back to top
2024. május 19. 01:00

KezdőlapF1Nem értik a riválisok a Red Bull trükkjét, de a Ferrari megszerezte...

Nem értik a riválisok a Red Bull trükkjét, de a Ferrari megszerezte a megfejtés kulcsát

-

Egyelőre nem tudni, a Red Bull milyen trükkös megoldással érte el, hogy mindenkit állva hagy az egyenesben, de a Ferrari már megtett egy nagyon fontos lépést annak megértése felé.

Hiába a 100 méterrel megrövidített DRS-zóna – ami több pilóta szerint is nagyban hozzájárult az Azeri Nagydíj eseménytelenségéhez –, a Red Bull így is demonstrálta a bakui célegyenesben, hogy továbbra is magasan az övé a leghatékonyabb állítható hátsó szárny a mezőnyben. Charles Leclerc a sprinten és a vasárnapi versenyen is átélte, ahogy mindkét RB19-es állva hagyja az első kanyar felé menet, majd kénytelen volt konstatálni, hogy fordított szereposztásban ő nemhogy nem képes erre, de támadást sem tud indítani a bikás autók ellen.

Verstappen úgy kerülte ki Leclerc-t, mintha állt volna:

A nagydíj megmutatta azt is, hogy más csapatok mennyire szenvedtek a DRS-zónában előzéssel, hiszen Lewis Hamilton hiába volt jelentősen gyorsabb Carlos Sainznál, gyakorlatilag esélye sem volt elkapni a Ferrarit, miközben valamivel hátrébb George Russell hasonló problémával szembesült Lance Stroll Aston Martinja ellen. Persze mindehhez a Mercedes egyenesbeli tempója is hozzájárult, de ezzel együtt elmondható, hogy a Red Bullétól eltekintve a DRS nem volt eléggé hatékony ezen a versenyen.

És nem is arról van szó, hogy az egyenesekben mindenki másnál hatékonyabb bikás autók extrém alacsony leszorítóerős beállításokkal köröztek, hiszen a sebességadatokból egyértelműen látszott, hogy jelentős eltérés volt a zárt és a nyitott szárnyas tempójuk között. Ezért is nyilatkozta Pérez a futam után, hogy „mindenáron” DRS-távolságon kívül kellett tartania Verstappent, mert, ha a holland nyithatta volna a szárnyát, a Red Bull-lal sem lehetett volna védekezni a Red Bull ellen.

Eközben Pérez a sprinten teljes nyugalommal tarthatta magához közel Leclerc-t, hogy így segítse a monacóit a sérült autóval versenyző Verstappen elleni védekezésben, mert tudta, hogy a Ferrari még nyitott DRS-sel sem jelent rá veszélyt.

Sergio Pérez, Red Bull, Charles Leclerc, Ferrari, Azeri Nagydíj
Pérez előzi Leclerc-t a versenyen  Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Egyelőre csak elméletek vannak

Michael Schmidt veterán F1-es újságíró az Auto Motor und Sport hasábjain arról ír, hogy jelenleg két égető kérdés foglalkoztatja a Red Bull riválisait. Az egyik, hogy mitől ennyire hatékony az energiaitalos csapat állítható hátsó szárnya, a másik pedig, hogy annak aktiválása után a Red Bull tempónövekedése miként megy vége gyorsabban a többiekénél.

Bakuban a célegyenesben a DRS-zóna előtt volt a sebességmérő pont, míg a célvonal 500 méterrel a szárny nyitása után húzódott, így remekül meg lehetett figyelni, hogy ki, mekkora tempónövekedést ér el a DRS-sel. A Red Bull átlagosan 22 km/h-val lett gyorsabb a szárny nyitásával, míg az Aston Martin 15-tel, a Mercedes 13-mal, a Ferrari pedig csupán 8-cal.

Ami viszont ennél is fontosabb, hogy a nyitás után a Red Bullok sebessége meredeken nő, míg a többieknél ez a görbe laposabb. Ezért láthattuk azt, hogy Verstappen és Pérez azonnal ráesik az előttük haladóra a DRS-zónában, és már az első kanyar féktávja előtt be tudja fejezni az előzést.

