Fernando Alonso nemrég kifakadt, mert szerinte kontextusból kiragadva játszották be az egyik rádiózását, majd elmondta, hogy a szurkolók nagy része egyszerűen nem értheti az üzenetek mögött rejlő összetettséget. Nico Hülkenberg leszögezte, tisztában vannak a lehetséges következményekkel.
Fernando Alonso a Japán Nagydíjon keményen odaszólt a csapatának, mondván, túlságosan korán hozták őt ki kerékcserére, és ezzel „bedobták az oroszlánok közé”. Az Aston Martin pilótája ezzel arra célzott, hogy forgalomba került, és az autó rossz végsebessége miatt nem is tudott előzni. Sokan azt gondolhatták, hogy ugyanaz történik, mint a 42 éves pilóta korábbi istállóinál, az eredmények gyengülésével kezd megromlani a viszony.
A leintés után viszont Alonso nem a csapatára, hanem a Forma–1-re, illetve a FOM-ra volt dühös, mondván, kontextus nélkül ragadták ki a rádiózását. „Tipikus FOM” – jelentette ki akkor, később pedig ismét beszélnie kellett erről a témáról. A spanyol versenyző hangsúlyozta, hogy semmi rosszat nem lát az elhangzott üzenetében.
„Egyáltalán nincs problémám [a csapattal] – nyilatkozta egy sajtóbeszélgetésen. – Szuzukában nyilvánvalóan nehéz volt pontot szerezni. Azt hiszem, [a futam után] még a Motorsport.com is úgy tüntette fel a rádiózást, hogy a kiállásom után forgalomba kerültem. Kicsit meglepődtem, mert nem tudom, mi ebben a negatív, megbeszéltem a csapattal.”
Alonso megint ugyanabba a hibába lép, és tönkreteszi kapcsolatát az Aston Martinnal is?
Alonsónak számos híressé vált rádiózása van az elmúlt évekből, ezek közül a leghíresebb a 2015-ben szintén Szuzukában elhangzott „GP2-es motor”, amivel a Honda erőforrását szidta annak hazai pályáján. Ebbe speciel aligha kell túlságosan sokat belelátni, de általánosságban igaz, hogy a rajongók egyszerűen nem érthetik az üzenetek egy részének mögöttes tartalmát, hiszen nincsenek ott a különböző eligazításokon.
„Az embernek nyilvánvalóan nincs információja arról, hogyan telik a hétvége, [mi történik] a vasárnap délelőtti megbeszéléseken – magyarázta Alonso. – Vagy ott van még a rajtrács is: Szuzukában arról szólt a vasárnapi beszélgetésünk a rajtrácson, hogy »ne álljunk ki túl korán, mert akkor forgalomba kerülünk, és a gyenge egyenesbeli sebességünk miatt beragadunk«. Szóval, amikor a rádiózás kikerül, az emberek kilencvenkilenc százaléka nem érti a megszólalások érettségét és összetettségét.”
A rádióbeszélgetések bejátszása hosszú évek óta szerves része a Forma–1-es közvetítéseknek, és számtalanszor előfordult már, hogy egy-egy mondat sokáig téma volt. Az adott versenyző szempontjából jó esetben mémmé vált, és csak nevettek rajta, máskor viszont egy megszólalás negatív színben tünteti fel a pilótát a nagyközönség előtt. Nico Hülkenberg hangsúlyozta, tudatában vannak, hogy még az autóban is vigyázniuk kell a szavakkal.
„Mindannyian tudjuk, hogy ha valami érdekeset, értékeset mondunk, az kikerül – jelentette ki. – Szóval tisztában vagyunk a következményekkel, és nyilvánvalóan a mi irányításunk alatt áll: nem kell kimondanunk [amit nem akarunk]. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a pillanat hevében néha [megesik], legyen szó érzelmes pillanatról, kirohanásról vagy bármi másról. Szerintem ez rendben van. Versenyzünk, de végső soron szórakoztatunk is.”