2024. április 29. 04:57

KezdőlapF1Meglopta Hamiltont az FIA, vagy jogosan tették kockára a vb-címét?

Meglopta Hamiltont az FIA, vagy jogosan tették kockára a vb-címét?

-

15 éve ezen a napon rendezték meg a 2008-as Belga Nagydíjat, amely úgy vonult be a Forma-1 történetébe, mint az a verseny, amelyen ellentmondásos körülmények között fosztották meg Lewis Hamiltont a győzelemtől. A McLaren pilótáját azért büntették, mert jogosulatlan előnyhöz jutott a Kimi Räikkönen elleni csatája közben, de a történet nem volt ennyire fekete-fehér.

A 2008. szeptember 7-én rendezett Belga Nagydíj az az évi, 18 futamos világbajnoki sorozat 13. állomásaként szerepelt a versenynaptárban. Akárcsak egy évvel korábban, most is a Ferrari és a McLaren csatázott a világbajnoki címért, Spa előtt 6-5-re a Ferrari vezetett a futamgyőzelmek tekintetében, ami a pontversenyben 121-113-as előnyként csapódott le, de az egyéni összetettben 70 ponttal Hamilton állt az élen a 64 pontos Massa és az 57 pontos Räikkönen előtt.

Szombaton Hamilton szerezte meg a pole pozíciót Massa, Heikki Kovalainen és Räikkönen előtt. A verseny nedves pályán kezdődött, de mindenki száraz pályás abroncsokon rajtolt. Hamilton megtartotta a vezetést, miközben Räikkönen pillanatok alatt feljött a második pozícióba, majd amikor a McLaren britje a 2. kör elején egy vizes folton megpördült a La Source-kanyarban, néhány száz méterrel később elviharzott mellette a Kemmel-egyenesben. Innentől a finn a futam nagy részében az élen állt, de Hamilton végig üldözte, és miután 19 körrel a vége előtt mindketten kemény keverékű gumikra váltottak, rohamléptekben kezdte el ledolgozni több mint 5 másodperces hátrányát.

Embed from Getty Images

Hamilton megpördülése

14 körrel a vége előtt már kevesebb mint 2 másodperc volt csak a kettejük közötti különbség, de Hamilton rohama itt megtorpant, és egészen a 39. körig úgy tűnt, hogy Räikkönen végig kontroll alatt tudja tartani a távolságot. Ekkor azonban egyre jobban elkezdett esni, Hamilton pedig ismét közelebb került, és a 44 körös verseny 41. körének elejére másodpercen belülre ért a Ferrarihoz képest. Räikkönen azonban reagált, és egy kör alatt 2 másodpercre növelte az előnyét, a 42. körben azonban igazán rákezdett az eső, a McLaren pilótája pedig az utolsó szektorban valósággal ráesett a Jégemberre, majd a Buszmegálló-sikánban kívülről támadott. Előznie azonban csak a pályán kívül sikerült, mert miután a féktávon bement Räikkönen mellé és a Ferrari mellett fordult, elfogyott a helye, ő pedig úgy döntött, hogy fékezés helyett gázt ad és levágja az utolsó kanyart.

Räikkönen elé tért vissza a pályára, de visszaengedte az első helyre a címvédőt, hogy aztán szorosan mögötte maradva a célegyenes végén bevetődve kifékezze. A Ferrari versenyzője még megpróbált aláfordulni Hamiltonnak, de nem volt ehhez helye, az első szárnyával ráadásul el is találta a McLaren jobb hátsó kerekét. A csata azonban ezzel még nem ért véget, Räikkönen tapadt a riválisára, de szemmel láthatóan jobban küzdött az autójával az egyre nedvesebb aszfalton. A Pouhon-kanyarban ki is szaladt a bukótérbe, de így is Hamilton sarkában maradt, hogy aztán a Fagnes-kanyarban kis híján mindketten belerohanjanak az előttük megpördülő Nico Rosbergbe.

Hamilton csak úgy tudta elkerülni az ütközést, hogy kiment a fűre, a pályán maradó Räikkönen így visszaelőzte, hogy aztán rögtön ezután bemutasson egy 360 fokos piruettet és azon nyomban visszaadja az első helyet. De még ezzel együtt sem kellett lemondania a győzelemről, hiszen mire visszakecmergett a pályára, Hamilton csak néhány méterrel vezetett előtte, a Blanchimont-kanyar után azonban a Jégember végzetes hibát vétett és összetörte a Ferrariját.

