2024. május 03. 11:06

KezdőlapF1Hiába aratott újabb magabiztos győzelmet, Verstappen egy nagy lehetőséget elbukott Ausztriában

Hiába aratott újabb magabiztos győzelmet, Verstappen egy nagy lehetőséget elbukott Ausztriában

-

Bár Ausztriában mesterhármast ért el, Max Verstappen a Miami Nagydíj óta először nem vezetett minden körben, így nem sikerült megdöntenie egy több mint 70 éves rekordot. Ennek ellenére jó úton halad afelé, hogy a szezon végére számos csúcsot átírjon.

Max Verstappen elképesztő formában van, és kilenc futam után kijelenthető, hogy hacsak nem kell valamilyen okból kifolyólag több futamot is kihagynia, csupán az a kérdés, hogy hány futammal a vége előtt biztosítja be harmadik világbajnoki címét. Az előző, ausztriai hétvégén minden olyan eseményen az élen végzett, amely számított: egyik időmérőn sem talált legyőzőre, majd a sprintfutamot és a versenyt is megnyerte, utóbbin ráadásul a leggyorsabb kör is az övé volt.

Verstappen agyonvert mindenkit Ausztriában; Hamiltont Wolffnak kellett rendre utasítani

A holland pilóta azonban elbukott egy óriási lehetőséget arra, hogy a Forma-1 egyik legrégebbi, reálisan megdönthető rekordját átadja a múltnak. A címvédő az Osztrák Nagydíj 24. körében kiállt kereket cserélni, és mivel a Ferrarik ezt már korábban, a virtuális biztonsági autós fázis alatt megtették, így kevesebb időt vesztettek, a holland pilóta a következő kört Charles Leclerc és Carlos Sainz mögött fejezte be.

Ezzel megszakadt egy hatalmas sorozat, ugyanis Verstappen zsinórban 248 körön át vezetett (ebbe a sprint ráadásul nem is számít bele). Mindez a Miami Nagydíj 48. körében kezdődött, amikor elment Sergio Pérez mellett, majd magába foglalta a teljes monacói, barcelonai és montreali versenyt, valamint a spielbergi viadal első 24 körét.

Verstappen ezzel a vonatkozó ranglista harmadik helyére lépett fel: az élen Alberto Ascari áll, aki az 1952-es Belga és Holland Nagydíj között 305 körön át állt az élen megszakítás nélkül. Őt Ayrton Senna követi 264 körrel, amit az 1988-as Brit és Olasz Nagydíj között hozott össze. Ebből könnyen ki lehet számolni, hogy a Red Bull versenyzője vasárnap megelőzhette volna a háromszoros világbajnokot, az ezen a héten esedékes silverstone-i futam 10. körében pedig beállíthatta volna a rekordot.

Hozzá kell tenni, hogy Verstappennek szerencséje is volt abból a szempontból, hogy rövid pályákon versenyeztek. Ebből a szempontból igazságosabb, ha a zsinórban az élen töltött kilométerek számát vetjük össze. Ebben a tekintetben a kétszeres világbajnok „csak” a hatodik. Az élen itt is Ascari áll 2075 km-rel, őt Senna követi, majd kétszer Jim Clark következik (1227, illetve 1150), az ötödik pedig Sebastian Vettel (1112). Ha viszont csak a futamokat vizsgáljuk, Verstappen sorozata továbbra is él, igaz, még mindig 11-re van Lewis Hamiltontól, aki a 2014-es Magyar és a 2015-ös Brit Nagydíj között sorozatban 18 alkalommal vezetett legalább egy körön át.

Verstappen hengerelt, narancssárgába borult a Red Bull Ring – galéria

Verstappen emellett jó néhány más rekordot is megdönthet, ami az egy szezonban élen töltött időt illeti. Jelenleg 419 körnél tart, ami már több mint a fele Vettel 2011-ben felállított 739-es rekordjának, úgy, hogy még nem járunk az idény felénél. (Ez még akkor is igaz, ha a körök számában valamivel előrébb járunk, mint a futamok számában.) Ha pedig az arányt vesszük figyelembe, ha most lenne vége a szezonnak, akkor megdöntené Clark 1963-ban elért 71,47 százalékos csúcsát, hiszen jelenleg 75,09 százalékon áll.

Természetesen itt is meg lehet vizsgálni, hogy mi a helyzet az élen töltött kilométerekkel: ezt a ranglistát ugyancsak Vettel vezeti, aki tizenkét éve 3796 km-t autózott az első helyen. Verstappen itt is jól áll, hiszen már most 1913 km van a neve mellett. Az arányon viszont még javítania kell, ha meg akarja dönteni Clark ötvenéves csúcsát, hiszen a brit pilóta 72,06 százalékon állt meg, míg a 25 esztendős versenyző 70,41 százaléknál tart.

A futamokban pedig szintén lehet rekorddöntés, hiszen az eddigi kilencből eddig csak Szaúd-Arábiában nem vezetett egyáltalán, mindenhol máshol igen. A csúcsot Lewis Hamilton tartja, aki 2019-ben a 21 futamból 19 alkalommal állt az élen minimum ideiglenesen. Itt a százalékos értéket Verstappen már nem javíthatja meg, hiszen Jackie Stewart 1969-ben 11 versenyen tökéletes teljesítményt nyújtott ezen a téren.

Persze Verstappen nem csupán az élen töltött idő tekintetében javíthat meg számos rekordot a szezon végére. Reális esély van rá, hogy az egy szezonban elért győzelmek, pole pozíciók és leggyorsabb körök számát is megdöntse. Sőt, a diadalokból és a rajtelsőségekből egyaránt komoly sorozatot épít, és ha tartja a formáját, akkor mindkét ranglistán pont hazai pályán, Zandvoortban fogja beállítani a csúcsot.

Friss