back to top
2024. november 22. 04:31

KezdőlapF1Áramütést szenvedett egy szerelő – innen indult az F1 ma már bevett...

Áramütést szenvedett egy szerelő – innen indult az F1 ma már bevett technológiája

-

2008-ban ezen a napon, július 22-én szenvedett áramütést a BMW F1-es csapatának egyik szerelője egy tesztelés során. Az ok az akkor még gyerekcipőben járó, a következő szezonban bevezetett KERS volt, amely a mai energia-visszanyerő rendszer elődjének tekinthető.

Bár a turbó-hibrid motorokat csak 2014-ben vezették be a Forma–1-ben, a sportág valójában már másfél évtizede rálépett a hibrid rendszer útjára. A csapatok ugyanis 2008-ban döntöttek arról, hogy a következő évben egy teljesen új egységet hoznak be. Ez volt a mozgásienergia-visszanyerő rendszer, vagy ismertebb nevén a KERS.

Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, az új rendszert természetesen minden csapat tesztelte, ahol kijöttek a kezdeti gyermekbetegségek. Persze egyáltalán nem mindegy, hogy ezek a problémák milyen jellegűek, például biztonsági szempontból. Nos, a BMW tesztjén olyasmi történt, ami igencsak súlyos aggályokat vetett fel ezen a téren.

2008. július 22-én a hinwili istálló a jerezi pályán tesztelt, a volán mögött Christian Klien, a csapat teszt- és tartalékpilótája ült, aki egy módosított 2008-as autót vezetett. Mindez azt jelentette, hogy a 2008-as kocsin néhány 2009-es aerodinamikai elem is ott volt, valamint természetesen a KERS. Az osztrák versenyző három installációs körrel kezdett délelőtt, majd amikor visszatért a bokszba, hogy a szerelők betolják a kocsit, olyasmi következett, amire senki nem számított, és ami legalább egy pillanatra minden jelenlévőre ráijesztett.

„A KERS-szel ellátott autó jerezi tesztelése során történt egy incidens, amelyben egy szerelő is érintett volt, amikor az autó visszatért a bokszba – nyilatkozta az Autosportnak a BMW szóvivője. – Hozzáért, és áramütést szenvedett. Könnyű sérüléseket szenvedett a bal kezén, és horzsolásokat a bal karján. A pálya orvosi központjában végzett rövid vizsgálat után visszatért a tesztcsapathoz. Jelenleg vizsgáljuk az esetet.”

A beszámoló persze tényszerű, de talán mégsem mond el mindent. Az esetről ugyanis videófelvétel is készült, amelyen jól látszik, hogy pontosan mi történt: a szerelő a pilótafülke két szélénél fogta meg az autót, de azonnal hátraesett az áramütéstől. Szerencsére valóban nem esett súlyos bántódása, ettől függetlenül az incidenst nyilvánvalóan muszáj volt kivizsgálni.

A vizsgálat eredményét egy hónappal később hozták nyilvánosságra. Ebből kiderült, hogy a vezérlőegység hibásodott meg, de azt is hozzátették, hogy senki nem volt valós veszélyben, mivel ilyen alacsony feszültségnél egy áramütésnek nem lehetnek komoly következményei. Ami pedig a versenyzőt illeti, őt a szigetelő anyagból készült ruházata egyébként is megvédte ettől. A BMW végül orvosolta a problémát, és ősztől tovább tesztelhették a KERS-t.

Mindez azonban nem egyedi probléma volt, hiszen az akkor még bevezetésre váró eszközzel több gond is akadt. Kevesebb mint egy héttel a BMW tesztjén történt baleset előtt a Red Bull gyárának egy részét ki kellett üríteni, miután a KERS tesztelése rosszul sült el. A biztonsági aggályok mellett pedig a csapatoknak más nehézségekkel is meg kellett küzdeniük.

„Úgy gondolom, hogy ezek a problémák kezdettől fogva terítéken voltak – jelentette ki John Howett, a Toyota akkori csapatfőnöke az Autosportnak. – Vannak gondok a feszültséggel és az akkumulátorral kapcsolatban is. Ott vannak az akkumulátorok szállításához szükséges regisztrációs költségek. A nagy sebességgel forgó lendkereket használóknak ugyancsak vannak problémáik. A KERS elmélete nagyon egyszerű, de a kivitelezés hihetetlenül nehéz, és az utcai kocsiknál teljesen eltér az alkalmazása a versenyautókhoz képest. Míg a motor, a vezérlőegység, az akkumulátor és az alapkoncepció hasonló, addig egy utcai autó kifinomultsága és igényei teljesen eltérnek attól, amit a Forma–1-ben kell kifejlesztenünk. Szóval nagy a különbség.”

A KERS-t végül a tízből mindössze négy csapat használta a 2009-es szezon során: a McLaren, a Ferrari, a Renault és a BMW. Közülük pont utóbbi volt az, amelynek valamelyik pilótája először felállhatott a dobogóra az idényben: Nick Heidfeld a második helyen volt, amikor a Malajziai Nagydíjat piros zászlóval leintették. Ennek ellenére pont a hinwili alakulat volt az, amely év közben eltávolította az autójából az eszközt.

Friss