back to top
2024. november 22. 05:22

KezdőlapF1Räikkönen csodaelőzése, Häkkinen drámája, Senna nagylelkűsége - 14 eset, amikor az utolsó...

Räikkönen csodaelőzése, Häkkinen drámája, Senna nagylelkűsége – 14 eset, amikor az utolsó körben dőlt el egy F1-es futam

-

A Forma-1 hivatalos YouTube-csatornája érdekes összeállítást tett közzé 14 olyan alkalomról, amikor az utolsó körben dőlt el egy F1-es futam győztesének kiléte. Az alábbiakban ezeket vettük szemügyre, némi háttérinfóval szolgálva mind a 14 esethez.

  • Alighanem minden Räikkönen-drukkernek szent dátum 2005. október 9.-e, Kimi Räikkönen egyik, ha nem a legnagyobb győzelmének napja. Ekkor rendezték a 2005-ös Japán Nagydíjat, amelyet a Jégember a 17. helyről rajtolva nyert meg úgy, hogy az utolsó körben előzte meg az élen álló Giancarlo Fisichellát. Erőből, DRS nélkül (hiszen akkor még nem volt). Noha a világbajnoki címet már korábban elvesztette, a finn pilóta – magához képest – nagyon örült a hősies győzelemnek, ami után napokon át tivornyázott a szerelőivel.

Räikkönen napokon át tartó tivornyázásra kárhoztatta szerelőit 2005-ös szuzukai csodagyőzelmével

  • Semmi hősies vagy ünnepelnivaló nem volt abban, amikor a 2002-es Osztrák Nagydíj utolsó körében történt „előzéssel” változott az első helyezett kiléte, hiszen Rubens Barrichello csapatutasításra engedte el Michael Schumachert. A Ferrari húzását már a helyszínen füttykoncert fogadta, amin az sem segített, hogy a négyszeres világbajnok a dobogó legmagasabb fokára húzta a brazilt, és odaadta neki a győztesnek járó trófeát.
  • Noha még csak másfél évvel ezelőtt történt, akik látták, alighanem 50 év múlva is ugyanúgy fognak emlékezni a 2021-es Abu-dzabi Nagydíj fináléjára, amelyben Max Verstappen az utolsó körben előzte meg Lewis Hamiltont, és csente el tőle a világbajnoki címet. Az eset a mai napig elő-előkerül, hiszen mindez csakis úgy történhetett meg, hogy Michael Masi, az FIA később menesztett versenyigazgatója a szabályokat áthágva indította újra a versenyt a Nicholas Latifi összetört Williamse miatt életbe léptetett biztonsági autós fázis után.

Hiába próbálta, Schumacher nem tudta jóvátenni „szégyenletes” győzelmét

  • Kimi Räikkönennel nemcsak az esett meg a 2005-ös szezonban, hogy az utolsó körben harcolta ki a győzelmet, hanem az is, hogy az utolsó körben bukta el. Az Európa Nagydíjon a McLaren pilótája 8 körrel a vége előtt még több mint 7 másodperccel vezetett Fernando Alonso előtt, de az elfékezett jobb első gumija miatt egyre komolyabb vibrációk léptek fel az MP4/20-ason. Végül a felfüggesztés az utolsó kör elején, a célegyenesben adta meg magát, Räikkönen pedig pörögve a kavicságyban landolt. 1,5 másodperces előnye valószínűleg elég lett volna ahhoz, hogy innen már megnyerje a versenyt, ha az autója végigbírja.
  • Akik látták, biztosan emlékeznek rá, de sokaknak a korábban történt események miatt talán már kiesett, hogy az 1997-es szezonzárón Jacques Villeneuve az utolsó körben veszítette el a győzelmet. A kanadai 22 körrel a vége előtt ütközött össze az autóját ráhúzó Michael Schumacherrel, de a némettel ellentétben folytatni tudta a körözést. A két McLaren azonban nagy elánnal üldözte, Villeneuve pedig az utolsó körben mindkettejüket elengedte, mert a világbajnoki cím lebegett a szeme előtt. Ez az előzékenység Mika Häkkinen első F1-es győzelméhez vezetett, míg David Coulthard ért célba a második helyen.

Schumacher és Villeneuve kilapátolták a minibárt, majd együtt buliztak a hírhedt jerezi ütközés után

  • Szó sem volt előzékenységről minden idők leghosszabb Forma-1-es futama, a 2011-es Kanadai Nagydíj végén. A verseny elején Lewis Hamiltonnal ütköző, később a mezőny végére visszaeső Jenson Button Sebastian Vettelt üldözte, ám amikor mindenki tűkön ülve várta, hogy az utolsó körben meg tudja-e támadni DRS-sel a Red Bullt az utolsó egyenesben, Vettel a hatos kanyar féktávján kicsit szélesre futott, a kereke hozzáért a száraz ideális ív melletti vizes részhez, ettől pedig megcsúszott, és odaajándékozta az első helyet a britnek.
  • Kanadában maradva, 20 évvel Button csodagyőzelme előtt is az utolsó körben dőlt el a Kanadai Nagydíj sorsa, ám ekkor még Vettel hibájánál is banálisabb mutatvánnyal. A nagy előnnyel vezető Nigel Mansell az utolsó körben már inkább az ünnepléssel volt elfoglalva, ami miatt a hajtűben hagyta túlságosan leesni a fordulatszámot, a Williamse pedig ettől lefulladt.

