Sokan már bizonyára elkönyvelték, hogy generációjának egyik legjobbjaként örökre szögre akasztotta az F1-es sisakot, ám a most 38 éves pilóta nem így gondolkodik.
Az idei év elején úgy tűnt, hogy most már tényleg véget ért egy korszak a Forma-1-ben, azaz lezárult a száguldó cirkuszban 2006-ban bemutatkozó Robert Kubica kalandja a királykategóriában, mivel a lengyelt támogató PKN Orlen az Alfa Romeótól átpártolt az Alpha Taurihoz, a 38 esztendős pilóta pedig nem tartott vele, de már a Sauber sem tartott igényt a szolgálataira tesztpilótaként. Ám a továbbra is aktívan versenyző, a múlt heti Le Mans-i 24 óráson a Team WRT színeiben az LMP2-es kategóriában második helyen végző versenyző bízik benne, hogy kap még szerepet az F1-ben.
Itt lehet a vége a közönségkedvenc pilóta F1-es karrierjének
Kubica 17 évvel ezelőtt valósággal berobbant az F1-be a BMW-Sauberrel, amelynek színeiben a 2008-as Kanadai Nagydíjon megszerezte pályafutása első és egyetlen futamgyőzelmét. Erről az évről azt nyilatkozta a GPblognak, hogy azt bánja a legjobban teljes pályafutásában, hogy „2008-ban a BMW-vel nem próbáltuk megnyerni a világbajnoki címet. Egyszerűen feladtuk, miközben az ember soha nem tudja, hogy lesz-e még esélye.”
A BMW végül 2009 végén kiszállt az F1-ből, Kubica pedig a Renault-hoz igazolt, de csak egy szezont húzott le az enstone-iaknál, hiszen 2011 elején jött a ralibalesete, amelybe kis híján belehalt. Ezután évekig nem jöhetett szóba az F1, és mindenki elkönyvelte, hogy a súlyos kéz és karsérülései miatt Kubica többet nem is vezethet a királykategóriában, ám 2019-ben összejött a visszatérés a Williamsszel. Ez a kaland viszont csúfos véget ért az F1-hez és saját múltjához is méltatlan szintre süllyedő istálló miatt, így Kubica 2020-tól az Alfa Romeo tartalékja és tesztpilótája volt. Ebben a szerepben többnyire a szimulátorban dolgozott, illetve olykor teszten és első szabadedzésen vezette az autót, 2021-ben, a COVID-os Kimi Räikkönen helyén pedig két versenyen is szerepelt.
Jelen állás szerint nagyon úgy tűnik, hogy a 2021-es Olasz Nagydíj volt az utolsó versenye az F1-ben, ám a GPblog interjújában arról beszélt, ő még egyáltalán nem zárta le az F1-es karrierjét, és a várhatóan bővülő mezőny, illetve a 2026-os szabályváltozások lehetőséget teremthetnek neki arra, hogy legalább tesztpilótaként visszatérjen.
„Nem, ilyesmit soha nem mondtam. Néhány újságíró kijelentette, hogy a karrierem végét jelentettem be, de tudjuk, hogy néha miként működik a média. Őszintén és reálisan nézve, ami a tesztelést illeti, nem fogom bezárni ezt az ajtót. Persze nagyon keveset lehet tesztelni a Forma-1-ben, de nagy szabályváltozás jön. Potenciálisan lesznek új emberek, új csapatok, amelyek csatlakoznak a Forma-1-hez, és soha nem lehet tudni. Jó és érett korban vagyok ahhoz, hogy nem csak magát az autót értsem, hanem azt is, hogy mi kell annak versenyképessé tételéhez” – ecsetelte.
„Azt mondanám, hogy ez megnyithat néhány lehetőséget. Nem azt mondom, hogy meg is fog, de nem zárom ki 100%-ig. Ami a versenyzést illeti, arról már inkább mondanám azt, hogy szinte ennyi volt, de még nincs vége. Ne zárjuk be az ajtót, reálisan nézve ugyanakkor az nagyon-nagyon nehéz lenne. Szeretnék olyan szerepkört, ami segíthet egy projektnek a növekedésben, és szeretnék aktív részese lenni, nem csak megbeszélésekre járni. Hogy ennek mennyi az esélye, azt nem tudom.”
Tény, hogy Kubica tapasztalata aranyat érhet egy új istállónak, és három év múlva is még csak 41 esztendős lesz, ami napjaink Forma-1-ében még nem számít túl idősnek. És persze szponzorációs szempontból is érdekessé válhat bárkinek, hiszen Lengyelországban még mindig szupersztárként tekintenek rá, azaz meg tud mozgatni olyan, tőkeerős vállalatokat, mint az Orlen.
Meddig lesz ő az egyedüli lengyel?
Kubica arról is beszélt az interjúban, hogy hazájában az ő gyerekkora óta nagyot fordult a világ a motorsporttal, és míg akkoriban az emberek azt sem tudták, mi az a Forma-1, manapság számos tehetséges lengyel fiatal rója a gokartpályákat.
„Nagy robbanást hozott, amikor bejutottam a Forma-1-be. Akkoriban szinte alig nézte valaki az F1-et, Lengyelországban a 90-es években fogalmuk sem volt róla, hogy az mi fán terem. Amikor a 90-es évek közepén megjelent egy gokartklub Lengyelországban, az emberek azt gondolták, hogy ez az, amit csinálok. Nem voltak ismereteik erről. Mostanra azonban sok minden megváltozott, és sok dolog pozitív irányba tart. Sokkal több a versenyképes fiatal gokartos.”
„Amikor én nemzetközi gokartversenyeken indultam, én voltam az egyetlen. Azt kérdezték: »Honnan jöttél?«. Amikor mondtam, hogy Lengyelországból, elkezdték keresni a térképen, hogy az hol is van, Európában? Most viszont már elég sok a lengyel gokartos, és amikor nagyobb a merítés, nagyobb eséllyel jön valaki, aki tehetséges és profi autóversenyző lesz belőle. Tudom, hogy nem könnyű eljutni az F1-be, nagyon komplikált, és szerencse is kell hozzá. Úgyhogy a lengyelek és a fiatal versenyzők azt kell megcélozzák, hogy profik legyenek, és dolgozniuk kell magukon ahhoz, hogy fejlődjenek, mert csak csak így lehet esélyük az F1-re.”
Egyelőre nincs azonban lőtávolban a Forma-1 a következő lengyelnek, hát még a következő Kubicának, akire F1-es karrierje kezdetén még Fernando Alonso is úgy tekintett, mint a jövő világbajnokára. „Megnyerte az összes alsóbb kategóriát. Amikor a gokartok, a kategóriák, az autók egyformák voltak, mindenkit megvert abból a generációból, akik most a Forma-1-ben nyernek, úgyhogy szerintem ő a legjobb” – nyilatkozta a spanyol 2017-ben, Kubica hungaroringi Renault-tesztje után.
Ezt azért nehéz lesz felülmúlnia a következő lengyelnek.