back to top
2024. június 14. 20:51

KezdőlapF1Bombameglepetés van készülőben az F1-es pilótapiacon?

Bombameglepetés van készülőben az F1-es pilótapiacon?

-

Eddig nem tűnt úgy, hogy a tavaly nyárhoz hasonló meglepetéseket tartogat az idei Forma-1-es pilótakeringő, de lehet, hogy mégis.

Tavaly ilyenkor mindenki azon hüledezett, hogy Fernando Alonso egy huszárvágással otthagyta az Alpine-t és átigazolt az Aston Martinhoz a visszavonuló Sebastian Vettel helyére, majd mindennek tetejébe a francia istálló a spanyol utódjának szánt Oscar Piastrit is elveszítette, hiszen az ausztrál versenyző inkább a McLarent választotta.

Mivel az Alpine és az Aston Martin párosa is szerződéssel rendelkezik 2024-re, ezen a fronton most nem lesznek izgalmak, miként a Ferrari, a McLaren és a Red Bull kettőse is változatlan marad. Papíron a legjobb kiadó hely a Mercedesnél van, hiszen Lewis Hamilton továbbra sem írt alá, de a hétszeres világbajnok és Toto Wolff csapatfőnök nyilatkozataiból kiindulva már a szerződés véglegesítésénél tartanak, és szinte biztosra vehető, hogy a 38 esztendős pilóta marad a brackley-i csapatban.

Gondok vannak Hamilton új szerződésével? – főnöke elárulta a késlekedés okát

A mezőny hátsó felében lehetnek változások

Négy csapatnál van tényleges kiadó ülés a jövő évre, a Williamsnél, az Alfa Romeónál (jövőre már Sauber) az Alpha Taurinál és a Haasnál, utóbbi kettőnél kettő is. A grove-iakkal folytatja jövőre Alex Albon, akinek a helye amúgy is megkérdőjelezhetetlen lenne, de az újonc Logan Sargeant pozíciója már korántsem az. Lawrence Barretto, az F1.com szakírója szerint a Williams nem mondott le az Albontól jelentősen elmaradó, számos kezdő hibát elkövető amerikairól, de a szezon második felében Sargeantnak mindenképpen javulnia kell a következetesség terén, és azt is elvárják tőle, hogy csökkentse a távolságot a thai-brit pilótához képest, különösen az időmérőkön.

Amennyiben ezt nem tudja megtenni, könnyen veszélybe kerülhet az ülése, amelyre ebben az esetben jó eséllyel pályázna Mick Schumacher. A 24 esztendős német már tavaly is egyeztetett a Williamsszel egy esetleges ülésről, az idén pedig a Mercedes tartalékja, azaz a Williams újdonsült csapatfőnökének, a Mercedestől érkezett James Vowles-nak nagyon pontos információkat bocsáthat a brackley-i istálló a rendelkezésére Schumacher teljesítményéről abban az esetben, ha a szakember komolyan elkezdené fontolgatni a szimulátorban a csapatnak sokat segítő, Toto Wolff, Lewis Hamilton és George Russell által is nyilvánosan dicsért pilóta szerződtetését.

Mick Schumacher, Mercedes, Osztrák Nagydíj
Mick Schumachernek a Williamsnél lehet esélye arra, hogy 2024-ben visszatérjen  Fotó: Gergely Makai Photography

Ami a Haast illeti, papíron itt is két szabad ülés várja régi vagy új gazdáját, de Barretto információi szerint nemcsak a remekül teljesítő Nico Hülkenberget akarja megtartani az amerikai csapat, hanem a némettől rendre elmaradó Kevin Magnussennel is „nagyon pozitív” egyeztetéseket folytat, és egyelőre kitart azon irány mellett, hogy inkább a tapasztalt pilótákra épít, ami egyértelműen a dánnak kedvez.

Lesz jövőre tapasztalt pilóta az Alfa Romeóval szakító Saubernél is, ahol Valtteri Bottas három éves szerződésének utolsó évét kezdi meg, a hírek szerint pedig a 2023-as idényre jelentősen előrelépő Csou Kuan-jü megtartása is prioritás az istállónak, és a tárgyalások már megkezdődtek a kínai pilóta menedzsmentje és a Sauber között. Azt csak mi jegyezzük meg, hogy marketingszempontból is minden érv a sportág első kínai versenyzőjének maradása mellett szól, ráadásul jövőre várhatóan öt év kihagyás után ismét lesz Kínai Nagydíj.

Végül pedig ott az AlphaTauri, ahol sem Cunoda Jukinak, sem az istállóhoz és az F1-be a Magyar Nagydíj előtt visszatérő Daniel Ricciardónak nincs szerződése 2024-re. Az ausztrál pilóta két esetben nem lesz jövőre a faenzai istálló versenyzője: vagy nagyon alulteljesít az idei év hátralevő részében, és a Red Bull nem tart rá igényt egyik istállójában sem a folytatásra, vagy jól szerepel úgy, hogy közben Sergio Pérez alulteljesít az anyacsapatban, és 2024-re Ricciardo váltja őt Max Verstappen csapattársaként.

