2024. április 28. 19:35

KezdőlapF1Kaotikus időmérő után utólagos büntetéshullám írta át a Kanadai Nagydíj rajtrácsát

Kaotikus időmérő után utólagos büntetéshullám írta át a Kanadai Nagydíj rajtrácsát

-

Max Verstappen szerezte meg a pole pozíciót a Kanadai Nagydíjra, miután hiba nélkül teljesített a változó időjárási körülmények között rendezett időmérő edzésen. A második helyre nagy meglepetésre Nico Hülkenberg ért oda a Haasszal, de utólag megbüntették, így nem tarthatta meg ezt a helyet. Hátrasorolásos büntetést kapott emellett Carlos Sainz, Cunoda Juki és Lance Stroll is.

Igazi orosz ruletthez hasonlított olykor a Kanadai Nagydíj időmérő edzése, amely vizes pályán indult, majd a második szakaszra felszáradt annyira az ideális ív, hogy többen feltették a slick gumikat, ám ezeken mindössze néhány percen át lehetett a korábbiaknál jobb köröket futni, mert aztán visszatért az eső, ami a Q3-ra olyannyira rákezdett, hogy a harmadik szakaszban mindenkinek rögtön oda kellett tennie magát, mert a sok víz miatt rohamosan romlottak a tapadási viszonyok.

Az első hely végül Max Verstappené lett, aki nemcsak a tempójával, hanem azzal is kitűnt, hogy egyetlen rossz mozdulata sem volt a teljes kvalifikáción, miközben számos megpördülést és kicsúszást láthattunk. A holland pilóta ezzel pályafutása 25. rajtelsőségét zsebelte be, és arra készülhetett, hogy a jókora meglepetésre a Haas-Ferrarival második helyen végző Nico Hülkenberg rajtol majd mellőle, ám a német veteránt utólag megbüntették.

A Haas itt még Hülkenberg második helyét ünnepelte:

Leclerc és Pérez is elvérzett

Már az időmérő is igen hektikusan indult, hiszen Csou Kuan-jü autója rögtön a bokszból kifelé megmakacsolta magát, és rendes hajtás nélkül gurult fél kört, mielőtt megállt. Jött is a piros zászló, csakhogy a kínai pilótának nem sokkal később sikerült újraindítania a kocsit, majd visszadöcögött a bokszba, és később folytatni is tudta.

Az újraindítás után igyekeznie kellett a mezőnynek, ugyanis az eső visszatértét jósolták a csapatok. Ez végül a Q1-ben még nem történt meg és folyamatosan száradó pályán köröztek a pilóták, ám többen már ekkor is bajba kerültek és fel kellett tegyenek egy friss intermediate szettet a hajrára. Végül a két Alpha Tauri, Csou, Logan Sargeant és Pierre Gasly esett ki. Az Alpine franciájának búcsúja volt természetesen a nagy meglepetés, ám Gasly nem véletlenül nem jutott tovább, a hajrában ugyanis a már a harmadik szabadedzésen és az időmérő korábbi szakaszában is folyamatosan feltartásos szituációkba kerülő Carlos Sainz, illetve Cunoda Juki együttes erővel akadályozta az utolsó sikánban. Az Alpine versenyzője a rádióban dühöngve eltiltást követelt, mondván nagyon veszélyes szituáció volt, mert 300-as tempóval érkezett.

Gasly feltartása:

Az igazi dráma azonban csak a Q2-ben jött el, hiszen itt az egyik Red Bull és az egyik Ferrari is búcsúzott. A pilóták a második szakasz elejére maradtak az intermediate gumikon, ám hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a lágy abroncsok lesznek a megfelelőek. Elsőként Alex Albonnak tették fel a piros oldalfalú Pirelliket, a thai-brit versenyző pedig rövidesen át is vette a vezetést.

Noha előbb-utóbb mindenki slickekre váltott, az újra eleredő esőben Leclerc és Pérez már azelőtt visszarohant a bokszba intermediate abroncsokért, hogy versenyképes időt ért volna el a lágy gumin. Végül ez lett a vesztük, hiszen a monacóit Nico Hülkenberg ütötte ki a legjobb tízből lágy abroncsokon, Pérez pedig egy vezetői hiba után az utolsó mért körében kellett volna továbbjusson, de az eső addigra annyira rákezdett, hogy erre esélye sem volt. Leclerc végül a 11., Pérez pedig a 12. helyen zárt. Rajtuk kívül az ötös kanyarban látványos megpördülést bemutató, az autója totálkárosra törését kisebb csodával megúszó Lance Stroll, valamint Kevin Magnussen és Valtteri Bottas búcsúzott. A Q2-t Albon nyerte.

A Q3 előtt azonban úgy tűnt, hogy a Q1-ben és a Q2-ben is remeklő Verstappen és Alonso között dőlhet el a pole pozíció sorsa. Sietni kellett, mert az eső egyre jobban esett, így bőven benne volt a pakliban, hogy mindenkinek az első mért köre lesz a legjobb. Verstappen kőkeményen kockáztatott is, a hetes kanyarból kifelé majdnem eldobta a Red Bullt, a hátsó egyenesen elején pedig milliméterekre a fűsávtól gyorsított ki.

Verstappen pole-köre:

1:27.059-nél állította meg a stoppert, amitől Alonso 0,25 másodperccel elmaradt, ráadásul a holland a második körében 1:25.858-ra javított. Ezzel pedig bebiztosította a pole pozíciót, mert Alonso hátrébb hiába volt éppen remek körön, és ment jobb második szektort Verstappennél, Oscar Piastri a hetes kanyarban eldobta a McLarent és előcsalogatta a piros zászlókat. Ám még mielőtt a versenyirányítás rátenyerelt volna a megszakítást eredményező gombra, Nico Hülkenberg a Haas remek gumimelegítési tulajdonságait kihasználva befejezett egy 1:27.102-es kört és felugrott a második helyre.

Mire eltakarították a McLaren roncsait, már annyira esett, hogy hiába jöttek ki a Q3 résztvevői, esélytelen volt, hogy javítsanak, így maradt a Verstappen, Hülkenberg, Alonso, Hamilton, Russell, Ocon, Norris, Sainz, Piastri, Albon sorrend a legjobb tízben.

Piastri összetört McLarenje:

A verseny rajtrácsára azonban már nem maradt sőt, számos helyen változott. Az edzés után ugyanis három helyes hátrasorolással büntették Hülkenberget, amiért a Piastri balesete miatti piros zászló után túl gyorsan ment vissza a bokszba, azaz nem tartotta be az ilyenkor a kormánykijelzőjén olvasható minimumidőt. Ezzel a Haas története legjobb rajthelye lett oda, hiszen ne feledjük, Kevin Magnussen a tavalyi Brazil Nagydíjon hiába nyerte meg az időmérőt, az a sprintre vonatkozott, nagydíjon tehát még soha nem indult az első sorból az amerikai kiscsapat valamelyik pilótája.

Nem ez volt azonban az egyetlen büntetés: Sainz szintén három helyes hátrasorolást kapott Ocon Q1-es feltartásáért, míg Cunoda és Stroll is hasonló vétségért bűnhődött. A japán szintén a Q1-ben Nico Hülkenberget akadályozta, a kanadai pedig Esteban Ocon elől nem állt félre időben.

Az időmérő edzés végeredménye:

A Kanadai Nagydíj átrajzolt rajtrácsa a büntetések után:

Friss