Räikkönen és Hamilton utolsó előtti körös csatája (a levágást később megismétlik a közvetítésben):

Hamiltonnak ezután már „csak” túl kellett élnie az utolsó kört, hogy végül 15 másodperccel nyerjen Felipe Massa, és közel 25 másodperccel az intermediate gumikon nagyot hajrázó Nick Heidfeld előtt. A 23 esztendős pilóta ezután a dobogón ünnepelte a győzelmet, majd a sajtótájékoztatón is az első helyezettként vett részt és elmondta, hogy „Räikkönen addig szorított ki [az utolsó sikánban], hogy ezután vagy rámegyek a kerékvetőre is nekiütközöm, vagy a menekülő utat választom, én pedig az utóbbi mellett döntöttem. Megértettem, hogy el kell őt engednem, és ezt meg is tettem, aztán pedig a szélárnyékában maradtam. Jobbra-balra cikázott, én pedig ugyanezt csináltam és sikerült a belső oldalára kerülnöm. Ő utána eltalált a kanyarcsúcsponton, de szerintem onnantól már nagyjából otthagytam.”

A teljes csata fedélzeti kamerából IDE KATTINTVA tekinthető meg.

Végül 2 órával a leintés után érkezett a hír, hogy az FIA sportfelügyelői áthajtásos büntetésnek megfelelő 25 másodperces időbüntetéssel sújtották Hamiltont, amiért a 2008-as sportszabályzat és a Nemzetközi Sportkódex ide vonatkozó pontját megsértve előnyt szerzett az utolsó sikán levágásával, mert így közelebb tudott kerülni a célegyenesben Räikkönenhez, mint amilyen közel egyébként lett volna hozzá. Emellett azt is vitatták, hogy Hamiltonnak feltétlenül szükséges volt levágnia a sikánt, és nem sorolhatott-e volna simán csak be a Ferrari mögé, amikor látta, hogy nem marad számára elég hely. És amennyiben így tett volna, szintén nem lett volna olyan közel Räikkönenhez a célegyenesben, mint amennyire a sikán levágása és a visszaengedés után került.

A büntetés eredményeként Hamilton visszaesett a harmadik helyre, a győzelmet Felipe Massa, a második helyet pedig Nick Heidfeld örökölte meg.

Embed from Getty Images

Hamilton, ahogy elengedi a Ferrari világbajnokát a célegyenesben 

A McLaren nem hagyta annyiban, de tehetetlen volt

A hatalmas felháborodást kiváltó büntetést a wokingiak természetesen nem hagyták annyiban, és két nappal később hivatalos panaszt nyújtottak be az FIA-nál. A szeptember 22-én, Párizsban tartott meghallgatáson ezután azt állították, hogy Hamilton célegyenes végi előzése után kétszer is megerősítést kértek Charlie Whiting versenyigazgatótól arra vonatkozóan, hogy a versenyzőjük megfelelő módon adta-e vissza a pozíciót, Whiting pedig mindkétszer biztosította őket arról, hogy igen. Továbbá olyan telemetriai adatokkal szolgáltak, amelyek nemcsak azt bizonyították, hogy Hamilton Räikkönen mögött haladt át a célvonalon, hanem azt is, hogy 6,7 km/órával lassabban haladt a Ferrarinál.

Az FIA azonban az egészet lesöpörte az asztalról azzal az indokkal, hogy mivel a Hamiltonra kirótt 25 másodperces büntetés az áthajtásos büntetés megfelelője – csak azt a verseny után már nyilvánvalóan nem tölthette le –, nem lehet ellene fellebbezni. Ezzel pedig el is dőlt, hogy mutathat be bármilyen bizonyítékot a McLaren, az FIA nem fogja megváltoztatni a döntést.

Lauda szerint ez volt az F1 történetének legrosszabb döntése

A brit sajtó nagy része természetesen Hamilton és a McLaren mellé állt az eset után, és az volt az általános vélekedés, hogy az FIA meglopta a csapatot és a pilótát ezzel a döntéssel, de jó néhány olyan vélemény is elhangzott, amely szerint jogos volt a büntetést. Így gondolta a mezőnyből Sébastian Bourdais, Nico Rosberg és Jarno Trulli is. Utóbbi szerint amennyiben Hamilton az úton marad, nem lett volna meg a sebessége a Ferrari megelőzéséhez, és ahhoz hasonlította a történteket, amikor valaki a monzai első sikánt vágja le, hogy aztán az előtte haladó szélárnyékában maradva megtámadja őt a második sikánban.

