Charles Leclerc keményen kritizálta a csapatát a Kanadai Nagydíj időmérő edzése után, de a Ferrari valójában nem hibázott. Aki viszont megtette ezt, az pont Leclerc.
Már a Kanadai Nagydíj időmérő edzésének közvetítéséből nyilvánvalóvá vált, hogy Charles Leclerc nagyon frusztrált, amiért zsinórban másodszor nem jutott be a Q3-ba. Az is hallható volt a Q2 elején, hogy a monacói pilóta szeretett volna slick gumikra váltani, mérnöke azonban arra kérte, maradjon kint, és tegyen meg egy mért kört az intermediate abroncsokon. Ezután viszont már feltették neki a lágy Pirelliket, amelyeken nem tudott javítani, végül pedig az eső ismét rákezdett, úgyhogy a Q2 végére hiába kapta vissza a köztes gumikat, a körülmények már nem tették lehetővé, hogy továbbjutó időt érjen el rajtuk.
A Sky Sports kamerái előtt Leclerc aztán nem is rejtette véka alá, hogy a csapatot hibáztatja az újabb kiesésért.
„Amikor a pálya ennyire száraz, mi pedig intermediate gumikon maradunk, akkor nem könnyítjük meg az életünket. Meg fogjuk beszélni a csapattal, de nem először történt ilyesmi. Elég gyakran hozunk rossz döntéseket ilyen nehéz körülmények között. Egyértelmű volt a véleményem, mi azonban az ellenkezője mellett döntöttünk. Elsőre nyilván frusztráló ezt elfogadni, mert az ember nagyon nehéz helyzetbe hozza magát.”
„Onnantól kezdve elkezdett kicsúszni a kezeink közül (a továbbjutás). Ugyanakkor nem csak ezen ment el, mert más versenyzők képesek voltak bejutni a Q3-ba ugyanilyen stratégiával. De még egyszer mondom, csak a saját életünket nehezítjük meg. Saját magam fogom ezt kezelni a csapaton belül, és nem akarom megmondani, hogy mi fog történni, de beszélni fogunk és ki fogjuk elemezni. Remélhetőleg erősebben jöhetünk ki ebből, mert most már jó néhányszor történt ilyesmi.”
Kaotikus időmérő után utólagos büntetéshullám írta át a Kanadai Nagydíj rajtrácsát
Az írott sajtónak pedig még ennél is keményebben fogalmazott. Amikor az Autosport megkérdezte tőle, hogy kifejezhette-e volna világosabban a Q2 elején, hogy slick gumira akar váltani, elmondta, hogy szerinte ennél nem lehetett volna egyértelműbb, amikor pedig arról kérdezték, hogy túl későn váltottak-e száraz pályás abroncsokra, kijelentette: „Nos, biztos, hogy igen. Már a kivezető körömben szóltam, hogy slick gumi kell, azt hiszem Alex [Albon] ezt is tette, és mindenki másnál korábban váltott. Egyértelműen ez volt a helyes döntés, nem volt benne kockázat vagy ilyesmi. Valamilyen oknál fogva a csapat azonban másként döntött. Ennyi. Túlságosan megnehezítjük a saját életünket. Az ilyen szituációkban egyértelmű a véleményem, de máshogy döntöttünk, ezért frusztrált vagyok.”
Azzal kapcsolatban, hogy mások így is továbbjutottak, Leclerc még hozzátette, hogy igen, tudja, de „apró részletekre támaszkodtunk könnyed továbbjutást helyett.” „Amikor a pálya száraz, slick gumi kell. Nem tudom, hogy mi történt” – füstölgött tovább.
Leclerc kiesése:
Frustration and disappointment for Charles Leclerc as he misses out on another Q3 appearance 💔#CanadianGP #F1 pic.twitter.com/5xWBntA54l
— Formula 1 (@F1) June 17, 2023
Ezután kifejtette, hogy nem Albon köridejei vagy szektoridejei miatt gondolta jó döntésnek a slicket, hiszen azokat ő nem is látta, hanem egyszerűen nyilvánvaló volt neki a pálya állapotából, hogy melyik a megfelelő gumi.
„Nem akarok túl sokat beszélni erről, de ennél jobbnak kell lennünk, és nem engedhetjük meg magunknak újra ezeket a hibákat. Világosan elmondtam a véleményemet, ennél többet nem igazán tehettem volna. Fogalmam sincs, hogy Alex milyen köröket megy a slickekkel, talán öt másodperccel lassabb, és én nem tudok róla, de világos volt az álláspontom. Alex nyilván gyors volt, úgyhogy meg kell értenem, mi volt a cél azzal, hogy kint maradtunk. Mit akartunk elérni? Mert a pálya száraz volt. Nem lehet az ember tisztában mindennel, ami a pályán zajlik, de látva, hogy [Albon] milyen gyors volt, talán kétszer is el kellett volna gondolkoznunk azon, hogy bejövünk.”
