back to top
2024. november 22. 04:50

KezdőlapF1Red Bull-dráma és hatalmas baleset borzolta a kedélyeket a szingapúri időmérőn

Red Bull-dráma és hatalmas baleset borzolta a kedélyeket a szingapúri időmérőn

-

Nemhogy nem lépett előre az időmérő edzésre, hanem minden korábbinál mélyebbre zuhant a Red Bull, így Max Verstappen és Sergio Pérez sem jutott be a Q3-ba Szingapúrban, ahol Lance Stroll rommá törte az Aston Martint.

A Szingapúri Nagydíj időmérő edzésén végre eljött az igazság pillanata, és mindenki tiszta képet kaphatott arról, hogy a Red Bull szabadedzéseken látott hátránya mennyiben tudható be annak, hogy az energiaitalos csapat küszködött az RB19-es beállításával, illetve kiderült, hogy sikerült-e ezt orvosolni a kiemelt fontosságú kvalifikációra. És persze azt is megtudhattuk, hogy a Ferrari-Mercedes-McLaren trió hol áll egymáshoz és a Red Bullhoz képest.

„Ez elfogadhatatlan” – szombaton tovább folytatódott a Red Bull szenvedése Szingapúrban

Miután mindenki teljesített egy mért kört a Q1 elején, a Russell, Leclerc, Norris, Pérez, Alonso, Hamilton, Gasly, Verstappen, Piastri, Ocon sorrend alakult ki az első tízben, de elképesztően kicsik voltak a különbségek, hiszen Gasly is csak 0,176 másodperccel volt elmaradva Russelltől. A második és harmadik szabadedzést az élen záró Sainz első köre eközben nem sikerült valami fényesre, így a spanyol 5 tizedmásodperces hátrányban csak a 12. pozícióban szerénykedett.

A két Mercedes egyetlen mért kör után a bokszutca felé vette az irányt, de többen kint maradtak, így az élmezőnyben Norris, Verstappen és a két Ferrari is javított az első lágy szettjén, aminek köszönhetően a spanyol 1:32.339-cel az élre állt, Verstappen pedig 0,059 másodperccel lemaradva tőle feliratkozott másodiknak, de a javítás ellenére a 3. pozícióba visszaeső Leclerc hátránya is csak 0,067 másodperc volt. Így aztán a Q1 hajrája előtt az első tíz autó 4 tizeden belül volt egymáshoz képest, míg az első 15 pilótát kevesebb mint 9 tized választotta el.

Ekkora volt a tülekedés a Q1 végi mért körök előtt:

Stroll rommá törte az Aston Martint

A pálya állapota azonban rohamosan javult, így a teljes mezőny érkezett még egy új lágy szetten. Hogy mekkora volt a gyorsulás mértéke, azt Cunoda Júki szemléltette elsőként, amikor 1:31.991-gyel átvette a vezetést, majd szép sorban feliratkozott mögé Pérez, Hülkenberg, Lawson, Magnussen és Russell is. A Mercedes pilótája ugyanakkor eléggé nagy veszélybe került ezzel, hiszen várhatóan a két Haas a kieső zóna közelébe került volna, amint mindenki befejezi a mért körét. Erre azonban nem került sor, a már a 17-es kanyarból kifelé is megcsúszó Lance Stroll ugyanis hibázott az igen tempós utolsó kanyarban, aminek az lett az eredménye, hogy hatalmas ellenkormányzás után a védőfalba katapultálta az Aston Martinját.

Az óriási becsapódás után az AMR23-as visszapattant a pályára, az érkező Lando Norris pedig csak éppen, hogy el tudta kerülni mind az autót, mind annak egyik leszakadó kerekét. Utána jött Oscar Piastri is, akinek szintén nagyon kellett figyelnie. Strollnak szerencsére nem esett baja, a saját lábán szállt ki a roncsból.

A baleset a közvetítésből és a nézőtérről:

A bukás természetesen piros zászlós megszakítást vont maga után, és mivel ekkorra már lejárt az idő és mindenki az utolsó gyorskörén volt, nem indították újra a Q1-et. Ennek a legnagyobb vesztese Piastri lett, aki biztosan javított volna, ha nem kell fékezzen Stroll miatt, így viszont nem tudott, és a 17. helyen kiesett. Rajta kívül még a két Alfa Romeo, Logan Sargeant és Stroll búcsúzott, de ők amúgy sem jutottak volna tovább, mert a kanadait kivéve mindannyian befejezték az utolsó körüket.

