2024. április 25. 09:29

KezdőlapF1Fizetett a szexért, ezzel derékba is törte F1-es karrierjét a Ferrari-világbajnok fia

Fizetett a szexért, ezzel derékba is törte F1-es karrierjét a Ferrari-világbajnok fia

-

22 évvel ezelőtt ezen a napon ért véget Tomas Scheckternek, az 1979-es világbajnok Jody fiának az F1-es pályafutása azelőtt, hogy elkezdődött volna. A dél-afrikai versenyző nagy ígéretnek számított, ám mind akkor, mind később megmutatta, hogy fejben messze van a szükséges szinttől.

2001. május 5-én, azaz éppen 22 évvel ezelőtt a mai Red Bull elődje, a Jaguar bejelentette, hogy a továbbiakban nem tart igényt a csapatot tesztpilótaként erősítő Tomas Scheckter szolgálataira. A dél-afrikai versenyző ugyanis olyat tett, amivel a gyártó, illetve a szponzorok semmilyen mértékben nem tudtak azonosulni. Később kiderült, hogy az egyébként tehetséges pilóta ezzel örökre elvágta magát az F1-es szerepléstől, és bár Amerikában voltak villanásai, összességében ott is bizonyította, hogy képességei ellenére miért nem kellett a királykategóriába.

Scheckter 1980. szeptember 21-én született Monacóban. A név nem véletlenül cseng ismerősen, hiszen személyében Jody Scheckter egyik fiáról van szó. 1979 világbajnoka egészen Michael Schumacherig az utolsó olyan pilóta volt, aki a Ferrari színeiben ért fel a csúcsra. Szintén érdemes megemlíteni, hogy az ifjabbik Scheckter kevesebb mint egy évvel idősebb Fernando Alonsónál, aki a mai napig a mezőny tagja, és a neve még elő fog kerülni a későbbiekben.

Az ifjú versenyző 11 évesen kezdett el gokartozni, 16 esztendősen pedig már a Formula Vee-ben indult, amit aztán a dél-afrikai Formula Ford követett. Ekkor eljött az idő, hogy Európába költözzön, és édesapja szerepe ekkor vált érdekessé. Eső feleségével és egyben Tomas édesanyjával, Pamela Scheckterrel ellentétben egészen addig a pontig nem támogatta őt az autóversenyzésben. Ekkor viszont közölte vele, hogy egy évig segíteni fog neki, de ha nem lesz sikeres, akkor más pályát kell választania.

Embed from Getty Images

Scheckter a Forma-3000-ben

Az ifjú Scheckter nem vallott kudarcot: a Formula Vauxhallban harmadik lett az összetettben, de az igazi durranást az 1999-es Formula Opel Euroseriesben mutatta be, ahol nyolc-nyolc győzelmet, illetve pole pozíciót gyűjtött. Ezzel olyan nagyságok rekordjait döntötte meg, mint Mika Häkkinen, Rubens Barrichello vagy David Coulthard.

Az idény végén lehetőséget kapott a Euro Open by Nissanban is. Ebben az évben Alonso újoncként kimagaslott a mezőnyből, és már ekkor lehetett látni, hogy a spanyol pilóta nagy dolgokra lehet képes később. Scheckter azonban kicsit elhomályosította őt, hiszen egy számára teljesen új csapatban, illetve autóval mindkét pole pozíciót begyűjtötte, és az első versenyt meg is nyerte. A másodikon pedig csak a rosszabb boksztaktikájának köszönhetően kapott ki Alonsótól.

A 2000-es idényben a háromszoros F1-es világbajnok Jackie Stewart felkarolta őt, és a Stewart Racing színeiben elindulhatott a brit Forma-3-ban, ahol Antonio Pizzonia mögött a második helyet szerezte meg a bajnokságban. Ugyanebben az évben három hétvégén is lehetőséget kapott a Forma-3000-ben, a mai Forma-2 elődjében, és a hockenheimi második futamon a második helyen intették le.

A brit legenda az előző évben adta el a Jaguarnak az F1-es csapatát, de tanácsadóként továbbra is részt vett az istálló működésében. Ebben a minőségében sikerült közbenjárnia annak érdekében, hogy Scheckter tesztlehetőséget kapjon az alakulatnál. Erre az év augusztusában került sor Silverstone-ban, és a dél-afrikai pilóta kifejezetten jó teljesítményt nyújtott: az Autosport korabeli jelentése szerint mindössze 15 körre volt szüksége ahhoz, hogy 1 másodpercen belülre kerüljön az akkori tesztpilóta, Luciano Burti idejéhez képest.

Scheckter már a következő évben szeretett volna F1-es ülést, de 2001-ben be kellett érnie a tesztpilóta szerepével. A baljós árnyak azonban már ekkor elkezdtek gyülekezni a feje felett: a Jaguar egy másik tesztpilótát is szerződtetett Pedro de la Rosa személyében, és amikor Burti mindössze négy futam után távozott a csapattól, nem Scheckter, hanem ő ülhetett be a helyére. Emellett ráadásul nagyon kevés alkalommal tesztelhetett, pedig akkoriban ezt még nem korlátozták.

Embed from Getty Images

Eddie Irvine, Luciano Burti és Tomas Scheckter a Jaguar 2001-es bemutatóján

Május 5-én pedig jött a hír, hogy a Jaguar menesztette Schecktert, miután nemrég bírósági tárgyaláson vett részt. A northamptoni bíróság végül 200 fontra büntette meg őt, miután a rendőrség elkapta, amikor az autójában egy prostituált társaságában volt, ami az Egyesült Királyságban büntetendő. Mind ő, mind a menedzsere azt nyilatkozta, hogy nagy hiba volt, ám a pletykák szerint a Jaguar már egyébként is szerette volna kirúgni őt, ez pedig jó ürügy volt erre a lépésre.

Mint később kiderült, ezzel örökre elvágta magát az F1-től. 2002-ben még leszerződött az Arrowst birtokló Tom Walkinshaw cégével, a TWR Grouppal, amely arra az idényre az Indy Racing League-be küldte versenyezni, és csak 2003-ra adott volna neki ülést. Ezzel pusztán annyi volt a gond, hogy a csapat a 2002-es idény közepén csődbe ment, így ez a megállapodás semmit nem ért.

Scheckter végül maradt Amerikában, és az IndyCarban folytatta pályafutását, ám ott is bizonyította forrófejűségét. Főnökével, Eddie Cheeverrel konfliktusba került, élete első Indy 500-án, 2002-ben pedig 27 körrel a vége előtt úgy csapta falnak az autót, hogy tíz másodperccel vezetett. 2003-ban szintén ő töltötte a legtöbbet az élen, de végül csak a negyedik lett. Vezetési stílusáról mindent elmond, hogy nagyjából 1500 kört töltött az élen az IndyCarban, de csak két futamot tudott megnyerni.

Friss