A Honda a minap bejelentette, hogy 2026-tól az Aston Martinnal folytatja a Forma-1-ben, és bár az első közös szezonig még közel három év van, rögtön beindult a találgatás, hogy milyen pilótapárossal teheti mindezt.
A Honda és az Aston Martin egyesülése a logikus következő lépés silverstone-i istálló nagyszabású terveiben, amelyek végén természetesen a Forma-1-es világbajnoki címek szerepelnek. Az új gyárat, szélcsatornát és szimulátort építő csapat jelenleg a Mercedes partnere, aminek megvannak a maga hátrányai, így az hogy 2026-től ők lesznek a Honda egyetlen partnere, rengeteg lehetőséget rejt magában.
Eldőlt a Honda jövője a Forma-1-ben, topcsapatra váltják le a Red Bullt
A sikerekhez ugyanakkor jó versenyző vagy versenyzők is kellenek, és mivel Fernando Alonso már most is 41 éves, hiába nyújt továbbra is kiemelkedő teljesítményt, reális forgatókönyv, hogy 45 évesen már nem lesz a mezőny tagja. Noha Alonso korábban elmondta, a jelenlegi szerződésének 2024 év végi lejárta után sem zárja ki a folytatást, Martin Whitmarsh, az Aston Martin Performance Tehcnologies vezérigazgatója szerint a kétszeres világbajnok valószínűleg nem tervez még ennyire előre.
Watanabe Kodzsi, a Honda Racing Corporation (HRC) elnöke a bejelentésről tartott sajtótájékoztatón természetesen nem kerülhette el az Alonsóval kapcsolatos kérdéseket, hiszen a spanyol pilóta a 2015-ös Japán Nagydíjon milliók füle hallatára titulálta „GP2-es motornak” a Honda az évi erőforrását, és ezt követően sem tartózkodott a japánok nyilvános kritizálásától.
„A versenyzők kiválasztása teljes mértékben a csapat dolga, és nem olyasmi, amit egy motorgyártónak – mint amilyenek mi is vagyunk – kell meghozni. A pilóták kiválasztását a csapatra bízzuk” – jelentette ki Watanabe, majd Alonsóról elmondta: „Úgy vélem, ő egy hatalmas és tiszteletre méltó versenyző. Ha ismét ő lesz az egyik pilótánk, nincs kifogásunk ellene.”
Az elnök ezután viszont hozzátette, hogy „és természetesen vannak japán versenyzők, akik kihívók lehetnek, és szeretnénk, ha jelöltekké válnának.”
Ezután rákérdeztek nála, hogy a Honda szeretné-e, ha az Aston Martin versenybe szállna a jelenleg a japánok anyagi támogatását élvező, az Alpha Taurinál versenyző Cunoda Jukiért, mire Watanabe azt felelte, hogy még túl korai a 2026-os versenyzőpárosról beszélni, de remélik, hogy a jelenleg az Alpha Taurinál versenyző japán legalább ott lesz a jelöltek között. „A mi iskolánkból jött és nagyon jól teljesít a Forma-1-ben. Örülünk a sikereinek, de még van addig három év, ezért túl korai megmondani, hogy mi lesz. Még nincs itt az ideje, hogy erről beszéljünk. Ugyanakkor reméljük, hogy jelölt lesz, a végső döntés azonban a csapaté.”
Cunodával kapcsolatban Whitmarsh elmondta, hogy a harmadik éve az F1-ben vezető japán „nagyszerű benyomást kelt az idén. Még mindig nagyon fiatal, de viszonylag tapasztalt és remekül fejlődik. Borzasztóan izgalmas.”
„Biztos vagyok benne, hogy a pilótafelállásunk fejlődni fog 2026 előtt – folytatta. – Végső soron a Honda és az Aston Martin a két legjobb versenyzőt akarja az autókba. Azért vagyunk itt, hogy nyerjünk, miként a Honda is, úgyhogy 2026-ban közösen kell elkezdenünk nyerni, amihez két nagyszerű pilóta kell. [Cunodával] is jelöltként kell számolnunk, biztos vagyok benne, hogy szívesen vezetne Honda-motorral hajtott autót. Várjuk ki, hogy miként fejlődik az elkövetkező években, és remélhetőleg majd komoly megbeszéléseket folytathatunk.”
Ami Alonsót illeti, Whitmarsh szerint a spanyol 2015-ben „vélhetően a csata hevében” mondta azt a Hondáról, amit mondott, és „megérti és tiszteli, amit a Honda csinál”.
„Fernando egyértelműen remek munkát végez, örülök, hogy a csapatunk tagja, és mind a pályán, mind azon kívül nagyszerű a hozzájárulása. Természetesen beszéltem vele nem sokkal korábban az irányról, amelybe szándékozunk menni. Nagyon intelligens személy. Ha annyira fitt és versenyképes lesz, mint ma, akkor fantasztikus lenne az autóban tudni őt 2026-ban” – jelentette ki Whitmarsh.
Persze joggal vetődik fel a kérdés, hogy miért csak Alonso helyére, esteleg utódjaként érkezhetne Cunoda, de mivel a másik ülésben Lance Stroll, a tulajdonos Lawrence Stroll fia foglal helyet, az gyakorlatilag kőbe van vésve, hogy az az ülés 2025 után is az övé lesz.