2024. április 28. 21:08

KezdőlapF1A pilóták visszaélhetnek az F1-es szabályokkal, és ez nem először vált egyértelművé

A pilóták visszaélhetnek az F1-es szabályokkal, és ez nem először vált egyértelművé

-

George Russellnek az USA Nagydíj sprintfutamán kapott büntetése láttán a McLaren pilótái felvetették, hogy jelenleg könnyen elképzelhető, hogy egy versenyző visszaéljen a szabályokkal, és kihasználja a rendszerben lévő lyukakat. A wokingiak csapatfőnöke egyetértett versenyzőivel, de hangsúlyozta, nem olyan egyszerű változtatni az előírásokon.

George Russell 5 másodperces büntetést kapott az USA Nagydíj sprintfutamán, miután szabálytalanul előzte meg Oscar Piastrit. A verseny 3. körében a brit pilóta úgy előzte meg a McLarent, hogy egyértelműen elhagyta a pályát, és ennek köszönhetően szerzett előnyt, maga a büntetés tehát teljesen jogos volt.

Úgy tűnt, Hamilton megkergetheti Verstappent, de a holland simán nyerte az austini sprintet

Ugyanakkor a látottak felvetnek bizonyos kérdéseket: a Mercedes versenyzője a hetedik helyen ért célba, és a szankció következtében csupán egyetlen pozíciót veszített Pierre Gaslyval szemben, ráadásul, mivel sprintfutamról van szó, ez csak eggyel kevesebb pontot jelent. Piastri felvetette, hogy adott esetben akár szándékosan és előre megfontoltan is meg lehet csinálni egy ilyen manővert, ismerve a jelenlegi szabályokat.

„Nem igazán figyeltem rá mert mögöttem volt – nyilatkozta az ausztrál pilóta egy sajtóbeszélgetésen. – Láttam a visszajátszást, egyértelműen a pályán kívül gyorsított ki, és [úgy] ment el mellettem. Nem hiszem, hogy ez közel volt az ötven-ötven [százaléknyi felelősséghez]. Az öt másodperc kicsit változtatott a futamán, de nem sokat. Ez az a fajta dolog, amit egy gyorsabb autóban az ember megtehet ilyen helyzetben, és szerintem ez nem mindenkinek jó.”

Piastrinak később még egy párharca volt, hiszen a sprintfutam során Alexander Albon is megelőzte őt. Első látásra hasonló volt a szituáció, hiszen a thai pilóta is lement a pályáról, ám ő mégis megúszta a büntetést. Piastrinak ezzel nem is volt gondja, hiszen úgy véli, a Williamsszel vívott párharca sokkal jobban hasonlított egy korrekt csatához, mint a Russell-féle eset.

„A George-dzsal történt [incidensnél] az első szárnya még a hátsó kerekem mellett sem volt – magyarázta. – Az Alexszel történt [összecsapás] kerék a kerék ellen történt. Joga volt kívül maradni. Annyira tereltem [kifelé], amennyire csak tudtam, és ott tudott maradni, szóval ennél az esetnél nem igazán láttam problémát. Ami George-dzsal történt, az egyértelmű volt, a sportfelügyelők meg is büntették érte. Csupán az a kérdés, hogy abban a versenyhelyzetben megfelelő volt-e [ez] a büntetés, és hogy ez precedenst teremt-e a jövőre nézve.”

Ezen a ponton pedig felmerül a kérdés, amelyet már Piastri korábban is pedzegetett, de a The-Race.com kerek-perec bele is ment a témába. A jelenlegi szabályok szerint könnyen előfordulhat egy olyan szituáció, hogy valakinek jobban megéri bevállalni a büntetést, mint potenciálisan beragadni egy lassabb autó mögé.

„Nem tudom, hogy idáig elmennék-e – válaszolta Piastri arra a kérdésre, hogy lehetnek-e olyan pilóták, akik szándékosan visszaélnek ezzel a kiskapuval. – Abban a helyzetben ez elég kirívó volt számomra. Úgy érzem, hogy az autók visszacserélésének nem kellene nehézséget okoznia ilyen körülmények között. Ha csak öt másodperc jár emiatt, különösen a vasárnapi hosszabb versenyen, akkor előnyt jelent, ha a lassabb autókat le tudja hagyni az ember. Szóval lehet, hogy néhányan előre megfontoltan [teszik], de mindenképpen precedenst teremt arra, hogy milyen büntetést lehet kapni ezért. Ha az ember gyorsabb autóban ül, akkor ez ösztönzi őt [a szabálysértésre].”