Fernando Alonso, Aston Martin, Azeri Nagydíj
A futam nagy részében csak unalmas vonatozást láthattunk  Fotó: Aston Martin

Az RB19-es trükkjét viszont egyelőre senki sem ismeri. Schmidt szerint az egyik elmélet a paddockban az, hogy a Red Bull a szárny nyitásával úgy változtatja meg az autó hátsó része körüli légáramlatokat, hogy „kikapcsolja” a diffúzort és az úgynevezett beam winget, ami tovább csökkenti a légellenállást. A riválisok arra is gyanakodnak, hogy a Red Bull autója nagy sebességnél közelebb kerül az aszfalthoz, és az útfelülettel való találkozás váltja ki az említett jelenséget. A gyanút erősíti, hogy a rajtrácson a csapat szerelői ismét elkezdtek sorfalat állni a kocsi hátulja körül.

Az mindenesetre szinte biztos, hogy a Red Bull nem alkalmaz szabálytalan eszközöket, az Ausztrál Nagydíj után ugyanis az FIA alapos vizsgálatnak vetette alá Verstappen autóját, amelynek során mindent rendben talált.

Nagyon rossz hírt kaptak a Red Bull riválisai

A Ferrari lehet az első csapat, amely megfejti a Red Bull titkát

Mint a Forma-1-ben semmi, a Red Bull trükkös megoldása sem lesz örökre talány, és előbb-utóbb valaki rájön majd, hogy miből fakad a bikások DRS-fölénye (persze más kérdés, hogy mikorra tudja valaki lemásolni a megoldást). Mindenesetre jelenleg úgy tűnik, hogy a Ferrari járhat hozzá a legközelebb, a Motorsport olasz kiadása ugyanis arról számolt be, hogy a Red Bull DRS-megoldását korábban kitaláló mérnököt már le is igazolta a Scuderia, és a szakember jelenleg is Maranellóban dolgozik az SF-23-as modell idei továbbfejlesztésén.

A meg nem nevezett mérnök a Ferrari technikai gárdájának nagyobb volumenű megerősítésének része, Frédéric Vasseur csapatfőnök a hírek szerint ugyanis több mint 10 szakembert nézett ki, akik közül két vezető beosztású mérnök a Red Bulltól érkezik. Az egyikük a Corriere della Sera szerint Enrico Balbo, a Red Bull aerodinamikai főnöke, aki még nincs a Ferrarinál, és egyelőre nem is tudni, hogy mikor érkezik, mert ezt jelenleg is tárgyalják a felek.

Aggasztó jel, hogy újabb vezető szakember hagyja el a Ferrarit

A Ferrari részéről a tárgyalási alap pedig Laurent Mekies, a Scuderia jelenlegi sportigazgatója, akiről az Alpha Tauri az Azeri Nagydíj előtt közleményben tudatta: ő lesz az idei szezon végén leköszönő Franz Tost utódja a faenzai gárda csapatfőnöki székében. Roberto Chinchero, az olasz Motorsport újságírója szerint a Ferrarit igencsak felzaklatta ez az egyoldalú húzás a Red Bull részéről, ugyanakkor azért nem küldték azonnal kényszerszabadságra a franciát – ne feledjük, attól még, hogy az Alpha Tauri vezére lesz, a Red Bull-családba megy vissza, értékes maranellói információkkal a birtokában –, mert őt használják a Red Bulltól érkező mérnökök kényszerszabadságának lerövidítéséhez.

Mivel mindkét fél érdeke, hogy az újonnan érkező szakemberei a leghamarabb munkába állhassanak – hiszen a 2024-es autók tervezése már zajlik, és több fontos irányt is ebben az időszakban kell meghatározni –, a Motorsport szerint néhány héten belül megállapodás várható. Ezt követően Mekies alighanem távozik, a feladatait pedig Jock Clear és Diego Ioverno között osztják meg.

Friss