Felipe Massa, Ferrari, Lewis Hamilton, McLaren, Nick Heidfeld, BMW, Belga Nagydíj, 2008
Hamilton a dobogón még nem sejtette, hogy hamarosan elveszik tőle a győzelmet  Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Niki Lauda (aki 5 évvel később nagy szerepet játszott Hamilton Mercedeshez szerződésében, és a brackley-i istálló ügyvezetői jogkör nélküli elnöke lett) ugyanakkor élesen bírálta a felügyelőket. „Hihetetlen, hogy a tegnapi verseny legjobb pilótája nem hibázott, és csak hat pontot kap – nyilatkozta másnap. – Ez a legrosszabb döntés az F1 történetében, a legelvetemültebb ítélet, amit valaha láttam. Teljességgel elfogadhatatlan, amikor három funkcionárius (az FIA felügyelői – a szerk.) ilyen módon befolyásolja a világbajnokságot.”

Objektíven nézve ugyanakkor mindkét nézőpont mellett és ellen is szólnak érvek. A McLaren jogosan védekezett azzal, hogy Whiting áldását adta Hamilton visszaengedési manőverére, illetve utólag mondhatjuk, hogy túl kemény büntetés volt elvenni a győzelmet a brit pilótától úgy, hogy végül nem ez az előzés döntött, hanem az, hogy Räikkönen a kör végén a falhoz csapta a Ferrariját. Az ugyanakkor tény, hogy sosem tudjuk meg, mennyire teremtett volna más helyzetet az, ha a finn marad elöl, és úgy vágnak neki a 43. körnek, mint ahogyan az is tény, hogy egy adott szituáció megítélésénél a felügyelőknek nem szabad figyelembe venni, hogy annak lett-e következménye a verseny végkimenetelére vagy sem, mert pontosan ezt sem tudjuk meghatározni.

Éppen ezért a felügyelők nem tehettek mást, mint az adott szituációt vizsgálták, és azt döntötték el, hogy az utána történtektől függetlenül Hamilton előnyt szerzett-e a pályalevágással vagy sem. Miután pedig arra jutottak, hogy igen, kiszabták az ilyen esetben szokásos büntetési tételt. Hogy ez túl szigorú volt, amellett már inkább lehet érvelni, és ma ugyanezért Hamilton szinte biztosan csak 5 másodperces időbüntetést kapna (amivel akkor ő maradt volna a győztes), de akkoriban ez a fajta büntetési tétel még nem létezett.

Az FIA-nak tönkre kellett volna tenni Hamilton versenyét, véli a korábbi csapatfőnök

A második F1-es szezonját taposó pilóta végül egyetlen ponttal nyerte meg a 2008-as világbajnoki címet minden idők legizgalmasabb vb-fináléjában, a Brazil Nagydíj utolsó körének utolsó kanyarjában előzve Timo Glock Toyotáját. Amennyiben nincs a spái büntetés, már pontegyenlőséggel is világbajnok lett volna (ebben az esetben neki 6, Massának 5 győzelme lett volna a szezon végén), így nemhogy Glockot nem kellett volna megelőznie, hanem el sem kellett volna indulnia Interlagosban, mert már a Kínai Nagydíj megnyerésével bebiztosította volna a vb-címet.

Hogy Hamilton sok-sok év távlatából hogyan érez a belgiumi eset kapcsán, azt 2018-ban tudhattuk meg, amikor az F1 hivatalos YouTube-csatornáján közzétett videóban azt üzenete fiatalabb énjének: „Ne hagyd, hogy az FIA kicsesszen veled, óvatosnak kell lenned. Azt fogják mondani, hogy rendben vagy azzal, ahogy elengedted Kimit, és eleget tettél. A verseny végén pedig nem fogják hagyni, hogy megtartsd a győzelmet. Kétszer annyit, többet kell tenned. Engedd el Kimit és maradj le tőle, hogy ne használhassák ezt kifogásként.”

Friss