Mansell nevetséges módon szórakozta el Newey első F1-es győzelmét, majd a csapatra fogta az egészet

  • Michael Schumacher és Rubens Barrichello nem csak egyszer vett részt utolsó körös, első helyet érintő pozíciócserében, hanem rögtön kétszer, hiszen a 2002-es USA Nagydíjon a már ötszörös világbajnok német váratlanul félrehúzódott az indianapolisi oválon. Utólag azt mondta, hogy csak megpróbálta holtversenyre hozni a befutót, de ez ezredmásodperces időmérésnél nyilván lehetetlen, így mindenki számára nyilvánvaló volt, hogy így törlesztett, és adta vissza a brazilnak az Ausztriában elvett győzelmet.
  • Egy Ferrari-pilóta veszítette el az első helyet az 1982-es Monacói Nagydíj utolsó körében is, de ő nem önszántából. Három körrel a verseny vége előtt a futam nagy részében vezető Alain Prost hibázott az eleredő esőben és kiesett. Ezután Riccardo Patrese állt az élre a Barabhammel, de egy körrel később megforgott az olajon a Loews-hajtűben és lefulladt, úgyhogy Didier Pironi örökölte az első helyet. Csakhogy a Ferrari nem töltötte fel rendesen az akkumulátort az autójában a futam előtt, így a motor elkezdett kihagyni, végül pedig az utolsó körben, az alagútban megállt. Az egészben a legelképesztőbb pedig nem is ez volt. Hogy mi, arról alábbi cikkünkben olvashatnak.

Mintha senki nem akart volna célba érni a monacói káoszban, a győztes azt sem tudta, hogy nyert

  • Nico Rosberg és Lewis Hamilton rivalizálása alighanem mindenki számára ismert. A Mercedes pilótáinak kapcsolata 2016-ban, Rosberg világbajnoki évében mérgesedett el végleg, és ebben az évben többször is összeakadtak a pályán. Barcelonában a rajt után ütötték ki egymást, az Osztrák Nagydíjon pedig Rosberg volt az, aki nem engedett, és az utolsó kör elején kiszorította a hármas kanyar féktávján a britet. A mutatvány a Mercedes kettős győzelmébe került, Rosberg szárnya ugyanis megsérült, és bár Hamilton nyert, a német csak negyedik lett.
  • Az 1989-es és 1990-es Japán Nagydíj botránya után (előbbi évben ütközött Senna és Prost csapattársaként a sikánban, utóbbiban pedig a brazil szándékosan kilökte a rajt után a már a Ferrarinál versenyző Professzort) 1991-ben már nem történt semmi ellentmondásos a versenyen. Helyette a McLaren és Senna gesztusáról maradt emlékezetes ez a szuzukai futam. Ron Dennis csapatfőnök ugyanis megkérte a futamot vezető brazilt, hogy engedje el a második helyen autózó Bergert, hogy ezzel honorálja a mindig igazi csapatjátékosként viselkedő osztrákot. Senna ugyan nem értette a kérést, de az utolsó körben a célegyenes előtti sikán után magától is félreállt, mert a második hellyel is bebiztosította harmadik világbajnoki címét.
  • A 2001-es szezon borzasztóan indult a McLaren és Mika Häkkinen számára, de úgy tűnt, hogy a Spanyol Nagydíjon fordulhat az utóbbi három évben egyaránt a világbajnoki címért harcoló, kétszer azt meg is nyerő finn szerencséje. Csakhogy végül minden addiginál nagyobb csapás érte, amikor óriási előnye birtokában az utolsó körben állt meg alatta a McLaren-Mercedes, a győzelem pedig Schumacheré lett.

22 éve: Óriási dráma döntötte el Schumacher és Häkkinen egyik utolsó csatáját (videó)

  • Kicsit kilóg a korábbiak közül Giancarlo Fisichella első győzelme a Forma-1-ben. A Jordannél versenyző olasz az igazán emlékezetes, 2003-as Brazil Nagydíjon ért fel először a csúcsra a száguldó cirkuszban, noha a dobogó legfelső fokára nem állhatott fel. A Fernando Alonso óriási balesete miatt idő előtt leintett versenyen ugyanis először Kimi Räikkönent hozták ki győztesnek, utólag azonban kiderült, hogy tévesen, és a hivatalosan utolsónak számító körben már a hibázó finnt korábban megelőző Fisichella állt az élen.
  • A magyar drukkerek számára igazán emlékezetes lehet – hát még azoknak, akik a helyszínen élték át – Damon Hill 1997-es hungaroringi drámája az Arrows-zal. A címvédő borzasztóan kezdte az évet a sereghajtóval, ám miután John Barnard csatlakozott a csapathoz, és elkezdte gatyába rázni a szezon közben távozó Frank Dernie által megálmodott A18-ast, az eredmények is elkezdtek javulni. Mindez oda vezetett, hogy az amúgy is Hungaroring-specialista Hill a 3. helyre kvalifikálta magát Magyarországon, majd a rajt után feljött a 2. helyre, hogy nem sokkal később megelőzze a gumikkal szenvedő Michael Schumachert. Hiába vezetett azonban fél perccel is Jacques Villeneuve előtt, négy körrel a vége előtt hidraulikai hiba lépett fel az Arrows-ban. Hill előnye az utolsó körre fogyott el, Villeneuve pedig a Mansell-kanyar előtti egyenesben a fűre hajtva megelőzte.

„Ez már röhejes” – Damon Hill és az 1997-es Magyar Nagydíj csodájának története

Az F1 videója IDE KATTINTVA nézhető meg.

Friss