2024. április 27. 20:19

KezdőlapF1Alonso egy szempontból visszahozná a régi F1-et, Verstappen nem

Alonso egy szempontból visszahozná a régi F1-et, Verstappen nem

-

Fernando Alonso visszahozná a régi időmérős formátumot, Carlos Sainz megfontolná, Max Verstappen viszont ellenzi. A két spanyol pilóta egy másik megoldást is felvetett a forgalom csökkentése érdekében.

A Forma-1-es kvalifikációk során időről időre felmerül a forgalom problémája, főleg ami a Q1-et illeti, hiszen akkor akár húsz pilóta is lehet egyszerre a pályán. Mindez általában akkor jelenthet igazán nagy gondot, ha rövid pályáról van szó, hiszen ez esetben a mezőny tagjai kénytelenek meglehetősen sűrűn elhelyezkedni egymáshoz képest.

Ezen a hétvégén különösen nagy probléma lehet a forgalomból, hiszen a versenynaptár egyik legrövidebb helyszínén, a Red Bull Ringen csapnak össze a versenyzők, illetve a csapatok. Ráadásul, mivel sprintfutamos fordulóról van szó, pénteken és szombaton is lesz kvalifikáció, utóbbit „szétlövésnek” nevezik. Nem véletlen, hogy a hétvége előtt arról kérdezték a pilótákat, hogy milyen megoldást látnának jónak ilyen esetekben.

„Ez a téma minden hétvégén előjön, főleg a rövid pályákon. – nyilatkozta Fernando Alonso az FIA sajtótájékoztatóján, ahol a Rallycafe.hu is részt vett. – Van néhány lehetőség a javítására: [például] egykörös időmérő, mint korábban. Véleményem szerint ez ideális lenne, mert egy autó [menne] a pályán, és egy körön keresztül mindenkinek a szponzora látszódna a tévében. Ez generálna némi drámát abban az esetben, ha a kvalifikáció alatt változna az időjárás. Különböző autók különböző nevekkel szereznék meg a pole pozíciót. Szóval számomra ez volt a preferált opció.”

A kétszeres F1-es világbajnok a 2003 és 2005 között tartó időszakról beszélt, amikor a pilóták egyesével kimentek a pályára, és egyetlen mért kört autóztak az adott időmérős szakaszon. Utóbbi szóhasználatra azért van szükség, mert előfordult, hogy két kvalifikációs szakaszt rendeztek, és az alapján határozták meg a rajtsorrendet.

Forma-1, Carlos Sainz, Monacói Nagydíj 2023, csütörtök
Sainz a nézői élmént is javítaná (Fotó: Scuderia Ferrari Press Office)

Alonso azonban egy másik lehetőséget is felvetett, amelyet a Forma-2-ben már kipróbáltak. A Monacói Nagydíj hétvégéjén kettéosztották a mezőnyt, és egyszerre csak a pilóták fele lehetett a pályán olyan módon, hogy a csapatok rendre egy-egy autóval képviseltették magukat. A spanyol pilóta szerint ez is járható út lehet az F1 számára, honfitársa, Carlos Sainz pedig egyetért vele.

„Szerintem a rövid távú megoldás az lenne, hogy tíz-tíz autóra osszuk fel a mezőnyt, minden csapatból egy-egy [pilóta] lenne az időmérős csoportban – fogalmazott a Ferrari versenyzője. – A Q2-ben aztán már igencsak javul a helyzet, a Q3-ban pedig nem probléma. Ez csak a rövid pályákon lenne így, és el lehetne felezni a Q1 hosszúságát: nyolc perc jut az egyik csoportnak, nyolc a másiknak. Ez egy rövid távú megoldás. Az egykörös időmérővel talán lehet kísérletezni, ahogyan Fernando mondta, talán a sprinthétvégéken, hogy kipróbáljuk, működne-e. Én személy szerint rajongok érte, mert szeretem azt az érzést, hogy hirtelen az egész pálya az enyém, és ott van a nyomás, hogy egy kör van teljesíteni. Ez nagyon jó móka lenne számunkra, szerintem a szponzorainknak és mindenki másnak is.”

Az egykörös időmérő kivezetése óta azonban eltelt közel 20 év, és a világ sokat változott, vagyis a nézői igények is mások lettek. Egyáltalán nem biztos, hogy a fiatal közönség számára vonzó lenne, ha egyszerre csak egy autót tudnának figyelni, ebből a szempontból a jelenlegi rendszer nyilvánvalóan változatosabb. Sainznak azonban arra is van ötlete, hogy miként lehetne javítani a nézői élményen.

„A tévének talán unalmas lenne, de nem tudom, ez a technológiától függ – folytatta. – Lehetne animáció arról az egy körről, ha a leggyorsabb kört elérő kocsi szellemautójával csinálnánk meg. Úgy gondolom, hogy a mai technológiával megvalósítható lenne valami ilyesmi a szellemautókkal a miniszektorokban. Úgy vélem, ezt a dolgot meg kell vizsgálnunk.”

Az egykörös időmérő azonban nem csak, sőt, nem elsősorban a nézők miatt lenne problémás, hanem a sport igazságossága miatt. Ahogyan Alonso is megmondta, ha az időjárás menet közben változik, akkor ez már rögtön sérül, de valójában ez akkor is igaz, ha nem ered el az eső, és a hőmérséklet sem módosul jelentősen. Erre Max Verstappen hívta fel a figyelmet.

„Elég menő, de még egyszer, a pálya állapota is javul, szóval nem vagyok benne biztos, hogy ez a legjobb ötlet – jelentette ki a holland pilóta, aki így szembement a két spanyol versenyző véleményével. – Igen, mindig van forgalom, de az szórakoztató is. Az embernek kezelnie kell. Természetesen tudom, hogy néhány pályán ez kicsit jobb, mint máshol, de ez elég trükkös.”

Nico Hülkenberg szintén kiemelte, hogy a forgalom néhány pályán nagyobb problémát okoz, mint máshol, ahogyan vannak olyan versenyzők is, akik hajlamosabbak ilyen helyzeteket előidézni, ettől függetlenül elégedett a jelenlegi formátummal. Csou Kuan-jü és George Russell pedig abból a szempontból fogták meg a kérdést, hogy ahelyett, hogy a pilóták teljes mértékben a tükörre és a versenymérnökükre támaszkodnának ebben a kérdésben, jó lenne, ha a kijelzőn is látnák a mögöttük közeledő autót.

Friss