back to top
2024. november 22. 09:04

KezdőlapF1Egyedi taktikával készül a Ferrari az eddiginél is nagyobb fölényben lévő Verstappen...

Egyedi taktikával készül a Ferrari az eddiginél is nagyobb fölényben lévő Verstappen ellen?

-

Max Verstappen előnye az eddiginél is nagyobb volt a Spanyol Nagydíjon, és a korábbiak alapján a futamon pláne nem lehet sok reménye az ellenfeleknek. A riválisok alighanem csak az esőben reménykedhetnek, bár a második szabadedzés alapján elképzelhető, hogy a Ferrari a többiekétől eltérő stratégián lesz.

Max Verstappen óriási fölénnyel, 462 ezreddel szerezte meg a pole pozíciót a Spanyol Nagydíj időmérőjén. Ezzel a szezon során minden eddiginél nagyobbra nőtt a címvédő, illetve a Red Bull fölénye a többiekkel szemben. Már abszolút mértékben is ez volt a legnagyobb különbség a kvalifikációkon, és ha figyelembe vesszük, hogy a korábbi pályák közül a köridőt tekintve csak Monaco rövidebb Barcelonánál, és az sem sokkal, akkor ez még brutálisabb képet fest.

Káosz az időmérőn: ütköző Mercedesek, betliző Ferrari és hibázó Pérez Barcelonában

Az eddigi futamokon ráadásul a Red Bull fölénye mindig nagyobb volt a futamokon, mint egy körön, ami nem sok jót sejtet az ellenfelek számára. A második szabadedzés ezt nem is cáfolta meg: Mark Hughes, a The-Race.com szakírója elemzésében összegyűjtötte a hosszú etapok körátlagait olyan módon, hogy a becsült üzemanyagszintet is figyelembe vette, illetve az arra vonatkozó adatokat egységesítette.

Ez alapján Verstappen 1:19.296 másodperces körátlagot produkált a lágyakon, 539 ezreddel megelőzve a szintén 6 kört teljesítő Carlos Sainzot. A többiekkel szemben azért nem reális a különbség mértéke, mert ők több kört teljesítettek, de például Charles Leclerc közel 1 másodperces lemaradása nyilvánvalóan csak részben magyarázható azzal, hogy ő 15 kört tett meg a piros oldalfalú abroncsokon, így a gumikopás nagyobb szerepet játszott nála.

Apropó gumikopás: úgy tűnik, hogy a Red Bullnak az alaptempó tekintetében is kedvez, hogy Monaco után visszatértek egy épített, gyors kanyarokkal teletűzdelt pályára, de mindez az abroncsok elhasználódása kapcsán is elmondható. Azzal, hogy a harmadik szektorból kivették a sikánt, egyértelműen a bal első gumik jelentik majd a legnagyobb gondot a versenyzők számára. Hughes arra számít, hogy a legtöbben két kiállással fogják teljesíteni a futamot, de hozzátette, Verstappen kevésbé szenvedett ezzel a problémával, és ha szükséges, ő egy kerékcserével is képes lenne abszolválni a viadalt.

A brit szakíró egy érdekességre is felhívta a figyelmet a Ferrari kapcsán: a mezőnyből a maranellói istálló volt az egyetlen, amelyik a prototípus C1-es abroncsokkal teljesítette a versenyszimuláció egy részét. Ennek persze több oka is lehet, de nem kizárt, hogy az olasz istálló úgy akart információt szerezni a kemény keverékekről, hogy közben spórol velük, és a versenyen veti be azokat. Persze normál esetben ez aligha jelenthet ellenszert Verstappen ellen, de a körülmények számukra szerencsés alakulása esetén akár még némi esélyt is teremthet Sainznak.

Ami viszont a valós reményt jelentheti az egész mezőnynek, az az eső. A mostani előrejelzések alapján 40 százalék a valószínűsége annak, hogy 15 és 18 óra között megérkezik a csapadék a pályára. Persze Verstappen esőben is kimagasló teljesítményre képes, de ahogyan másoknál, úgy nála is jelentősen megnő az esély a hibára.

A címvédő mögött viszont izgalmas csatára lehet számítani, főleg úgy, hogy többen is hátulról próbálnak majd felzárkózni. Fernando Alonso átlaga csupán 133 ezreddel maradt el Sainzétól úgy, hogy 3 körrel többet teljesített a lágy abroncsokon, ám a kétszeres F1-es világbajnoknak a nyolcadik helyről kell felzárkóznia. Hasonló cipőben jár Sergio Pérez is, aki csak a tizenegyedik pozícióból rajtolhat a mezőny előtt járó Red Bull-lal.

A Mercedes szintén esélyes lehet a dobogóra Lewis Hamilton révén, aki ugyan pénteken lassabb volt George Russellnél, de ennek nagyrészt a beállításbeli különbség volt az oka. Az Alpine helyzetét jelentősen megnehezíti, hogy Pierre Gaslyt kétszer három hellyel hátrasorolták Sainz és Verstappen feltartása miatt, de a második szabadedzés alapján egyébként sincsenek annyira közel az élmezőny csapataihoz, mint egy körön, és inkább a Haasszal, illetve Nico Hülkenberggel lehetnek csatában.

Alonso megmondta  – Gasly példátlan rajtbüntetést kapott

Az eddig történteket érdemes abban a kontextusban is vizsgálni, hogy mind a Ferrari, mind a Mercedes jelentős fejlesztési csomaggal rukkolt elő az elmúlt időszakban. Utóbbi esetében a monacói pálya alkalmatlan volt messzemenő következtetések levonására, ám a barcelonai aszfaltcsíkkal már más a helyzet, hiszen mindenféle típusú kanyart tartalmaz. Ez alapján pedig kijelenthető, hogy a Red Bull még mindig nagyon messze van tőlük, és továbbra is nagyon távol vannak attól, hogy utolérjék a bikásokat.

Friss