Forma-1, Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Magyar Nagydíj 2023, futam
Ricciardo célja egyértelműen az, hogy ismét Verstappen csapattársa legyen  Fotó: Sulyok István/TRP Media

Az AlphaTauri jövőre nagy változásokon megy keresztül, hiszen érkezik a Ferraritól Laurent Mekies a csapatfőnöki székbe, illetve Peter Bayer a vezérigazgatói pozícióba, ám ami ennél is fontosabb, hogy a lehető legköltséghatékonyabbá teszik a csapatot, ami azt jelenti, hogy a szabályok keretein belül várhatóan minél több alkatrészt a Red Bulltól fognak megvásárolni. Ez persze a versenyképességüknek valószínűleg jót fog tenni, azaz bárki is üljön jövőre az AlphaTauriban, nem valószínű, hogy az ideihez hasonló szenvedésben lesz része.

Ricciardo tehát maradhat is meg nem is, miközben Barretto szerint az idei szezonra egyértelműen vezérré előlépő, Nyck de Vries-t teljesen elhomályosító Cunoda szinte biztosan marad, mert a teljesítményével nagyon elégedett a Red Bull. Hogy Ricciardo ilyen vagy olyan okból történő távozása esetén ki jöhet a helyére? Barretto szerint erre a legnagyobb esélye a Red Bull-junior Liam Lawsonnak van, mivel az új-zélandi csak egy ponttal van lemaradva az összetett első helytől a japán Super Formulában.

A sötét ló, aki mindent boríthat

A címben bombameglepetést említettünk, úgyhogy itt az ideje, hogy felfedjük, ki guríthat, vagy kivel guríthatnak hatalmasat a pilótakeringőben részt vevő csapatok. „Elképesztően csalódott vagyok, hogy Alex Palou nem tervezi tiszteletben tartani a szerződéses kötelezettségeit arra vonatkozóan, hogy nálunk versenyezzen az IndyCarban 2024-ben és azután. Ez minden, amit egyelőre mondani akarok ebben a témában.”

Ez a rövid, The-Race.comnak eljuttatott közlemény Zak Browntól, a McLaren Racing vezérigazgatójától származik, és az IndyCarban 2021-ben bajnoki címet nyerő, jelenleg a pontversenyben toronymagasan vezető és második összetett elsősége felé robogó spanyol pilótára vonatkozik. Palou jelenleg a Chip Ganassi Racing versenyzője, de már tavaly el akarta hagyni az istállót, hogy csatlakozhasson a McLaren IndyCar-csapatához.

Alex Palou
Alex Palou   Fotó: Penske Entertainment / James Black

Ez végül nem történt meg, bírósági iratokból pedig kiderült, hogy a Ganassi 2023. szeptember 1-ig exkluzivitást élvez a szolgálataira, így a két istálló végül megegyezett arról, hogy az idei szezonban Palou még a Ganassinál versenyez. Ám mint azt Brown közleménye bizonyítja, a spanyol versenyző szerződést írt alá a McLarennel a 2024-től kezdődő időszakra, amit most a vezérigazgató szavai alapján nem tart tiszteletben.

Ez jelentheti azt is, hogy Palou jövőre is marad a Ganassinál, de miután korábban szóba hozták a Williamsszel és az AlphaTaurival is, elképzelhető, hogy egy F1-es ajánlat áll a háttérben. Amennyiben így van, az jó eséllyel ezen két istálló valamelyikétől érkezhetett a 26 esztendős pilótáért, aki ez esetben jövőre az F1-ben debütálhatna.

Ezek után nagy kérdés, hogy az idei IndyCar-szezon után a terveknek megfelelően elfoglalja-e pozícióját a McLaren F1-es csapatának tartalékjaként és részt vesz-e első szabadedzéseken, de valószínűleg nem. Az Associated Pressnek birtokába jutott egy belső levél, amelyet Brown a McLaren alkalmazottainak írt. Ebben a vezérigazgató szintén leírta, hogy Palou-nak nem áll szándékában tiszteletben tartani a szerződését, illetve kijelentette: „Jelentős mennyiségű pénzt fizettünk neki amellett a sok millió dollár mellett, ami a Forma-1-es fejlesztői és tartalékpilótai programunkban való részvételre ment el, szem előtt tartva egy potenciális jövőbeli F1-es ülést.”

Merthogy Palou tavaly és az idén is több alkalommal tesztelhette a McLaren 2021-es autóját, ami természetesen nem kevés pénzbe kerül.

Friss