back to top
2024. november 21. 22:45

KezdőlapF1Mások által közel 10 éve elvetett megoldás mellett tart ki a nagy...

Mások által közel 10 éve elvetett megoldás mellett tart ki a nagy múltú F1-es csapat

-

A Williams még mindig kitart egy olyan megoldás mellett, amelyet a legtöbben már több mint egy évtizede elvetettek, de a Red Bull is 2014-ben alkalmazta utoljára. Az F1 technikai elemzője kiderítette a döntés hátterét.

Bár a Williams az elmúlt hetekben elégedettségre okot adó eredményeket ért el, hiszen Alexander Albon Kanadában a hetedik, Silverstone-ban a nyolcadik helyet szerezte meg, de a korábbi eredményeihez képest ez még mindig méltatlan a csapathoz. Az utóbbi években látott lejtmenetnek számos oka van, de a grove-i istálló egy apróságban sem hajlandó haladni a korral.

Ez pedig az, hogy hol helyezik el a pilóták előtti kijelzőt. A legtöbb istálló (már amelyik a mezőnyben volt akkor) a 2000-es években váltott, és ahelyett, hogy a kormány elé építették volna be, magára a kormányra tették. A többiek közül a Red Bull lépte ezt meg a legkésőbb, ők még 2014-ben is az első verziót alkalmazták, de 2015-ben már a ma látott változattal versenyeztek.

Sam Collins, az F1 TV technikai szakértője megválaszolta a kérdést – amelyet elmondása szerint számos adás után megkapnak a nézőktől –, hogy a Williams miért tart ki még ma is az „elavult” megoldás mellett. A brit tévés saját Twitter-oldalán leírta, hogy abban az időszakban, amikor Paddy Lowe volt a csapat technikai főigazgatója, feltette neki ezt a kérdést.

„Nem igazán emlékszem arra, hogy a többi csapat hogyan tért át arra, hogy a kijelző a kormányon legyen, vagy egyáltalán miért tették ezt – idézi a 2017 és 2019 között regnáló szakembert. – Valószínűleg a pilóták mondták, hogy ezt akarják, ez egy trend vagy divat volt, amely valahol elindult. Néhány ilyen dolog csak divat, nem pedig technikai okokból [történik]. Én soha nem értettem igazán, számomra a kijelzőnek az autón van a helye, nem a kormányon. Azzal, hogy a kormányon van, súlyt helyezünk rá. Miért akarnánk ezt tenni? A versenyző feje nem forog annyira a kanyarokban, szóval miért kellene a kormányra [helyezni] a kijelzőt? Ha az ember olvasni próbál valamit, akkor a betűknek a fejével azonos szögben kell lenniük.”

Collins hozzátette, más technikai vezetőknél is érdeklődött a témában, és ők nem annyira értenek egyet ezzel az érveléssel. Ők azt állítják – és alighanem igazuk van –, hogy kanyarodás közben a versenyzők nem a kijelzőt nézik, akárhol is legyen az. Dave Robson, a Williams teljesítményért felelős főmérnöke elárulta, időről időre ők is elgondolkodnak ezen a kérdésen.

„Őszintén szólva nem tudom, mennyire nézik, amikor elfordítják a kormányt – erősítette meg kollégái szavait a brit szakember. – Az ember szeretné azt hinni, hogy jobb dolguk is van a kanyarnak azon pontján. Ezt folyamatosan felülvizsgáljuk, amikor újratervezzük a kormányt, de jelen pillanatban elégedettek vagyunk azzal, ahol van.”

Friss