back to top
2024. november 22. 08:47

KezdőlapF1Räikkönen szívta meg Hamilton "ostoba" hibáját, ami bizarr balesethez vezetett

Räikkönen szívta meg Hamilton „ostoba” hibáját, ami bizarr balesethez vezetett

-

2008-ban ezen a napon ütötte ki Lewis Hamilton a bokszutca kijáratánál várakozó Kimi Räikkönent a Kanadai Nagydíjon. Robert Kubica óriási szerencsével úszta meg az incidenst, majd élete egyetlen F1-es győzelmét aratta.

2008-ban június 8-án rendezték a Forma-1-es Kanadai Nagydíjat. Hat futam után Lewis Hamilton 38 ponttal állt a bajnoki tabella élén, őt a Ferrari két pilótája, Kimi Räikkönen és Felipe Massa követte 3, illetve 4 egységnyi lemaradásban, de Robert Kubica is 32 ponttal rendelkezett, így ekkor még sokesélyesnek tűnt a világbajnoki küzdelem.

A brit pilóta kirobbanó formában volt, hiszen két héttel korábban megnyerte az esős Monacói Nagydíjat, a kanadai időmérőn pedig több mint 6 tizedmásodpercet adott a BMW Sauber lengyel versenyzőjének. Mögülük a címvédő rajtolhatott, Massa viszont csak a hatodik helyet szerezte meg, vagyis úgy tűnt, hogy a brazil pilótának jelentős mértékben nőhet a lemaradása az összetettben.

A rajt után Hamilton megtartotta az első helyet, és egyre nagyobb előnyt alakított ki riválisaival szemben. A 15. körben már 7,1 másodperccel vezetett Kubica előtt, akit Räikkönen szorosan követett. A McLaren-pilóta előnye azonban hamarosan semmivé foszlott, ugyanis a következő körben Adrian Sutil váltóhiba miatt feladta a futamot. A német pilóta a 3-as kanyarban állt meg, aminek következtében beküldték a biztonsági autót.

Embed from Getty Images

Hamilton hibájának Räikkönen látta kárát

Akkoriban még más szabályok vonatkoztak a Safety Car-fázisra, mint manapság, hiszen a kiállás korlátozva volt, amikor Bernd Mayländert beküldték a pályára. Ebből az előző évben pont Montrealban volt óriási botrány, amikor Massát és Giancarlo Fisichellát is kizárták, amiért a zárt bokszutcába hajtottak be, másokat pedig 10 másodperces stop&go büntetéssel sújtottak. Mint kiderült, ennek a szabálynak egy évvel később is nagy jelentősége volt.

Miután a biztonsági autó összegyűjtötte a mezőnyt, a 19. kör végén az első öt helyezett, vagyis Hamilton, Kubica, Räikkönen, Nico Rosberg és Fernando Alonso egyaránt kiállt tankolni. A közvetítésben az első két helyezett tankolásának idejét mutatták: a brit versenyző 10,2 másodpercig állt, míg lengyel riválisának ez csupán 8,3 másodpercig tartott, így kettőjük között helycsere történt. Hamiltont azonban nemcsak Kubica, hanem Räikkönen is megelőzte.

Igen ám, de a bokszbejárattal ellentétben a kijárat zárva volt – Kubica és Räikkönen ezt észlelve megállt, előbbi a jobb, utóbbi a bal oldalon. Hamilton azonban túlságosan későn vette észre az előtte parkolókat, és hiába rántotta el a kormányt, hátulról belerohant a Ferrariba, pechére ráadásul Rosberg is figyelmetlen volt, így a német versenyző őt ütötte ki a bizarr incidensben.

A világbajnokság első két helyezettje tehát kiesett a versenyből, míg a Williams pilótája ugyan tovább tudott menni, de a következő körben ismét be kellett mennie, hogy kicseréljék az orrkúpját, és végül csak tizedikként ért célba. Az eset legnagyobb nyertese Kubica lett, akinek óriási szerencséje volt, hiszen akár Hamilton, akár Rosberg eltalálhatta volna, de mindketten elkerülték őt, hogy aztán hamarosan zöldre váltson a lámpa, és a lengyel folytathassa a versenyzést. Az akkor 23 éves pilóta ezzel óriási taktikai előnybe került, és végül megszerezte saját maga, illetve a BMW első győzelmét, amivel átvette a vezetést a bajnoki tabellán. Mint később kiderült, mindez csupán egyetlen forduló erejéig tartott, és abban az évben többször ő, valamint akkori csapata sem állhatott a dobogó tetején.

