2024. május 03. 05:11

KezdőlapF120 évvel később is tragikus, hogy ezen mehetett el Räikkönen 2003-as vb-címe

20 évvel később is tragikus, hogy ezen mehetett el Räikkönen 2003-as vb-címe

-

A 2003-as Európa Nagydíjról sokaknak alighanem Michael Schumacher hírhedt visszatolása jut az eszébe, ám történt még valami azon a június végi nürburgringi futamon, ami szintén megváltoztatta a szezon végkimenetelét.

A 16 futamos 2003-as szezon 9. versenyére úgy érkezett meg a mezőny, hogy az idény elején beragadó Michael Schumacher először vezette a pontversenyt abban az évben, miután Kanadában is nyert, azaz az előző öt futamból négyszer ő pezsgőzhetett a dobogó legmagasabb fokán.

Kimi Räikkönen azonban nagyon igyekezett kijavítani a montreali betlijét (az időmérőn kicsúszott, így csak a 20. lett, a versenyen pedig ebből adódóan csak a 6. helyet szerezte meg) és visszavenni az elsőséget Schumachertől, amihez az első lépést szombaton tette meg, és megszerezte pályafutása első pole pozícióját, mindössze 32 ezreddel megelőzve a Ferrari ötszörös világbajnokát, és 96 ezreddel a harmadik rajtkockát megszerző Ralf Schumachert.

Embed from Getty Images

Räikkönen először kaparintotta meg az első rajtkockát F1-es pályafutása során

A Bridgestone gumikkal szenvedő Ferrari versenyképességét azonban egyáltalán nem tükrözte a szoros időmérő, amit másnap a rajtnál a harmadik helyre visszaeső Schumacher tempója már bizonyított. A McLaren formáját viszont nagyon is tükrözte Räikkönen szombati köre, hiszen a finn szárnyalt, és 5 kör alatt közel 5 másodpercet vert az ifjabbik Schumacher-fivérre.

Ez az előny a 15. körre közel 9 másodpercesre nőtt, az első kiállások után a tovább kint maradó Ralf Schumacher azonban letornázta azt 4 másodpercre. Az azonban soha nem derült ki, hogy el tudta-e volna kapni Räikkönent, az MP4-17D Mercedes-motorja ekkor ugyanis látványos füstfelhő kíséretében kilehelte a lelkét.

Ez megnyitotta az utat Ralf Schumacher előtt a tükörsima győzelem felé, miközben a bátyja összeütközött Montoyával a Dunlop-visszafordítóban, amikor a kolumbiai agresszív manőverrel megpróbálta őt megelőzni. A Ferrari hátsó kerekei a kavicságyban, első abroncsai az aszfalton álltak meg, sokak meglepetésére Schumacher azonban nem szállt ki az elakadt autóból, hanem integetett a pályabíróknak, hogy tolják őt vissza. Mivel veszélyes helyen állt, és ez volt a leggyorsabb módja annak, hogy a veszélyt elhárítsák, a pályabírók ezt is tették, Schumacher pedig végül a négy pontot érő ötödik helyre hozta be az F2003-GA-t, azaz ha itt kiesik, lehet, hogy nem ő lett volna 2003-ban a világbajnok.

Juan Pablo Montoya, Ralf Schumacher, Rubens Barrichello, Williams, Ferrari, Európa Nagydíj, 2003
Montoya, Ralf Schumacher és Barrichello a dobogón  Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Az ütközést ép autóval megúszó Montoya a második lett Rubens Barrichello előtt, aminek köszönhetően a 2002-es Maláj Nagydíj óta először született Williams kettős győzelem. Ezzel a bátyjára 15 pontnyira zárkózó Ralf Schumacher is bejelentkezett a vb-címre ácsingózók közé, ám továbbra is a Michael Schumachert immár 7 ponttal követő Räikkönen volt a fő üldöző.

A Jégember végül 3 ponttal maradt le a címről – 2 ponttal végzett Schumacher mögött, de pontegyenlőség esetén is a német lett volna a bajnok –, azaz nemcsak akkor örülhetett volna, ha Schumachert nem tolják vissza, hanem akkor is, ha nyer, hiszen nürburgringi győzelmével, de még egy dobogós helyezéssel is simán világbajnok lett volna. Persze a sportban nincsen ha, az autósportban pedig benne van a technikai hiba, ám utólag már tudjuk, hogy még ha a Mercedes-motor is mondott csődöt, a McLaren csak saját magát okolhatta ezért a kiesésért. Hogy miért? Azért, mert ekkor, a szezon több mint felének letelte után továbbra is a hamvába holt MP4-18-as modell bevetését forszírozták, és párhuzamosan fejlesztették azt a 2002-es autó evolúciójának számító MP4-17D-vel.

Hogy mennyire tragikusan rossz konstrukció volt Adrian Newey legújabb „csodafegyvere”, és miként ölte meg majdnem több alkalommal is a tesztpilóta Alex Wurzot, arról alábbi cikkünkben írtunk.

Räikkönen sem akart beleülni a halálcsapdába, ami majdnem megölte a McLaren tesztpilótáját

Wurz évekkel ezelőtt a McLaren honlapján nemcsak azt idézte fel, hogy miként jutott el arra a pontra, hogy közölte, nem hajlandó többet beülni az MP4-18-asba, hanem azt is, hogy a csapat fafejűsége miként vezetett a nürburgringi kieséshez.

„Mindenki azt gondolta, hogy a szezon felétől a 18-as lesz a versenyautónk, ezért a Mercedesnél leálltak az alkatrészek gyártásával a 17D motorjához. A 18-as 9 vagy 10 versennyel késett, és nem lehetett a Mercedest hibáztatni, ha Adrian Newey azt mondta, hogy a kocsi kész lesz és versenyezni fog. Elcsúszott a kommunikáció.”

„Amikor elérkeztünk a versenyhez a Nürburgringen, amely később a bajnoki címet jelenthette volna Kiminek, vezetett és elfüstölt a motorja. Az történt, hogy kifogytak az alkatrészekből, és csak kilenc dugattyújuk volt, a tizedik pedig nem a legjobb specifikációból származott. Kimi autójában ez a dugattyú hibásodott meg, amikor vezette a versenyt. Mennyire tragikus ez?”

Persze sosem tudjuk meg, hogy amennyiben már a szezon elején lefújják az MP4-18-as bevetését, és az MP4-17D-re koncentrálnak, megtörtént-e volna ez a hiba, de jó eséllyel nem, a McLaren tehát utólag verhette a fejét a falba, amiért egyszerre két vasat tartott a tűzben.

Friss