2024. április 30. 09:56

KezdőlapF1Hamilton épphogy legyőzte Verstappent, övé a több rekordot is jelentő pole a...

Hamilton épphogy legyőzte Verstappent, övé a több rekordot is jelentő pole a Hungaroringen

-

Lewis Hamilton mindössze 3 ezreddel legyőzte Max Verstappent a Magyar Nagydíj időmérőjén, amivel több rekordot is megdöntött. George Russell a Q1-ben, Carlos Sainz a Q2-ben esett ki.

A Magyar Nagydíjon debütált a Forma–1 új időmérős formátuma. Ennek értelmében a pilóták, illetve a csapatok a Q1-ben kizárólag a kemény, a Q2-ben a közepes, míg a Q3-ban a lágy gumikat használhatták. Emiatt és az első szabadedzésen látott eső következtében meglehetősen érdekes sorrend alakult ki a szabadedzéseken, és nem lehetett pontosan tudni az erősorrendet. A kvalifikáció kezdetén a levegő hőmérséklete 26, az aszfalté 45 fokos volt.

Az első próbálkozások után Valtteri Bottas állt az élre, aki 1:18.818 másodperces körével 74 ezreddel előzte meg Max Verstappent, akit a két Mercedes követett. Sergio Pérez a hatodik helyen kezdett, a Ferrarik viszont gyengébben nyitottak. A mexikói pilóta aztán feljött a második pozícióba, 69 ezredes hátrányban a szintén javító Bottasszal szemben.

Körülbelül 8 és fél perccel a Q1 leintése előtt Verstappen átvette a vezetést, miután 117 ezreddel gyorsabbnak bizonyult a tízszeres F1-es futamgyőztesnél. Nem sokkal később a visszatérő Daniel Ricciardo feljött a hetedik helyre, majd csapattársa, Cunoda Juki a negyedik pozícióba ugrott fel, amiből sejthető volt, hogy a többiekben is van még tartalék, hiszen a pálya állapota folyamatosan javult.

5 perccel a vége előtt meglepetésre Charles Leclerc, Lance Stroll, Nico Hülkenberg, Logan Sargeant és Kevin Magnussen álltak kieső helyen. A pálya állapota azonban rohamosan javult, ezt mutatja, hogy Csou Kuan-jü 1:18.143-mal átvette a vezetést, mögé pedig Pérez és Leclerc zárkóztak fel. Ekkor Alexander Albon, valamint Lewis Hamilton került a veszélyeztetettek közé.

Végül azonban nem a hétszeres világbajnok, hanem csapattársa, George Russell esett ki már a Q1-ben, miután a tizennyolcadik helyen fejezte be az időmérő első szakaszát. A brit pilóta szerint csapata túl későn, a forgalomba engedte őt ki. A lassításon látszott, hogy a gyorskör megkezdése előtt az utolsó kanyarban Pierre Gasly megelőzte őt, ami jelentősen rontotta az esélyeit a javításra.  Előtte Albon és Cunoda, mögötte Magnussen és Sargeant végeztek. Ricciardo épphogy továbbjutott, miután 11 ezreddel megelőzte a thai versenyzőt, míg az élen Csou zárt, 175 ezreddel megelőzve Verstappent, és további 42-vel Pérezt.

A kvalifikáció második szakaszára az előírásoknak már közepeseken jöttek ki a versenyzők. Az első körök után Verstappen állt az élre, de csak ideiglenesen, mert körét pályaelhagyás miatt törölték, ahogyan Strollét is. Ennek következtében Lando Norris 1:17.328-cal vezetett Oscar Piastri előtt, Pérez hátránya pedig 347 ezred volt a harmadik pozícióban.

5 perccel a vége előtt az érvényes kör nélküli Verstappenen kívül Bottas, Ricciardo, Gasly és Stroll álltak kieső helyen. A címvédőt hamar kiküldték, hogy üres pályán tudjon megfelelő kört autózni. Ez meg is történt, hiszen egy lila és két sárga szektorral a második helyre ugrott fel, 219 ezredes lemaradásban Norris mögött. Ezzel Esteban Ocont taszította a veszélyeztetettek közé.

A végjátékban aztán Bottas kiharcolta a továbbjutást, mindezt pedig Sainz kárára tette. A spanyol pilóta mindössze 2 ezreddel maradt el a tizedik pozícióban záró honfitársától, Fernando Alonsótól. Mögötte a lila első szektort autózó Ocon, Ricciardo, Stroll és Gasly lett a búcsúzók sorrendje.

Az időmérő utolsó szakaszára már a szokásoknak megfelelően, lágyakon mentek ki, csak éppen mindenkinek volt két új szettje. Az első körök után Verstappen 1:16.612-vel állt az élre, 126 ezreddel megelőzve Hamiltont, és 292-vel Norrist. Mögöttük Alonso, Pérez, Leclerc, Bottas, Hülkenberg, Piastri és Csou volt a sorrend, miután a kínai pilótának törölték a körét.

A második körök során Verstappen nem javított, és Norris és Hamilton is veszélyes volt rá. Előbbi végül 82 ezreddel elmaradt tőle, utóbbi viszont 3 ezreddel megverte őt. Ezzel több rekordot is megdöntött: 315 futamot rendeztek az első és az eddigi utolsó pole-ja között, több mint 16 éve indult először az első rajtkockából (mindkét tekintetben Kimi Räikkönen csúcsát adta át a múltnak, és ő az első, aki kilenc pole-t szerzett egy adott pályán. Norris lett a harmadik, mögöttük Piastri, Csou, Leclerc, Bottas, Alonso, Pérez és Hülkenberg lett a sorrend.

Friss