2024. április 29. 04:22

KezdőlapF1Lábon lőtte a Ferrari, majd Räikkönen a sírból hozta vissza a futamot,...

Lábon lőtte a Ferrari, majd Räikkönen a sírból hozta vissza a futamot, ami később vb-címet ért neki

-

Sokan a 2005-ös Japán Nagydíjat tartják Kimi Räikkönen legjobb Forma-1-es versenyének, de a két évvel később, Szuzuka helyett immár Fudzsiban bemutatott felzárkózása is egészen nyugodtan versenyben lehet ezért a titulusért.

A 2007-es szezonra a Forma-1 visszatért Fudzsiba, annak a pályának a modern változatára, amelyen Niki Lauda 1976-ban emlékezetes módon bukta el a világbajnoki címet James Hunttal szemben. És akárcsak 31 évvel korábban, az időjárás ekkor sem volt kegyes a mezőnyhöz, a verseny napján ugyanis monszunszerű esőzés fogadta a pilótákat. A 17 versenyes szezon 15. futamát a 97 pontos Lewis Hamilton várhatta a tabella éllovasaként a 95 pontos Fernando Alonso előtt, de a 84 pontos Kimi Räikkönennek és 77 pontos Felipe Massának is volt még esélye a címre, noha utóbbinak már csak matematikai.

Kimi Räikkönen, Ferrari, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, McLaren, Japán Nagydíj, 2007
Räikkönen, Hamilton és Alonso az időmérő után / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A vizes, de nem eláztatott pályán rendezett időmérőn Hamilton szerezte meg a pole-t Alonso előtt, a második sorba pedig a két Ferrari kvalifikált Räikkönen-Massa sorrendben, azaz az első négy helyezett leképezte a pontverseny állását. Másnap azonban már nem ment minden ennyire simán, már ami a lebonyolítást illeti. A heves esőzés miatt a futam a biztonsági autó mögött kezdődött, és a Safety Car 18 körön át ki sem ment a bokszba, majd amikor megtette, a két Ferrari már csak a 16. és a 17. helyen szerénykedett. Hogy miért? Azért, mert egyedül a két vörös autó kezdte meg a versenyt intermediate, azaz köztes esőgumikon az FIA által előírt extrém esőgumik helyett, így a biztonsági autós körözés elején kénytelenek voltak a bokszba hajtani kerékcserére.

Japán Nagydíj, Fuji, 2007
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A Ferrari utólag azt állította, őket egyszerűen nem értesítették arról, hogy kötelező jelleggel az extrém esőgumikat kell feltenni az induláshoz. A Scuderia szóvivője szerint az erről szóló emailt már a „rajt” után kapták meg, majd a versenyirányítás rádión közölte velük, hogy amennyiben nem állnak ki kerékcserére, mindkét pilótát kizárják. Felvetődik ugyanakkor, hogy miként lehet az, hogy mindenki tudott a rendelkezésről, csak a maranellóiak nem, Ted Kravitz, az akkor az F1-es versenyeket közvetítő ITV bokszutcai riportere ráadásul a második körben megemlítette élő adásban, hogy Charlie Whiting 20 perccel a rajt előtt kiadta mindenkinek az instrukciót, azaz még ő is tisztában volt a helyzettel.

Bármi is az igazság, az indulás után már nem volt mit tenni, Räikkönen és Massa a mezőny végére került, utóbbit pedig még egy extra áthajtásos büntetéssel is sújtották, amiért a kerékcseréről visszatérve a Safety Car alatt előzött. Innen csak a későbbi, még az SC-fázis alatti kiállások miatt léptek előre néhány pozíciót a zöld zászlóig.