Kubica 2007-ben hatalmasat esett Kanadában, majd egy évvel később nyerni tudott:

Ami az incidenst illeti, a sajtó nyilvánvalóan felkapta az esetet. Hamilton láthatóan dühös volt a történtek után, később pedig ugyan elnézést kért Räikkönentől, de azt is hangsúlyozta, hogy ez nem egy szokványos baleset. „Nagyon más, ha az ember a falnak ütközik, és dühös magára, de ez nem az a [helyzet] – fogalmazott. – Bocsánatot kérek Kimitől, ha [a hibám] a futamába került, de ilyenek megesnek.”

Miután kiszálltak az autóból, Räikkönen csak a lámpát mutogatta Hamiltonnak, ám nem teremtette le látványosan ellenfelét. A sajtóban viszont kertelés nélkül elmondta véleményét az akkor másodéves pilóta megmozdulásáról. Igaz, annyira nagy vehemenciával nem hibáztathatta, hiszen nem sokkal korábban ő volt az, aki Monacóban kiütötte a csodaszámba menő negyedik helyen autózó Sutilt.

Embed from Getty Images

Hamilton összetört McLarenje

„Nem vagyok dühös, de amit Hamilton tett, arra nincs magyarázat, sőt, ostobaság volt – jelentette ki. – Nem én vagyok a megfelelő személy arra, hogy egy ütközésről beszéljek, tekintve, hogy mi történt az előző futamon, de egy dolog a verseny hevében ütközni a pályán, és egy másik a bokszutcában, amikor az ember megáll a piros lámpánál.”

A sportfelügyelők végül Hamiltont és Rosberget is 10 rajthelyes hátrasorolással sújtották a soron következő Francia Nagydíjra, és végül egyikük sem szerzett pontot az eddigi utolsó magny-cours-i viadalon. Martin Whitmarsh, a McLaren akkori vezérigazgatója túlságosan súlyosnak tartotta a büntetést, figyelembe véve, hogy Räikkönen megúszta a monte-carlói esetet, Rosberg viszont megérdemeltnek titulálta a sportfelügyelők ítéletét.

Kubica mindenkinél jobb volt

Noha F1-es versenyt már nemcsak abban az évben, hanem 2011-es ralibalesete miatt megkurtított pályafutása során sem nyert, alighanem Robert Kubica volt 2008-ban az a pilóta, aki az egyéni teljesítménye alapján a leginkább megérdemelte volna a világbajnoki címet. Miközben Massa és Hamilton egymás hibáiból élve próbálta túlélni az évet és a végén először felülni az F1 trónjára, a mindössze második teljes F1-es idényét taposó lengyel makulátlan vezetéssel tartotta sokáig versenyben a BMW-t, de a bajorok inkább a 2009-es autó fejlesztésére összpontosították az erőforrásaikat, így nem tudták tartani a lépést a Ferrarival és a McLarennel.

Kubica montreali győzelme:

 

Kubica viszont mindent kipréselt a kocsiból, és miközben nem hibázott, Monacóban úgy megkergette a vezető Massát, hogy a brazil kifutott az első kanyar bukóterébe, a lengyel végül pedig csak Hamilton vezetői hibája miatt nem nyert, ami akaratlanul is stratégiai előnybe hozta a McLaren pilótáját. Fudzsiban pedig a futam nagy részében Kubica vezetett az esőben és visszaverte Räikkönen támadásait, hogy a végén Alonso és a Renault csak a jobb taktikának köszönhetően győzze le, ekkorra viszont már a Toyota és a Renault is megelőzte a fejlesztésekkel a BMW-t, amely leginkább már csak arra figyelt, hogy rendszeres Q3-as résztvevő legyen.

„A legjobban azt bánom, hogy 2008-ban nem hajtottunk a BMW-vel azért, hogy megpróbáljuk megnyerni a bajnoki címet. Egyszerűen feladtuk, miközben soha nem lehet tudni, hogy az embernek lesz-e újabb esélye” – nyilatkozta a GPblognak.

És mint azóta tudjuk, több esélyt sem ő, sem a BMW nem kapott, hiszen a 2009-es autó nagyon rosszul sikerült, a bajorok pedig annak az évnek a végén kiszálltak. Kubica ezután 2010-ben a középmezőnybe tartozó Renault-hoz igazolt, 2011 eleji ralibalesete pedig örökre megfosztotta őt az F1-es vb-álmoktól.

Friss