Mick Schumachert az utóbbi időben többször is szóba hozták a Williamsszel, ám a grove-i istálló csapatfőnökének szavai alapján jelenleg szinte esélytelennek tűnik, hogy a német pilóta jövőre Alex Albon csapattársa legyen. Ennek oka pedig az, hogy James Vowles teljesen másként áll újonc versenyzőjéhez, mint ahogyan a Haas állt Mick Schumacherhez.
Ahogy haladunk előre az idei őszbe, egyre több lyuk kerül majd befoltozásra a jövő évi F1-es mezőnyt illetően. A Haas már Hollandiában megerősítette, hogy jövőre is változatlan felállással versenyez, azaz Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg egyaránt marad, Monzában pedig a Mercedesen volt a sor, amely közölte, Lewis Hamilton és George Russell legalább 2025 végéig itt lesz. Vannak persze azért még kiadó helyek, hiszen az AlphaTauri egyik ülése sem talált még gazdára 2024-re, mint ahogyan az Alfa Romeónál Csou Kuan-jünek, a Williamsnél pedig Logan Sargeantnak nincs még biztosítva a helye.
És ameddig nem lesz, addig reménykedhetnek az F1-be igyekvő fiatalok, vagy oda visszatérni szándékozó pilóták, akiknek a listáján egyértelműen a Mercedes tartalékja, Mick Schumacher neve szerepel az első helyen. Reálisan nézve az F1-ben a Haasszal két szezont lehúzó németnek a Williams ülése lehet az egyetlen esélye, és szóba is hozták már az utóbbi hetekben a grove-iakkal. „Jelenleg nem tudok időpontot mondani, továbbra is dolgozom rajta. Az idő kissé fogy, de ez időbe telik” – mondta a Holland Nagydíjon a német Sky-nak arról, hogy mikor térhet vissza, miközben Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke is egyértelművé tette, hogy célja ülést találni Schumachernek.
Néha visszanézi apja versenyeit – exkluzív interjú Mick Schumacherrel
„Szerintem megérdemli, hogy a rajtrácson legyen. Amikor huzamosabb ideig nem érzed magad magabiztosnak egy autóban, egyre nagyobb nyomást helyezel magadra, és annál kevésbé teljesítesz jól. Szerintem ez történt vele a Haasnál [2022-ben] – idézi az osztrák üzletembert a RacingNews365.com. – Gyors, ha megnyered az F3-as és az F2-es bajnoki címet, akkor nagy potenciál rejlik benned, de ezt soha nem tudta megmutatni [az F1-ben.]”
Wolff kiemelte, örül neki, hogy olyan tartalékjuk van, akiről tudja, hogy képes „elvégezni a munkát, ha valamelyikünk romlott halat eszik”, és hangsúlyozta, hogy Schumacher hozzájárulása a szimulátorban hatalmas, ami „olykor lehetővé teszi számunkra ezeket a nagy teljesítményugrásokat péntekről szombatra, mert a belét is kidolgozza éjszakánként.”
Nem úgy tűnik, hogy a Williams elküldené Sargeantet
Franz Tost, az AlphaTauri csapatfőnöke szokta rendszeresen hangoztatni, hogy egy újoncnak három évre van szüksége a Forma-1-ben ahhoz, hogy kiaknázza a benne rejlő lehetőségeket, és igazán csak a harmadik évben lehet megítélni, hogy lesz-e jövője a legjobbak között. Persze ennek ellenére számtalan újoncot elküldtek már az első szezonja végén vagy akár annak közepén – legutóbb pont a Red Bull tette ezt meg Nyck de Vries-szel –, de úgy tűnik, hogy – noha még 9 verseny hátra van az évből – Logan Sargeant nem jut erre a sorsra.
Pedig az amerikai versenyző az egyetlen, a szezon eleje óta a mezőnyben levő pilóták közül, aki még nem szerzett pontot, miközben csapattársa, Alex Albon neve mellett 15 egység szerepel, amivel a thai-brit versenyző a 13. helyet foglalja el a pontversenyben. A pontnélküliség mellé ráadásul újonchibák garmadája írható még fel Sargeant idei mérlegére, amelyek között jó néhány olyan akadt, ami megfosztotta őt a jobb eredmény elérésétől az időmérőn és/vagy a versenyen.
És ha csak a látványosabb rontásokat nézzük, azokból is van bőven. Ausztráliában a második rajt után hátulról nekiment De Vries-nek, amiért érdekes módon semmilyen büntetést nem kapott, majd a bakui sprintkvalifikáción falhoz csapta a Williams-t, aminek eredményeként nem tudott elindulni a sprintversenyen. Miamiban Lance Strollnak ment neki az első körben, ami miatt kénytelen volt új első szárnyért a bokszba hajtani, a Hungaroringen pedig a verseny végén megpördült a sikánban, aminek következtében fel kellett adnia a futamot. A nyári szünet után Spában összetörte az autóját az esős első szabadedzésen, Zandvoortban pedig az időmérőn szenvedett komoly balesetet, amit aztán a futamon megismételt, de utóbbi bukásról kiderült, hogy a kerékvető eltalálásakor hidraulikai hiba lépett fel a Williamsben.
Ezek a hibák és az, hogy egyelőre nem tud sem versenytempóban, sem egykörös tempóban Albon közelébe férkőzni, akár a vészharangokat is kongathatnák a grove-iaknál, akiknek csapatfőnöke ezzel szemben a Daily Mirrornak leszögezte: senkivel sem tárgyal Sargeant leváltásáról.