Ami az FIA döntését illeti, az teljességgel indokolt volt, hiszen Massa a lassú tempó ellenére már a 2. körben megpördült az intereken, Räikkönen pedig szintén bemutatott egy piruettet már az extrém esőgumikon, miközben igyekezett utolérni a mezőnyt a bokszkiállása után. Ami pedig totálisan indokolatlannak tűnt, hogy FIA-rendelkezés ide vagy oda, a Ferrari az inkább folyóra hasonlító pályán intereken indította útjukra versenyzőit.

Kimi Räikkönen, Felipe Massa, Ferrari, Japán Nagydíj, 2007
A két Ferrari a mezőny végén / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A 18. kör végén bekövetkezett újraindítás után a mezőny tagjai még extrém esős gumin is nagy gondban voltak: Alex Wurz rögtön meg is torpedózta Massát, Nick Heidfeld pedig megrongálta Jenson Button Hondájának első szárnyát.

Räikkönen pedig hátrébb megkezdte a felzárkózást: Ralf Schumacher Toyotáját és Adrian Sutil Spykerjét a pályán előzte (miközben a többiekhez hasonlóan szinte semmit sem látott), majd amikor a Hamiltont üldöző Alonso ripityára törte a McLarenjét, újabb helyezést javított, de továbbra sem állt pontszerző helyen.

A két McLarennek egyébként igen kalandosra fordult a simának induló futama, hiszen mindketten ütköztek (Hamiltont Kubica, Alonsót Vettel forgatta ki), de egyikük sem vesztett ezen rajta, úgyhogy végül a győzelemért harcolhattak, de a spanyol túlfeszítette a húrt a továbbra is mostoha körülmények között, amikor körönként 1 másodpercet próbált faragni Hamilton előnyén.

Az Alonso balesete utáni biztonsági autós fázis alatt aztán jött az újabb dráma: Vettel belement Mark Webberbe, mindkettejük futamát tönkretéve. Sovány vigasz lehetett a garázsban zokogó németnek, hogy az FIA utólag megrovásra enyhítette az ütközésért kapott 10 helyes hátrasorolását, mert elismerték, hogy a hirtelen lassító és oldalra húzódó Hamilton is hozzájárult a láncreakcióhoz.

Räikkönen ekkor a hetedik helyen állt Hamilton, Heikki Kovalainen, Massa, David Coulthard, Giancarlo Fisichella és Nick Heidfeld mögött.

Embed from Getty Images

Vettel és Webber balesete 

Miután a 48. körben folytatódott a száguldás, a Jégember egyetlen kör alatt megelőzte a BMW-t és a Renault-t, majd az 56. körben bátor és szemfüles manőverrel ment el Coulthard mellett úgy, hogy a széles íven kanyarodott a 4-es és 5-ös kanyarban, majd a 6-os féktávján innen vetődött be a skót mellé. Ezzel feljött a 4. helyre, majd végül harmadikként ért célba, miután Massát még nagy meglepetésre kihívta a Ferrari, mert nem sikerült korábban elég üzemanyagot tölteni az autójába…

Alonso kiesése után Hamilton simán nyert Kovalainen (ezen a napon állhatott először dobogón az F1-ben két finn egyszerre) előtt és 12 pontra növelte az előnyét a spanyol, illetve 17 pontra Räikkönen előtt. Mivel már csak két verseny volt hátra, a McLaren újonca ezzel karnyújtásnyi távolságba került a világbajnoki címtől, de mint azóta tudjuk, kínai kiesése és brazíliai 7. helyezése végül azt eredményezte, hogy az utolsó két versenyt egyaránt megnyerő Räikkönen lett a világbajnok.

Ehhez pedig elengedhetetlen volt, hogy Fudzsiban az utolsó helyről visszazárkózzon a 3. pozícióba, és hibátlan teljesítményt nyújtson olyan körülmények között, amelyekben manapság például már biztosan nem tudnának versenyt rendezni

Ma már ez sem maradna büntetés nélkül, de akkor még ilyet is lehetett. Massa és Kubica elképesztő utolsó körös csatája a 6. helyért:

Friss