Az ausztrál versenyző mellett csapattársa, Lando Norris is megszólalt a témában. A 23 éves versenyző úgy véli, az FIA hibát követett el azzal, hogy tavaly óta rájuk bízzák a döntést, hogy visszaadják-e az esetlegesen szabálytalanul megszerzett pozíciót, és a saját felelősségükre kockáztatják a büntetést. A tizenegyszeres dobogós igennel válaszolt arra a kérdésre, hogy a pilóták felvehetik-e az eszköztárukba ezt a fajta megközelítést.

„Ezek a dolgok már annyiszor felmerültek a versenyzői eligazításon – árulta el. – Ezt minden alkalommal felhozzuk, maga George is felhozta Barcelonában, hogy ha az egyes kanyarban az ember lesodródik a külső íven, akkor két autót is megelőzhet, ahogyan Oroszországban is láttunk versenyzőket a kettes kanyar [bukóterében]. Szóval erre könnyen fel lehetne készülni, és eléggé biztos vagyok benne, hogy arra a következtetésre jutottunk, hogy szándékosan ezt fogják csinálni. Pontosan erről beszéltünk, és megbeszéltük, hogy ha valaki gyorsabb, akkor [egy szándékos pályalevágással] megelőzheti a másikat, és könnyen elhúzhat öt másodperccel. Monacóban például a sikánt vágták át.”

A legjobb példa azonban talán az idei Olasz Nagydíj volt, amikor Russell és Lewis Hamilton is szabálytalanul előzött. Ezután annak rendje és módja szerint mindketten megkapták az 5 másodperces büntetést, csak éppen annyival előrébb végeztek az előttük lévőnél, hogy ez nem befolyásolta a pozíciójukat. Természetesen nem állítjuk, hogy akármelyikük is előre megfontoltan szegte volna meg az előírásokat, azt viszont igen, hogy mindez jól rávilágít arra, hogy erre igenis van lehetőség. Persze a pozíció visszaadásával kapcsolatban felmerül a kérdés, hogy mi a helyzet, ha a szabálytalan versenyző azóta már még egyet előzött, de Norris szerint egyszerű a válasz, akkor arról a pozícióról is le kell mondania.

„Akkor az az ő hibája, visszaadja – felelte az erre vonatkozó felvetésre. – Vállalta a kockázatot, hogy megtegye, elkötelezte magát, aztán visszaadja, mert tudja, hogy büntetést fog kapni. A büntetéseknek általánosságban szigorúbbaknak kell lenniük. A pilóták túl sok mindent megúsznak. Valaki feltartja a másikat az időmérőn, három pozíciót veszít [a rajtrácson], de ha elég gyors az autója, akkor nem érdekli. Szerintem így lehet precedenst teremteni, nem pedig állandóan változtatni a büntetéseket, és nem ahhoz ragaszkodni, amit csinálnak. Úgy vélem, ez a legfontosabb.”

A történtekről Albont is megkérdezték, aki biztos benne, hogy Russell látta, hogy elhagyta a pályát, de megérte neki a szabálytalan előzési manőver. Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke ugyanakkor amellett, hogy egyetért pilótáival, rámutatott, hogy az előírásokat nem olyan egyszerű megváltoztatni, mert ha nem gondolják át eléggé a döntést, akkor annak lehetnek váratlan következményei.

„Az ilyen kapukat be kell zárni – szögezte le. – Nem lehetnek olyan kivételek, amelyeket taktikailag ki lehet használni, és akkor az ember előnyre tesz szert, mert ezzel többet nyer, mint veszít a versenyben. Abban [viszont] pragmatikus szeretnék lenni, hogy ezek a dolgok általában összetettebbek, mint amilyennek látszanak. Mindenki azt gondolja, hogy »igen, ezt meg lehet tenni«, aztán átgondolja a megoldást, és azt látja, hogy a megoldásnak más következményei is vannak. A pilótáknak is kell hogy legyen beleszólásuk, mert ők tudják, hogyan versenyeznek.”

Friss