A Q1 végeredménye

Red Bull-dráma a Q2-ben

A Q2-re a két Mercedest kivéve mindegyik továbbjutó azonnal kiviharzott, de a két Ferrari nem új, hanem használt gumikon kezdett. A meglepetések sora pedig nem ért véget, a Red Bull ugyanis az első mért körök után csak a 10. és a 11. helyet foglalta el, miközben 1:31.743-mal Russell vezetett Alonso, Sainz, Norris, Hamilton, Leclerc, Magnussen, Ocon és Gasly előtt. Verstappen még éppen továbbjutó helyen állt 10.-ként, viszont a kivezető körén feltartotta Cunodát, amiért szinte biztosan büntetés vár majd rá. És ha mindez nem lenne elég, még a Q1 végén történtekért is beidézték, akkor ugyanis a bokszutca kijáratában állt meg a zöld lámpa előtt, és tartotta fel a szintén kifelé igyekvő két Mercedest.

De persze előre nem dobta be a törölközőt a Red Bull, úgyhogy mindenki máshoz hasonlóan felpakolták az új lágy gumikat, és a Q2 hajrájában megpróbálták bebiztosítani a továbbjutást. Csakhogy ez végül óriási meglepetésre egyiküknek sem jött össze. Pérez már a kettes kanyarban hibázott és megpördült, a körét korábban kezdő Verstappen pedig hiába ért végig és javított, csak a 10. helyre volt elég az ideje.

Pérez a menetiránnyal szemben:

Ezzel együtt úgy tűnt, hogy így is meglehet a Q3 a hollandnak, mert a mögötte levők közül Gasly és Cunoda sem tudta megelőzni, ám ekkor jött a Daniel Ricciardót helyettesítő újonc Liam Lawson és Verstappent 7 ezredmásodperccel (!) lenyomva elütötte a továbbjutástól a címvédőt. „Nem tudom, hogy láttad-e, de ez kiba**ottul sokkoló volt. Abszolút sokkoló élmény” – dühöngött a mérnökének a levezető körön a holland, aki már így is nagyon távol került attól, hogy zsinórban 11. alkalommal is nyerjen, a Red Bull pedig attól, hogy az idei összes versenyt behúzza.

A Red Bull drámája közben többen is javítottak, a Q2-t pedig végül Carlos Sainz nyerte 1:31.439-cel (ennél Verstappen több mint 0,7 másodperccel volt lassabb) Russell, Alonso és Magnussen előtt. A kieső helyeken Verstappen mögött Gasly, Pérez, Albon és Cunoda volt a sorrend.

A Q2 végeredménye:

A Q3-ra Lando Norris és Fernando Alonso is használt gumin ment ki, de a McLaren britjét ez nem akadályozta meg abban, hogy a harmadik helyre soroljon be a két Ferrari mögé. Az első mért körök után Sainz vezetett 1:31.170-nel, mögötte jött Leclerc 0,251 másodperces hátrányban, majd Norris már 0,369 másodpercet, Russell pedig már több mint 6 tizedet kapott. Az 5. helyen Hamilton állt, őt pedig Alonso, Magnussen, Hülkenberg, Ocon és Lawson követte.

A mindent eldöntő utolsó mért körök azonban még hátra voltak. Elsőként Sainz ért körbe az élmenők közül és 0,186 másodperccel megjavította korábbi idejét. Ezután jött Norris, és ő is javított, de 0,286 másodperccel elmaradt a spanyoltól, akit Leclerc sem tudott megverni, noha ő már 0,079 másodpercre megközelítette a csapattársát.

Ekkor már csak a két Mercedes volt hátra a pole-esélyesek közül, és Russell majdnem el is kapta Sainzot, de végül 0,072 másodperccel alulmaradt, viszont így is második lett. A sort Hamilton zárta, de nem tudott jó kört menni, és Sainztól 0,5 másodperccel elmaradva az 5. lett. Az első tíz sorrendje a következőképp alakult: Sainz, Russell, Leclerc, Norris, Hamilton, Magnussen, Alonso, Ocon, Hülkenberg és Lawson.

A Szingapúri Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:

Friss