2024. április 28. 14:12

KezdőlapF1Érthető volt az Alpine döntése, amivel dühöngő őrültet csináltak Gasly-ból, de egy...

Érthető volt az Alpine döntése, amivel dühöngő őrültet csináltak Gasly-ból, de egy dologban hibáztak

-

Nem az alapgondolat volt hibás a pilótáit egymás elől oda-vissza félreállító Alpine részéről a Japán Nagydíjon, ám a rossz kommunikáció oda vezetett, hogy Pierre Gasly dühkitörést produkált a leintés után. Ez is érthető, de az is, amit a csapata akart, amely ugyanakkor nem jól kommunikálta mindezt.

Noha a közvetítésben nem szerepelt, kisebb balhé bontakozott ki a Japán Nagydíj végén az Alpine istállónál, mert Pierre Gasly zokon vette, hogy vissza kellett engednie maga elé Esteban Ocont. Gasly a célvonalon áthaladva hatalmas őrjöngésbe kezdett a pilótafülkében és a középső ujját mutatva rázta a kezét, majd a média képviselőinek is frusztráltan nyilatkozott.

Gigantikus dühkitörés, középső ujját mutogatva őrjöngött az egyik pilóta a Japán Nagydíj után

„Nem beszéltük meg ezt a verseny előtt. Világos volt, hogy az eltervezett stratégiával Esteban egy ponton elém fog vágni, de én gyorsabb voltam, és vissza kell majd előznöm. A pályán mindenképp megelőztem volna, mert frissebbek voltak a gumijaim. Egyszer sem volt arról szó, hogy ismét meg kell cserélnünk a pozíciókat, mert én indultam előrébb és végig előrébb is voltam” – idézi őt az Autosport.

Valószínűleg Gasly nem volt tisztában azzal, hogy Ocon nem az előre megbeszélt stratégiát követte, mert a rajt utáni defektje miatt a csapat feltette neki a kemény gumit, és lényegében egy kemény-kemény elosztású egykiállásos futamot teljesített. Emiatt Gasly pedig nem is volt végig előrébb, csak nagyjából a 17. körig, de ettől az még valid kijelentés a részéről, hogy valószínűleg megelőzte volna a csapattársát – akivel szemben 10 másodperces hátrányt csökkentett le 2-re – amikor Ocont az elengedésére utasították.

„Ahhoz, hogy csapatként a legjobb eredményt érjük el, Esteban előtt hagytuk Pierre-t, hogy megadjuk a lehetőséget Fernando [Alonso] utolérésére, még ha kicsi is volt ez az esély. Ez végül nem volt lehetséges, ezért normális, hogy visszacseréltük a helyezéseket” – nyilatkozta Bruno Famin, az Alpine csapatfőnöke arról, hogy végül miért kellett Gasly-nak elengednie Ocont az utolsó körben.

Az Alpine részéről tehát teljesen világos volt az elképzelés: megpróbálták a lehető legtöbb pontot szerezni és megadni a legtöbb esélyt Gasly-nak Alonso utolérésére. Ehhez pedig nem akarták, hogy Ocon feltartsa őt, vagy hogy esetleg ne tudjon előzni, és helycserével oldották meg a dolgot. Ez teljesen érthető, viszont mivel Gasly-t semmilyen módon, sem a futam előtt, sem közben a rádióban nem tájékoztatták arról, hogy amennyiben nem sikerül elkapnia az Aston Martint, vissza kell adnia a pozíciót, az ő dühe is érthető.

Hiszen Gasly azt gondolta, hogy az Alpine pusztán csak megkönnyíti a dolgát azzal, hogy előrehozza az elkerülhetetlent, és nem várják meg, amíg meccsben megelőzi Ocont, hanem inkább félreállítják előle a kopott gumikon haladó csapattársat, mint azt tette például a McLaren Oscar Piastrival.

Pierre Gasly, Alpine, Olasz Nagydíj
Gasly a pilótafülkéből csak azt látta, hogy a csapata kitolt vele / Fotó: Bertusz Dávid/TRP Media

„Csapatként mindegy, hogy melyikünk a 9. és a 10., de egyértelműen nem számítottam ilyesmire. És nem is igazán értem, mivel én voltam előrébb, úgyhogy beszélni fogunk erről. Én vagyok a kormány mögött, a dolgom pedig az, hogy a lehető leggyorsabban menjek. Mindent beleadok, és akkor fel kell adnom egy helyet, de milyen okból?” – tette fel a kérdést a verseny után, majd megindokolta, hogy akkor miért engedelmeskedett mégis.

„Ma saját magam elé helyeztem a csapatot, és egyébként is ezt fogom tenni. Jó volt a stratégiánk, mindkét autóval a lehető legjobb munkát végeztük. Nem értem a csapat döntését, de tiszteletben tartottam, és elengedtem Estebant. Végső soron ez ugyanúgy 3 pontot ér a csapatnak, nekünk pedig ezt kell szem előtt tartani.”

Ocon sem tudta biztosan, hogy visszakapja-e a helyét

Noha a futam utáni interjúk során Ocon azt mondta, az Alpine-nál mindig is az volt a bevett gyakorlat, hogy ilyen helyzetekben az elengedett versenyző visszakapja a pozícióját, a futam közben ő sem kapott megerősítést erről. „Ha [Gasly] nem tud előzni, visszakapjuk a helyet, megerősíted?” – kérdezett vissza a mérnökénél, amikor az Gasly elengedésére utasította, de megerősítés helyett csak azt a választ kapta, hogy „Meglátjuk, mit tehetünk.”