„Mindig lesznek más opcióid, ilyen a sport természete, és bolond lennék azonnal kinyomni a telefont. Közel az összes versenyzővel tartom a kapcsolatot a mezőnyből, de ez nem jelenti azt, hogy zajlanak aktív párbeszédek. Nem beszélünk az itteni üléssel kapcsolatban, a legjobban így tudnám összefoglalni ezt” – jelentette ki James Vowles, akinek óriási tapasztalata van a pilóták menedzselésében, hiszen a Mercedesnél kezdetben az ő hatáskörébe tartoztak a fiatal pilóták, majd ezt Toto Wolff folyamatosan bővítette, és végül minden, Mercedes-kötődésű versenyző – beleértve a csapat állandó pilótáit – az ő felügyelete alá került.
Hey @WilliamsRacing… can we confirm that someone picked @LoganSargeant up in the end? 🥺#DutchGP #F1 pic.twitter.com/jJp0ZFroX9
— Formula 1 (@F1) August 28, 2023
Sargeantet nagyon megviselte hollandiai kiesése, de később tisztázták, hogy nem az ő hibája volt az újabb baleset
„Az egyik dolog, amit mindig is megtettem, akár a Mercedesnél, akár itt, hogy jó kapcsolatot ápoltam nagyjából minden pilótával és úgy négy versenyzővel az IndyCarból, csak mert igazán jól házalnak és egy nap megérdemelnek egy esélyt. De mi Alex Albonra és Loganre koncentrálunk, és biztosítjuk, hogy megfelelő környezetet hozzunk létre a győzelemhez” – folytatta a mezőny legfiatalabb csapatfőnöke a Mirrornak.
Azt teszik, amit a Haasnak kellett volna Schumacherrel
Vowles ezután kifejtette, hogy nem fogják elkezdeni hibáztatni Sargeantet, ehelyett igyekeznek olyan környezetet teremteni a számára, amelyben felesleges extra nyomás nélkül hozhatja ki magából a legtöbbet.
„Az A-tervem Loganbe invesztálni, és biztosítani, hogy mindent kihozzunk belőle. Folyton elfelejtjük, hogy ezek a fiúk és lányok a korai húszas éveikben járnak. Higgadt, tanult egyéniségek, akik tisztában vannak vele, hogy teljesíteniük kell. Logan tudja, hogy ez egy teljesítményelvű rendszer, és tudja, hogy teljesítenie kell. De közben nem a másik hibáztatására épül a kultúránk. Ha fogod és azt mondod valakinek, hogy »Nem végzel elég jó munkát«, akkor mi lesz? Ez nem különösebben segíti a helyzetet” – magyarázta a csapatfőnök.
„Amit tudnia kell, hogy elképesztően nagy potenciál rejlik benne, és tudja is ezt. Tudja, hogy egy évvel megpróbáltuk felgyorsítani az útját a sportágba, de akkor ez volt a helyes döntés. Amire most szüksége van, az egy olyan környezet, amelyben mindent megtanulhat és jól használhatja azt, amelyben nem kell aggódnia a gondok és a hibák miatt, helyette megtanulja, hogyan építkezhet rájuk hétről hétre. Jelenleg ez az a környezet, amit megteremtünk körülötte, de időbe fog telni.”
🔴 RED FLAG 🔴
Oh no, Logan!
Sargeant's first Q3 didn't last long as he hits the barriers at Turn 2#DutchGP #F1 pic.twitter.com/sEqrfoH1KB
— Formula 1 (@F1) August 26, 2023
A zandvoorti időmérőn egyértelműen ő hibázott, jelentős anyagi kárt okozva a Williamsnek, de emiatt sem kapott – legalábbis nyilvánosan, de alighanem a színfalak mögött sem – dorgálást a csapatfőnöktől.
„Az idei messze a legnehezebb év az újoncoknak. Nincsenek már normális versenyhétvégéink, valami mindig dinamikusan változik, és nem tudod, hogy mi zajlik. De éretten birkózik meg vele, és tudja, hogy mellette állok és azért vagyunk itt, hogy támogassuk őt. Találjuk meg az utat, ami előbbre viszi őt a rajtrácson, mert én is ezt szeretném” – jelentette ki Vowles.
Ezek a szavak mindenképpen nagyon bátorítóan hathatnak Sargeantre, de a legkevésbé sem sejtetnek sok jót Mick Schumachernek, aki most valószínűleg pont azért nem juthat majd üléshez – legalábbis a Williamsnél –, mert a számára megfelelő csapat úgy áll az újonc versenyzőjéhez, ahogy a Haasnak is kezelnie kellett volna Schumachert.
Az amerikai istálló ehelyett már az F3-as és F2-es bajnoki címmel a tarsolyában érkező német első évében nyilvánosan kritizálta pilótáját a balesetei miatt, és mint emlékezhetünk rá, Günther Steiner csapatfőnök már a 2021-es nyári szünet előtt kijelentette: „Mick Schumachernek túl sok balesete volt az elmúlt néhány versenyen: és eljutottunk arra a pontra, hogy ez már túl sok.”
Volt főnöke tovább szidja Schumachert, szerinte időpazarlás lett volna foglalkozni vele
Schumacher akkor azt mondta erről, hogy „Megértem, hogy a csapatnak az utolsó euróig be kell osztania a költségvetését, de ez nem szabadna korlátozza a versenyzőket. Fontos nekem, hogy képes legyek hibákat elkövetni, mert az ember ezekből a hibákból tanul.”
A jelek szerint a Williamsnél tisztában vannak ezzel, és nem akarják elkövetni azt a hibát, hogy negatív spirálba taszítanak egy újoncot azzal, hogy az első szezonjának a felénél figyelmeztetik: nem fér bele több hiba. Ez remek, remélhetőleg pozitív lökést adó hír Sargeantnek, de annál kevésbé Mick Schumachernek.