back to top
2024. július 19. 07:33

KezdőlapF1A pályán szárnyal, de a háttérben bajba kerülhet a Red Bull

A pályán szárnyal, de a háttérben bajba kerülhet a Red Bull

-

A Red Bull új szélcsatornája nem a megfelelő ütemben halad, ugyanis nemrég visszavonták a tervezési kérelmet. Ennek következtében a bikások minden bizonnyal még az új szabályok szerint készülő 2026-os autó kialakításához is jelentős mértékben a hidegháború elejéről származó létesítményt fogják használni.

A Red Bull teljesítményére a pályán egy panasz nem lehet idén. A bikások az eddigi tizennyolc futamból tizenhetet megnyertek, és már hat fordulóval a vége előtt bebiztosították az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címet. Amennyiben a hátralévő négy versenyen is diadalmaskodnak, akkor statisztikai alapon övék lesz minden idők legjobb győzelmi mutatója egy szezonban.

A háttérben viszont már korántsem ennyire rózsás a helyzet. Sam Collins, az F1 TV technikai elemzője hívta fel a figyelmet, hogy a Milton Keynes-i új szélcsatorna építése nem a tervek szerint halad. Pontosabban még el sem kezdték építeni, ugyanis mint kiderült, a Red Bull visszavonta a tervezési kérelmet. Hogy ez miért történt, arra nincs hivatalos magyarázat, de vélhetően vagy változtatni kell a helyszínen, vagy jelentős mértékben módosítani kell a terveket.

Ezzel lényegében biztossá vált, hogy a 2025-ös autó tervezésekor nem fogják tudni használni az új létesítményt. Ami pedig ennél is nagyobb probléma lehet, hogy az új, 2026-tól kezdődő korszak első évére készülő autóra vonatkozóan sem lehet majd igazán releváns méréseket készíteni. Erre a célra továbbra is a csapat központjától 22 kilométerre található Bedford melletti Twinwoodsban lévő létesítményt kell használniuk.

Ezzel a létesítménnyel csupán az a nem elhanyagolható probléma, hogy 75 éves, vagyis az összes többi F1-es csapaténál régebbi. A hidegháború elejéről itt maradt létesítményt 1947-ben kezdték el építeni. Összesen öt szélcsatorna készült el, amelyeket a Royal Aeronautical Establishment használt repülőgépek tesztelése céljából.

A Red Bull ezek közül az ötös számít veszi igénybe jelenleg is, amely a fel- és leszállásnál tapasztalható jellegzetességek vizsgálatára volt hivatott, és 320 km/h-ig tesztelték benne a gépeket. A levegőt egy 9,4 méter átmérőjű hatlapátos ventilátor hajtotta, amelyet egy 1500 lóerős teljesítményre képes villanymotor működtetett.

A Red Bull hidegháborús matuzsálemmel veri tönkre a mezőnyt, miközben a McLaren új szélcsatornát villantott

A létesítmény a hidegháború befejezése után feleslegessé vált, és egy részét leontották, a többit pedig eladták. A fent említett részt először az Arrows csapata vásárolta meg, de a Red Bull jogelődje, a Jaguar újíttatta fel, hogy aztán a bikásokhoz kerüljön. Az első autó, amelyet már itt terveztek, az a 2006-os RB2-es volt, az egy évvel korábbi kocsihoz még a Londontól északnyugatra található bicesteri szélcsatornát használták. Ezt aztán átadták a Toro Rossónak, és az AlphaTauri a mai napig igénybe veszi. Hogy a twinwoodsi szélcsatorna mennyire régi, azt jól mutatja, hogy pár éve még az eredeti, fából készült ventilátorlapokat használták, és egyáltalán nem kizárt, hogy ez manapság is így van.

Hiába kapott ki nagyon a Mercedes tavaly, így is sokkal nagyobbat kaszált a Red Bullnál

A Red Bullnak nem ez az egyetlen fontos projektje, hiszen 2026-tól kezdve saját motorral fog rajthoz állni, amihez a Ford nyújt technikai támogatást. Ehhez pedig szintén fel kell húzni egy új létesítményt, ám ennek a tervezési folyamata megfelelően halad. Bár építési engedélyt még erre sem kaptak, a jelek szerint nincs sok kifogás a jelenlegi elképzelések ellen.

Friss