Úgy tűnik, hogy több négykerekes pályaelhagyás történt az USA Nagydíjon, mint amennyit az FIA ki tudott értékelni, így akár potenciális büntetések is elmaradhattak.
Az USA Nagydíjon is folytatódott az idei szezonban többször is gondot okozó pályaszélesítési mizéria, ami azt jelentette, hogy összesen 35 köridőt töröltek a verseny folyamán, büntetést pedig egy versenyző, Alex Albon kapott. Az FIA az 1-es, a 6-os, a 9-es, a 11-es, 12-es, 13-as, 19-es és 20-as kanyart monitorozta, a futam során pedig összesen 15 versenyző iratkozott fel a pályát négy kerékkel elhagyók listájára. Alex Albon 6-szor, Kevin Magnussen és Charles Leclerc 4-szer, Lewis Hamilton és Logan Sargeant 3-szor, Cunoda Juki, Fernando Alonso, Nico Hülkenberg, George Russell és Lando Norris 2-szer, Esteban Ocon, Pierre Gasly, Lance Stroll és Sergio Pérez pedig 1-szer ment át négy kerékkel a fehér vonalon a felsorolt kanyarok valamelyikében.
Utólag azonban kiderült, hogy ennél több szabálysértés is történhetett.
Meglepetés Ferrari-pole Austinban, Verstappen súlyos árat fizetett a hibájáért
Az Auto Motor und Sport ugyanis olyan felvételek és információk birtokába jutott, amelyek szerint az FIA nem jegyzett fel minden négykerekes pályaelhagyást, és különösen a hivatalosan mindössze egy kihágást elkövető Sergio Pérez hagyta el jóval többször a pályát annál, mint ahányat észrevettek. Az egyik X-felhasználó összeszámolta ezeket a levágásokat, és 28-at jegyzett fel, ami, ha mindegyik négykerekes elhagyásnak minősül, 75 másodpercnyi időbüntetést ért volna. Ezzel Pérez csak a 11. helyet szerezte volna meg a versenyen.
A német szaklap vizsgálata során arra jutott, hogy a mexikói pilóta olykor csak nagyon kicsivel, máskor viszont szemre is jó 20 cm-rel a fehér vonal mellett kanyarodott, hogy ezáltal jobb pozícióból kezdhesse a 7-es kanyart. Ez összeadva számottevő nyereséget hozott Péreznek, de nem ő volt az egyetlen, akinek a 6-os kanyarban észrevétlen maradt a kihágása.
Hogy miért, arra egy Albon elleni újabb vizsgálat indoklása ad magyarázatot, a thai-brit versenyzőt ugyanis az 5 másodperces büntetésén felül azért is vizsgálták, mert feltételezhetően ő is többször levágta a 6-os kanyart. Ám végül nem kapott büntetést, mert „a rendelkezésre álló felvételek alapján (amelyekbe nem tartoznak bele a zárt láncú kamerarendszer képei), a felügyelők azt a döntést hozták, hogy bár lehet utalás lehetséges pályaelhagyásokra a hatos kanyarban, a rendelkezésre álló bizonyíték nem megfelelő ahhoz, hogy pontosan és következetesen meghatározzák a szabályszegés tényét.”
Hogy ez mit jelent, arra az Auto Motor und Sport kérdezett rá, és megtudta, hogy a 6-os kanyarban elhelyezett, zárt láncú rendszerhez tartozó kamera nem a kanyar csúcspontjára volt irányítva, valószínűleg azért, mert az FIA nem számolt azzal, hogy ezt a kanyart is levághatják a pilóták. Ezért ennek a kamerának a felvételeit nem tudták használni, pusztán a belső kamerás felvételek alapján pedig bizonyos helyzetekben nem lehet eldönteni, hogy egy autó egyértelműen a fehér vonalakon kívül került-e.
A pilóták visszaélhetnek az F1-es szabályokkal, és ez nem először vált egyértelművé
A német szaklap szerint az ügy a Mexikói Nagydíj pénteki versenyzői eligazításán is elő fog kerülni, míg az FIA-tól azt a választ kapták, hogy fejleszteni fognak a monitorozási infrastruktúrájukon, hogy megbízhatóan észrevegyék a lehetséges szabályszegéseket a jövőben. Az FIA-nak legyen mondva, hogy nemcsak a jelenlegi problémán dolgoznak, hanem az ilyen szempontból botrányosra sikerült Osztrák Nagydíj óta is sokat fejlesztettek.
Azóta kétszer annyi ember figyeli a pályahatárokat a genfi irányítóközpontban és új szoftver segít kiértékelni az egyes kanyarokban történt kihágásokat, de mint azt az Austinban történtek is mutatják, van még min javítani.