Leclerc megemlítette azt is, hogy a szerinte késői slick gumira váltás miért pecsételte meg a sorsát. „Ismét szar helyzetbe hozod magad, mert nagyban függsz a forgalomtól a kivezető körön a slickekkel. Ha intereken érkeznek mögötted, amikor esik, és kicsit lelassítasz, akkor mindenhol elkezdesz csúszkálni. Úgyhogy nem volt ideális a helyzet, és annyival könnyebb lett volna korábban kiállni. De ez van.”
Mi történt valójában?
Leclerc-nek egy dologban mindenképpen igaza van: megkönnyítette volna a helyzetét, ha a Ferrari hallgat rá, és már a kivezető köre, vagy legkésőbb az első mért köre végén visszahívja a bokszba, és felteszi neki a slick gumikat. Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a Q2-t már slick gumin kezdő Alex Albon végzett az élen a második szakaszban, a mezőnyből másodikként, már az első mért köre végén kiálló Norris pedig a harmadik helyen jutott tovább.
A Ferrari azonban nem tett mást, mint kockáztatás helyett biztosra ment, és szeretett volna felkerülni a tabellára egy intermediate gumis körrel. Annak tükrében, hogy Albonon, Norrison és a megpördülő, orrkúpját megrongáló Lance Strollon kívül mindenki, azaz 12 pilóta futott legalább egy mért kört a köztes esőgumin, tehát a Red Bull, a Mercedes és az Aston Martin is ezt látta jobbnak, aligha lehet ráhúzni a vizes lepedőt a maranellóiakra.
A mezőny nagy része aztán az első mért köre után a boksz felé vette az irányt, hogy Albonhoz és Norrishoz hasonlóan slickekre váltson. Hogy Leclerc sem cserélt túl későn, ahhoz pedig elég megnézni, hogy milyen sorrendben kapták meg az ekkor váltók a piros oldalfalú Pirelliket. Elsőként jött Verstappen, aztán Bottas, Pérez, Leclerc, majd Piastri, Sainz, Ocon és Hülkenberg, miközben Alonso és a két Mercedes még kint maradt intereken. Illetve érkezett még Magnussen és Stroll is, de ők nem slickeket, hanem új intermediate gumikat vételeztek.
Leclerc tehát a teljes mezőnyt tekintve hatodikként váltott slick gumira, a Q3-ba jutók közül pedig Piastri, Sainz, Ocon, Hülkenberg, Alonso, Hamilton és Russell is később tette ezt meg nála, noha az utóbbi hármas tagjai számára ez már tényleg túl késő volt. Alonso és a két Mercedes ugyanakkor bizonyítja, hogy intermediate gumin is tovább lehetett jutni, hiszen a már tényleg későre hagyott slickre váltás miatt ők nem tudtak javítani a lágy keveréken, viszont a köztes gumin futott második mért körükben mindhárman gyorsultak annyit, hogy végül ez is elég legyen a Q3-hoz.
A Ferrari és Leclerc előtt is ott lehetett volna tehát az út, hogy még egy kört megtegyen interen – ennyire nem volt rossz döntés, hogy nem hallgattak egyből a monacóira –, de miután 8 másik versenyzővel azonos körben kiálltak, így is simán tovább kellett volna jutniuk. Hogy akkor miért nem jutottak? A válasz egyszerű: azért, mert Leclerc hibázott.
Az első mért körében még nem voltak megfelelő hőmérsékletűek a slick gumik a Ferrarin, de a másodikban már igen (mérnöke a kivezető körben egyébként jelezte is neki, hogy erre a körre készüljön), Leclerc azonban elfékezte az utolsó sikánt, majd azt levágva (mivel nem a kijelölt úton tért vissza, még fekete-fehér zászlót is kapott a versenyirányítástól) kukázta is ezt a körét, 1:21.440-nél állítva meg a stoppert. Eközben a mögötte érkezők közül Sainz 1:19.856-ot, Oscar Piastri 1:19.659-et, Esteban Ocon 1:20.406-ot, Nico Hülkenberg 1:20.305-öt ment. Mind a négy pilóta ezzel a körével jutott tovább, Leclerc pedig elment egy következő mért körre, amiben szintén csak 1:20.824-re volt képes, mert ekkorra az eső már jobban rákezdett.
Leclerc-nek tehát bőven meglett volna az esélye arra, hogy a vele egyidőben slick gumira váltókhoz hasonlóan továbbmenjen, csak elszúrta. És az az állítása sem állja meg a helyét, hogy a kivezető körén túl sokszor kellett félreállnia, ami miatt nem voltak megfelelő hőmérsékletűek az abroncsai, mert mindössze egy autót kellett elengednie a hetes kanyar utáni egyenesben, onnantól pedig volt másfél köre, mire elkezdte a végül elrontott második gyorskört.
Neki legyen mondva, miután a sajtónak is kidühöngte magát, odalépett az éppen az olasz Sky-nak nyilatkozó Frédéric Vasseur-höz, és a kamerák előtt elismerte, hogy ő is tehetett volna többet, illetve elmondta, hogy korábban csak a frusztráltság beszélt belőle. Valószínűleg érezte – vagy addigra szóltak neki –, hogy bár korábban számtalanszor kiszúrt már vele a Ferrari, most nem ez volt a helyzet.