt az ég Brazíliában, ami átírta a forgatókönyvet, és egy hihetetlenül kaotikus versenyt hozott. 15 perc késés után elrajtolt a mezőny, igaz, sokáig csak a biztonsági autó mögött köröztek a versenyzők. Amikor elkezdődött a tényleges versenyzés, Fisichella és néhány más pilóta kiment tankolni, ami a későbbiek szempontjából kulcsfontosságúnak bizonyult.
A verseny rövid összefoglalója az összes balesettel ITT nézhető meg.
Ekkor valóságos roncsderbi kezdődött. A 3-as kanyar lényegében folyamatosan szedte áldozatait, mivel sokakat megtréfált az állóvíz. Többek között Schumachernek és a vb-címre szintén sokáig esélyes Juan Pablo Montoyának is itt ért véget a versenye. A közönség azonban nem őket, hanem Barrichellót siratta, aki magabiztosan vezetett, ám egyszerűen elfogyott az üzemanyaga, ezért szintén kiesett.
A futam hajrájában Räikkönen vezetett Fisichella előtt, de az 54. körben helycsere történt kettőjük között. Ugyanebben a körben Mark Webber óriási balesetet szenvedett, aminek következtében ismét beküldték a Safety Cart. A két éllovas ekkor kiállt üzemanyagért, és ugyanerre készült Fernando Alonso is, ám nem látta a sárga zászlós jelzést, így 300 km/h-s sebességgel belerohant a Webber autójáról leszakadt abroncsba.
A versenyirányítás ezen a ponton intette le a versenyt, hiszen a bokszbejárat előtti szakasz valóságos roncsteleppé változott. A spanyol pilóta lába ráadásul megsérült, így nem tudott felállni a dobogóra, merthogy egyébként a harmadik helyet szerezte meg. Az viszont nagyon sokáig nem volt egyértelmű, hogy ki nyert.
Alonsónak a lába is megsérült az óriási balesete után
Először úgy nézett ki, hogy Fisichella megszerezte pályafutása első F1-es győzelmét, mivel ő haladt át először a célvonalon. Az olasz pilóta is ebben a tudatban volt, és amiatt sem igazán zavartatta magát, hogy az autója kigyulladt, inkább ünnepelt a csapattal. Csakhogy ilyenkor a két körrel ezelőtti állást kellett figyelembe venni, ezért a versenyirányítás úgy döntött, hogy Räikkönené a győzelem, és ő is állhatott fel a dobogó tetejére.
Webber és Alonso bukása:
To say the 2003 #BrazilGP ended dramatically would be an understatement 💥
Webber had a huge crash, and was followed by Alonso seconds later 😱
The resulting carnage blocked the track, ending the race early 🚩 #F1 pic.twitter.com/1i9I6CRY5V
— Formula 1 (@F1) November 7, 2018
Pár nappal később viszont jött az újabb fordulat: kiderült, hogy az FIA műszerei nem regisztrálták Fisichella 56. körét. Ennek azért volt jelentősége, mert így az 54. kör állását kellett figyelembe venni, és akkor már a Jordan versenyzője volt az élen. A következő, imolai hétvégén Räikkönen átadta neki a győzelemért járó trófeát, de Fisichellában azóta is van keserűség, hogy élete első F1-es győzelmét nem ünnepelhette meg. Ami pedig a finn pilótát illeti, alighanem ő sem örült annak, hogy elvettek tőle egy győzelmet, amelyről azt hitte, hogy megvan, még ha mindez jogosan is történt.