„Négy éve vagyok ennél a csapatnál, és a szabály mindig ugyanaz volt. Ha megcserélitek a pozíciókat – amit most megtettem Pierre-el, amikor átadtam neki a helyem –, és utána [az elengedett versenyző] nem kapja el a következő autót, akkor a végén mindig visszacserélitek a helyeket. Ez így volt Daniel [Ricciardóval] és Fernando [Alonsóval] is” – ecsetelte már a médiának.

„Akkor is megtesszük ezt, ha rólam, és akkor is, ha róla van szó. Fordított esetben ugyanezt fogom tenni. Mindig jobban preferálom a pályán való csatát, ami kicsit old schoolabb, de megértem a csapat nézőpontját, ami az, hogy próbáljunk meg több pontot szrezni. Szerintem ma maximalizáltuk a lehetőségeinket, és büszkék lehetünk a jó csapatmunkára.”

Esteban Ocon, Alpine, Olasz Nagydíj
Oconnak utólag egyértelmű volt, hogy miért kell visszakapnia a helyét / Fotó: Bertusz Dávid/TRP Media

A csapatfőnök szerint a csapat érdekeit nézték

Bruno Famin hangsúlyozta, hogy „nincsen probléma a pilóták között”, és „szemernyi kétségem sincs afelől, hogy a pilótáink egy véleményen vannak.” A Belga Nagydíj előtt kirúgott Otmar Szafnauer helyét átvevő szakember szerint „soha nem könnyű meghozni ezeket a döntéseket, habár minden döntést elsősorban a csapat legjobb érdekei szerint hozunk meg.”

Ez igaz, a csapat érdeke valóban azt diktálta, hogy Gasly minél hamarabb jusson át Oconon, mert akkor volt minél nagyobb esélye utolérni Alonsót, ám ettől még a kommunikációban nem volt egyértelmű, hogy ha ez nem sikerül neki, vissza kell adnia a helyét. „Ez az, amit le kell ellenőriznünk, hogy teljesen átláthatók legyünk” – mondta Famin arról, hogy megfelelő és elég világos instrukciókat adtak-e Gasly-nak.

„Nem tudom, hogy mikor mondták, és ezt kell tisztáznunk. Olykor adódnak kommunikációs problémáink, mert a rádiójel nem olyan jó. Vagy néha a mérnök azt gondolja, világos, amikor mond valamit, de talán olykor a pilóta nem érti, mert valami másra koncentrál. Le kell ellenőriznünk, hogy a versenyző megfelelően megkapta-e az információt. De akárhogy is, a helycsere a csapat érdekében történt, és kétségem sincs afelől, hogy ezzel mindkét pilóta egyetért.”

Persze kérdés, hogy Famin milyen információkra gondol. Mert azt világosan közölték Gasly-val, hogy engedje el Ocont, amikor már egyértelművé vált, hogy nem éri utol Alonsót. De Gasly szavai és rádiózása alapján az is egyértelmű, hogy az első elengedés előtt vagy közben ő semmilyen információt nem kapott arról, hogy vissza kell majd adnia a 9. helyet Oconnak, és mindössze akkor értesült erről, amikor megkérték az elengedésre. Nem véletlen, hogy indulatosan reagált, majd amikor megkapta az általa kért megerősítést arról, hogy tényleg félre kell állnia, annyit mondott, hogy „Igen, köszönöm, ez teljes vicc.”

Utána pedig jött az őrjöngés, amiről Famin azt mondta: „Ők harcosok, a verseny után pedig csalódottak, ez normális. Órákig beszélhetünk arról, ahogyan csinálta, de meggyőződésem, hogy ez csak melléktermék.”

Bruno Famin, Alpine
Bruno Famin is elismerte, hogy meg kell vizsgálniuk, hogy jól kommunikáltak-e Gasly-val / Fotó: Alpine

Ha viszont a jövőben nem akarnak ilyen „mellékterméket” látni, világosabb kommunikációra lesz szükségük a pilótáikkal, mert bár érthető volt, hogy mit akartak elérni, a kivitelezés miatt az egyik versenyzőjük joggal érezhette azt, hogy igazságtalan, ami történik. Persze, csak feltételezés, hogy Gasly az elengedés nélkül is megelőzte volna Ocont, de ő mindenképpen úgy érezte, hogy igen, így még ha Alonsót nem is sikerül elkapnia, erőből mindenképpen a csapattársa előtt végzett volna.

A valóságban tehát annyi történt, hogy az Alpine feláldozta annak a lehetőségét, hogy Gasly bizonyítsa, meg tudta volna verni Ocont fair küzdelemben, és az első elengedéssel lényegében befagyasztották a két pilótájuk egymáshoz képest elfoglalt helyét. Mert fordított esetben – azaz, ha Gasly nem adja vissza a pozíciót – Ocon is joggal mondhatta volna, hogy ő vissza tudta volna verni a csapattársa támadásait, ha nem kell elengednie, így viszont nem kapott lehetőséget arra, hogy megvédje a 9. helyet.

Csapatszempontból ez egy teljesen védhető döntés, hiszen az Alpine csak megpróbált a 9. és 10. helyből 8. és 10. helyet csinálni, viszont nagyon rosszul kommunikálták ezt, és onnan már csak abból választhattak, hogy melyik pilótájukat dühítik fel. Gasly-t, amiért vissza kell adnia a helyét, vagy Ocont, amiért félreállították az útból, majd nem engedték vissza neki a 9. helyet.

Friss