2024. május 04. 19:29

KezdőlapF1Utólag tudta meg a magyar autószerelő, hogy Senna elvitte a Ladáját, és...

Utólag tudta meg a magyar autószerelő, hogy Senna elvitte a Ladáját, és a Hungaroringen csapatott vele

-

Ismert történet, hogy Ayrton Senna egy ezerkettes Ladával ment körbe először a Hungaroringen, hogy az első Magyar Nagydíj edzései előtt megismerje a Forma-1-ben 1986-ban debütáló aszfaltcsíkot. A Retro Rádióban azonban most először szólalt meg a férfi, akinek apjáé volt a Zsiguli, és elmesélte, hogyan is esett valójában erre az autóra az akkor a Lotusnál versenyző brazil pilóta választása.

1986. augusztus 10-e kiemelt dátum a hazai autósport történetében, hiszen ezen a napon rendezték az első Forma-1-es Magyar Nagydíjat. Az évforduló alkalmából kiemelten foglalkozott a száguldó cirkusz első hungaroringi látogatásával a Retro Rádióban a Bochkor című műsor, amelyben többek között beszéltek Takival, annak az autószerelőnek a ma már 50 év feletti fiával, akinek Ladájával Senna megismerte a Hungaroringet.

Driftelés és középső ujjal mutogatás – 37 éve rendezték az első Magyar Nagydíjat (videó)

A nem mindennapi eseményről egy fénykép is fennmaradt a Hungaroringen 1986 és 1992 között technikai beavatkozóként dolgozó Mitrovics Zsolt jóvoltából. Ezen az látható, ahogy Senna lehúzott ablakokkal küldi az ezerkettes Zsigulinak, miközben a hátsó ülésen egy másik férfi ül.

„A képen látható úriember, édesapám egyik szerelő kollégája, hiszen édesapám csak utólag értesült az egész történetről, hogy elvitték a kocsiját – mesélte Taki a Bochkorban. – 14-15 éves voltam akkor, és azt tudom erről, amit apám utólag elmesélt. A pályán dolgozott, mint nehézgép-kezelő. Az volt a feladata, hogy ha baleset van, akkor bemegy a pályára és segít elszállítani a roncsokat. A készenléti helyén volt, vagy ült, egy szóval a géppel foglalkozott, ez az autóversenyző úriember (Senna) pedig a nemzetközi nyelven, kézzel-lábbal mutogatva jött, hogy valamilyen járművet adjanak már neki, édesapám barátja, Péter pedig fölajánlotta, hogy gyere, itt a kulcs, haladjunk.”

Az autóban benne volt a slusszkulcs, úgyhogy szépen el is vitték néhány körre, Senna pedig később profitálhatott is abból, hogy ő nem csak gyalog ment körbe a vadonatúj Hungaroringen, hiszen megszerezte a pole pozíciót. A versenyen azonban be kellett érnie a második hellyel, miután szenzációs előzéssel Nelson Piquet elment mellette, és megnyerte az első Magyar Magydíjat.

Ilyen volt Senna első éve a Forma-1-ben – a volt versenymérnök nem mindennapi visszaemlékezése

Taki elárulta azt is, hogy a családi Zsigulit édesapja Amerikában élő testvére vette neki, arra viszont már nem igazán emlékezett, hogy apja mennyire büszkélkedett később azzal, hogy Senna vezette az autóját, mint ahogy arra sem, hogy a brazil mennyire hajtotta meg a szovjet autógyártás remekművét. „Ezt nem tudom, úgyhogy erről hadd ne mondjak semmit, de gondolom, hogy azért a maga tempójában csak felkérdezte. Egy 60 lóerős, vagy nem is tudom, mennyi volt az a szerencsétlen Zsiguli, hát most őszintén, mit lehetett abból kihozni.”

Azt nem tudni, hogy mi lett az autóval és esetleg megvan-e még egy darabban valahol, de az biztos, hogy ha igen, akkor egy 40 éves Zsigulinál jóval többet érhet.

Roncstelepről kukázták össze az autót, ami kimentette Sennát utolsó brazíliai győzelme után

Friss