13 évvel ezelőtt rendezték a 2010-es Német Nagydíjat, amely nem a Ferrari kettős győzelméről, hanem a maranellóiak burkolt csapatutasításáról maradt emlékezetes. Ráadásul Felipe Massától pont egy évvel a hungaroringi balesete után vették el a futamgyőzelem esélyét.
A Forma–1 elmúlt 73 és fél évének nagy részében a csapatutasítás teljesen legális volt, ennek ellenére a szurkolók érthető módon soha nem szerették. Pláne akkor nem, amikor egy istálló pont abban a korszakban követ el ilyesmit, amikor be van tiltva, ráadásul olyan pilótát aláz meg ezzel, akinek a győzelme szimbolikus jelentőséggel bírt volna.
Ez történt 2010. július 25-én, azaz napra pontosan 13 éve. Ekkor rendezték a Német Nagydíjat, a szezon tizenegyedik futamát. A hétvége előtt Lewis Hamilton volt a tabella élén 145 ponttal, 12 egységgel megelőzve csapattársát, Jenson Buttont. Őket a Red Bullok követték, és csak utánuk, 47 pontos hátrányban következett a szezonnyitó óta futamgyőzelem nélkül álló Fernando Alonso.
Az időmérőn a német pilóta szerezte meg a pole pozíciót, mindössze 2 ezredmásodperccel megelőzve a Ferrari versenyzőjét. Ilyen kis különbségre egyébként azóta sem volt példa a kvalifikáció első két helyezettje között, bár a mostani Magyar Nagydíjon csupán 1 ezreden múlott, hogy ez összejöjjön. Mögülük a két csapattárs indulhatott Felipe Massa-Webber sorrendben, a harmadik sort pedig a McLarenek foglalták el.
A rajtot a brazil pilóta kapta el a legjobban, és megszerezte a vezetést, bár ebben az is közrejátszott, hogy a gyengén induló Vettel igyekezett minél inkább kiszorítani Alonsót. Az első kerékcserékig nem változott a helyzet, ahogyan utána sem, ám Massa nagyon küszködött az új abroncsokon. Ennek következtében Alonso igencsak közel került hozzá, sőt, egy pillanat erejéig át is vette a vezetést.
Massa kapta el a legjobban a rajtot
A spanyol versenyző szokásához híven idegesen rádiózni kezdett, és egyértelműen a csapat értésére adta, hogy gyorsabb Massánál. Ugyanezt ráadásul Vettel is elmondhatta magáról, aki tiszta levegőben közeledett a Ferrari kettősére. Alonsónál egyre inkább kezdett elszakadni a cérna, és kijelentette, „nevetségesnek” tartja, hogy csapattársa nem engedi el őt.
Nem sokkal később viszont Massa feljebb kapcsolt, és némileg elhúzott Alonsótól, de mint kiderült, ez csak ideiglenes állapot volt, hiszen a kétszeres F1-es világbajnok aztán újra odaért közvetlenül mögé. A 48. körben pedig elhangzott az a mondat, amely később szállóigévé vált a Forma–1-es szurkolók körében, és könnyen lehet, hogy a 11-szeres futamgyőztest is sokáig kísértette.
„Fernando gyorsabb nálad” – közölte pilótájával a szavakat jól hallhatóan tagolva Rob Smedley, Massa versenymérnöke. Ha maga a tartalom nem lett volna elég, akkor a hangsúlyozásból egyértelműen kiderült, hogy a Ferrari burkoltan arra kérte Massát, hogy engedje el Alonsót. Bár a brit szakember megerősítést kért, hogy a címzett érti-e, hogy mit kell tennie, erre nem szóbeli választ kapott, ugyanis Massa egy körrel később félreállt.
Massa kénytelen volt elengedni Alonsót
Bár a végjátékban Vettel is megközelítette, az akkor 29 éves pilóta legalább a második helyét megőrizte. Sokan azonban felháborodtak a Ferrari eljárásán, és ennek oka csak részben volt az, hogy kijátszották a szabályokat. Sokak szemében ugyanis talán még ennél is fontosabb tényező volt, hogy pont aznap volt Massa hungaroringi balesetének első évfordulója, így a győzelem bizonyára rengeteget jelenthetett volna neki.
Ehelyett bő másfél éven belül már a harmadik komoly csapás érte a drámai módon elvesztett 2008-as vb-cím és a baleset után. Bár a szezon során még kétszer dobogóra állhatott, Massát érezhetően padlóra küldték a történtek, és a koreai harmadik helye után közel két évet kellett várnia egy újabb pódiumra. Utólag pedig az is kijelenthető, hogy a hockenheimi futam volt az utolsó, amiikor reális esélye volt a győzelemre.
Persze nyilvánvaló, hogy az érmének ezúttal is két oldala van. A másik tábor ugyanis azzal érvelt a Ferrari döntése mellett, hogy bár Alonso hátránya is tetemes volt akkor, így is ő volt az, akiben a Ferrari bízhatott a világbajnoki címet illetően. Ez pedig majdnem be is jött, hiszen a spanyol pilóta még éllovasként utazott el a szezonzáróra, de egy stratégiai hiba miatt végül Vettel örülhetett.
Ami a futam utózöngéit illeti, a két versenyző ugyan igyekezett elbagatellizálni a történteket, az FIA, majd a Motorsport Világtanács sem kegyelmezett, és a Ferrarinak 100 ezer dollárt kellett fizetnie, amiért megszegte a sportszabályzatot, ráadásul ezzel ártott a sportág hírnevének. A szövetségnél viszont belátták, hogy a csapatutasítás tiltásának nincs értelme, és a következő idénytől eltörölték ezt a cikkelyt.
Hiába próbálta, Schumacher nem tudta jóvátenni „szégyenletes” győzelmét
Ezzel pedig, mondhatni, a kör bezárult. A korlátozás ugyanis 2003 óta élt, miután az előző szezonban az addig vezető Rubens Barrichello az utolsó kanyarban engedte el Michael Schumachert az Osztrák Nagydíjon. A szabályt tehát lényegében a Ferrari miatt vezették be, majd nyolc évvel később szintén a maranellóiak ténykedésének köszönhetően törölték el.